Tömegtermékek
Tömegtermékek
A katonai motorkerékpárok a legextrémebbek. Mindenféle időjárási és terepviszony között használhatónak kell lenniük, a megbízhatóságról és a strapabíróságról nem is beszélve. A legjelentősebb katonai motorkerékpárok a két nagy világégésben, az I. és a II. világháborúban szolgáltak a hadseregben. Az amerikai, a brit és a német márkák a legismertebbek.
Az amerikai Harley-Davidson története szorosan összefügg a katonai motorokkal. Az 1910-es években a 17 F és a 17 J modellek meghatározók voltak, ezekkel kezdte a tömegtermelést a H-D. A motor megkapta a gyár első V2-esét, az F-Head-blokkot, és a modellek előbb a mexikói forradalomban, majd az I. világháborúban bizonyítottak. A H-D az amerikai hadsereg számára több mint 20 ezer darabot gyártott le. A 987 köbcentis blokk 14 lóerős volt, oldalkocsis verziója pedig gépfegyverrel is fel volt szerelve. A II. világháborúban még nagyobb rendelést kapott a H-D az amerikai hadseregtől. A WL típusból kifejlesztett WLA-ból közel százezer darab készült el. A 740 köbcentis Flathead blokkos motor 25 lóerőre volt képes. Elsősorban szóló verzióban gyártották, azonban az amerikai, a kanadai és a szovjet hadseregben szolgáltak oldalkocsis WLA motorok is, amelyeken gépfegyvert helyeztek el. A WLA a civil lakosság körében is népszerűvé vált, hiszen a motorok megjelenése egyet jelentett a felszabadulással, a háború végével is.
A H-D ősi riválisa, az Indian is jeles tagja volt az amerikai hadseregnek. A márka leghíresebb katonai motorkerékpárja a Powerplus volt, a V2-es, 1000 köbcentis gépből 50 ezer darabot készítettek. A 16 lóerős motor gyorsasága és manőverezhetősége legendás volt.
A brit Douglas 350, 544 és 964 köbcentis boxermotoros gépeivel volt jelen az I. világháborúban, több mint 70 ezer motort gyártottak a brit hadseregnek. A Norton a II. világháborúban, a legendás 16H típusból fejlesztette ki a katonai verziót, a WD16H-t, amelyből több mint 100 ezer darab teljesített szolgálatot a brit, a kanadai, az ausztrál és az új-zélandi hadseregben.
A II. világháborúban a Harley-Davidson és a Norton legnagyobb riválisai a boxermotoros német BMW és Zündapp motorok voltak. Az első háborús BMW az 1938 és 1941 között gyártott R71-es volt. Ez eredetileg egy nagyteljesítményű túramotor volt, amely azonban helytállt a német hadseregben is. Blokkja egy 746 köbcentis, 22 lóerős boxermotor volt. Az R71-es jelentőségét jól mutatja, hogy szerte a világban lemásolták. Ez alapján tervezte a H-D az XA modelljét, ahogy a szovjet Dnyeper M72-es és a kínai Chang Jiang 750-es is az R71-es örököse. A Dnyeper M72-esből 1941 és 1956 között több mint 300 ezer darab gördült le a futószalagokról. A német katonai motorok csúcsmodelljei azonban a BMW R75-ös és a Zündapp KS750 oldalkocsisok voltak. Mindkét modell kifejezetten katonai célokra készült. Akár 500 kilós terhet, fegyverzetet is tudtak szállítani 80 km/órás sebességgel, és akár 45 fokos emelkedőn is fel tudtak kapaszkodni. Az R75-ösben egy 26 lóerős és 745 köbcentis blokk dolgozott, míg a Zündapp 751 köbcentis szíve szintén 26 lóerőre volt képes. Az 1941 és 1945 között gyártott BMW R75-ösből több mint húszezer darab készült, míg a Zündapp KS750-esből közel 19 ezer példány hagyta el a gyárat 1939 és 1948 között.
A háromkerekű motorkerékpárok, az úgynevezett trike-ok az 1930-as évektől váltak egyre népszerűbbé. A legismertebb trike gép a Harley-Davidson Servi-Car volt. A trike-okban meglévő katonai célú lehetőségeket hamar felfedezték a gyártók. A leghíresebb belga márka, az FN fegyvergyártóként kezdte, azonban már az I. világháború előtt motorkerékpárokat adott el a belga hadseregnek. Az FN 1936-ban kezdte oldalkocsis katonai motorkerékpárja, az M12-es gyártását, amely háromkerekű trike verzióban is készült. Az M12-T3 típusjelzésű trike sokkal szélesebb felhasználást biztosított, mint oldalkocsis rokona. Igazi önjáró gépfegyver volt, amely korának legjobban manőverezhető motorja volt: 992 köbcentis, kéthengeres blokk hajtotta, négyfokozatú sebességváltóját hátramenettel is felszerelték. A motor üresen 550 kilót nyomott.
Az olaszoknak két trike-juk volt a II. világháborúban, a Moto Guzzi TriAlce és a Benelli M36-os. Mindkettőt egyhengeres, négyütemű erőforrás hajtotta, a Guzzi 498, a Benelli 493 köbcentis volt.
Az 50-es években a francia hadsereg megrendelt egy katonai verziót a Vespát gyártó Piaggiótól. Egy ejtőernyővel ledobható és nehézfegyverzettel is ellátott motorra volt szüksége a francia haderőnek. A Piaggio teljesítette a megrendelést, elkészítette a Vespa 150 TAP-ot, amelyet tankelhárító robogóként mind az indokínai, mind az algériai háborúban bevetettek a franciák. Szintén az ejtőernyősdeszant-osztagoknak tervezték az együléses brit Excelsior Welbike Mark1 és az amerikai Cushman Airborne modelleket. Ezek a robogók a gyorsan bevethető speciális egységeket szolgálták. A 32 kilós Welbike Mark1 összecsukható volt, földet érés után tíz másodperc alatt össze lehetett szerelni. 98 köbcentis, kétütemű blokk hajtotta, váltója fokozatmentes volt. A Cushman Airborne gumijai repülőgépgumik voltak, a motoron nem volt világítás, viszont utánfutóval is ellátták.
Minden idők egyik legfurcsább katonai motorkerékpárja a német NSU HK101 Kettenkrad. A jármű egy nyitott tank és egy motor ötvözete volt, amelyet 1939 és 1949 között gyártottak. Eredetileg egy könnyű lánctalpas vontatójármű volt, azonban a könnyebb kanyarodás érdekében később ellátták egy motorkerékpár első futóművével is. A Kettenkradot egy sornégyes, vízhűtéses Opel-motor hajtotta 36 lóerővel, sebességváltója három előre- és egy hátrameneti fokozattal gazdálkodott. Az 1560 kilós óriáson a vezető háta mögött ketten ülhettek, a menetiránynak háttal. Főleg nehéz terepen és emelkedőkön volt hatékony.
Az új alternatíva, az elektromos hajtás már a katonai motorkerékpárok szegmensét is elérte. A kaliforniai Zero Motorcycles cég egy enduro gépet készített az amerikai hadsereg megrendelésére. A lítiumion akkumulátoros MMX legnagyobb teljesítménye 46 lóerő, csúcsnyomatéka 106 Nm. Hatótávolsága 127 kilométer vagy 175 perc. A zajtalan, mozgékony és szerelésmentes motor kiválóan alkalmas mentőakciókhoz, felderítésekhez és titkos bevetésekhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.