Sok problémát okozott a testnevelés terén a korábbi szabályozatlanság, mert nem volt rögzítve, hogy a gyógytestnevelés biztosítása az iskolák feladata-e. A kérdést azonban végre rendezi az új szabályozás – mutatott rá a szeptemberben életbe lépő változások kapcsán a Nemzeti alaptanterv (NAT) készítésében részt vevő Hamar Pál (kis képünkön).
A Testnevelési Egyetem oktatási rektorhelyettese, aki egyben a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesületének (MTTOE) elnöke is, elmondta: az eddigi rendszerben nem volt egyértelmű, hogy a gyógytestnevelés önálló tantárgy-e, s egyáltalán, mi a gyógytestnevelők pedagógiai-szakmai státusa, ezért az iskolák meglehetősen eltérő gyakorlatot alkalmaztak.

Fotó: Havran Zoltán
– Amikor két évvel ezelőtt megkezdtük az idén életbe lépő tanterv munkálatait, az egyik első feladatunknak éreztük, hogy rögzítsük: a gyógytestnevelés az iskolai élet, a nevelés-oktatás részét kell hogy képezze – hangsúlyozta a szakember. Mint mondta, területileg nagy eltérések találhatók, de biztosan kijelenthető, hogy országosan évről évre több az olyan diák, aki rászorul a gyógytestnevelésre. Amiről mellesleg nem árt tudni, hogy nem azonos a gyógytornával, lévén utóbbi egészségügyi szolgáltatás.
Hamar Pál rámutatott: örvendetes, hogy a tantervi változások nyomán a mozgás megjelenhetett az alapkompetenciák között, hiszen az nagyon sok ponton kapcsolódik a közismereti tárgyak anyagához.
– A finommotorika fejlesztésének szerepe van az írásban, rajzolásban, éneklésben, a sorrendiség és kétoldaliság kialakítása ugyancsak összefügg azzal, hogy más területen hogyan teljesít a gyerek. És ugyanez fordítva is igaz. Éppen ezért az új NAT egyik fontos értéke a tantárgyköziség, a komplex szemlélet, melynek jegyében a testnevelést is összefűzi más tárgyakkal. Az olimpizmus például megjelenik a történelemórán, a sportmozgások végrehajtása során lényeges mechanikai törvényszerűségek elméleti alapjait fizikaórán sajátíthatják el a gyerekek, míg a fair play szellemisége az etika tantárgyhoz kapcsolható – hangsúlyozta.