Megjutalmazzák a Hableány kiemelőit

A svájci zászló alatt hajózó Viking Sigyn megszegte a hajózási szabályzat előzésre vonatkozó előírá­sait, személyzete nem jelezte előzési szándékát a Hableány személyzetének, még csak hangjelzést sem adott, valamint nem tartották be az előírt oldaltávolságot sem – állítja a Hableányt üzemeltető cég sértetti képviselője. A balesetben 28 ember vesztette az életét.

2019. 06. 15. 6:50
Emberfeletti munkát végeztek a roncs körül a búvárok Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megjutalmazzák azokat, akik a május 29-én hullámsírba merült Hab­leány sétahajó és a benne rekedt halottak kiemelésében részt vettek, értesült lapunk illetékes forrásból. Úgy tudjuk, a jutalmazáskor kiemelten kezelik majd azokat, akik a műveletben az életüket veszélyeztették, azaz a búvárokat és közvetlen felszíni segítőiket.

Emberfeletti munkát végeztek a roncs körül a búvárok
Fotó: Bach Máté

Az ő hősies helytállásukat a dél-koreai egység parancsnoka és az ázsiai ország budapesti nagykövetsége éppúgy elismerte, mint a magyar állami vezetés és a közvélemény. A műveletben 498 ember vett részt.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) hatvanfős nyomozócsoportja a Fővárosi Főügyészség ötfős különleges csoportja felügyeletével és irányításával folytatja a katasztrófa okainak feltárását. Elemzik a beszerzett bizonyítékokat, összevetik a balesetet rögzítő 16 ipari kamera felvételeit, az igaz­ságügyi szakértők pedig modellezik a történteket.

Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető Panoráma Deck Kft. sértetti képviselője a Magyar Nemzetnek kijelentette: a nyomozás eddigi adatai szerint a Viking Sigyn szállodahajó megszegte a hajózási szabályzat előzésre vonatkozó előírásait. A svájci tulajdonú hajó személyzete nem jelezte előzési szándékát a Hableány személyzetének, még csak hangjelzést sem adott, és az előírt oldaltávolságot sem tartották be. Mindezt a Viking Sigyn ukrán kapitánya, Jurij C. elleni gyanúsítás is tartalmazza. A férfit csütörtökön helyezték szabadlábra 15 millió forint óvadék ellenében; jelenleg egy budapesti szállodában tartózkodik, lábán nyomkövető eszközt visel, és hetente kétszer kell jelentkeznie a BRFK-n.

Lapunk több forrásból is arról értesült, hogy a büntetőeljárással párhuzamosan több kártérítési per is indulhat, amelyek jó eséllyel csak a büntetőügy jogerős lezárása után érhetnek véget. A dél-koreai turistacsoport útját szervező iroda már az első napokban jelezte kártérítési igényét, ezért is követelte a helyi sajtó, hogy foglalja le a magyar hatóság a Viking Sigynt. Ugyanakkor a külföldi áldozatok hozzátartozói is kártérítésért indítanak majd pereket, a Hableány matróza és kapitánya hozzátartozói pedig már meg is bíztak ügyvédeket ebből a célból. A magyar személyzet halála jogilag munkahelyi halálos balesetnek minősül, ennek anyagi következményeivel együtt. Úgy tudjuk, az üzemeltető az őt terhelő összegeket ki is fizeti majd, ám azt ráterheli majd a büntetőeljárásban elmarasztaltra, illetve a Sigyn üzemeltetőjére.

A Hableány kiemelésének költségei­ről is szólni kell, hiszen a mentésben az állami szervek – a Belügyminiszté­rium, illetve a Honvédelmi Miniszté­rium egységei, az Országos Mentőszolgálat, valamint a Műegyetem – mellett civil szervezetek, cégek is részt vettek. Számláikat állami költségvetésből fizetik majd ki, ám ezeket vélhetően ugyancsak ráterhelik majd a felelősre.

A jelenlegi becslés szerint több száz millió forintra rúghat a kártérítési igény.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.