Nagyító ikonBoríték ikon
KLUBVILÁGBAJNOKSÁG UKRÁN KÉMBOTRÁNY MAGYAR PÉTER
Magyar Nemzet logo
TRUMP OROSZ-UKRÁN HÁBORÚ
Újság ikon
Magyar Nemzet logo világosszürke
  • Keresés
  • klubvilágbajnokság
  • Ukrán kémbotrány
  • Magyar Péter
  • Trump
  • orosz-ukrán háború
  • Rovatok

    • Belföld
    • Külföld
    • Gazdaság
    • A Helyzet
    • Bayer Zsolt blogja
    • Tollhegyen
    • Vélemény
    • Poszt-trauma
    • Kultúra
    • Sport
    • Lugas
  • Magazinok

    • Tudomány
    • Autó-Motor
    • Országszerte
    • Mozaik
    • Ez történt 100 éve
    • Repeta
  • Napilap
  • For foreigners

    • IN ENGLISH
  • Véleményváró
  • In English
  • Videó
  • Galéria
  • Podcast
  • Jobban mondva - heti véleményhírlevél
  • Feliratkozom a hírlevélre
  • Előfizetek az újságra
  • Közösségi média oldalak és csatornáink

  • Impresszum
  • Médiaajánlat
  • Adatvédelmi tájékoztató
  • Felhasználói feltételek
  • Általános szerződési feltételek
  • Hirdetési ÁSZF
  • Süti beállítások
KLUBVILÁGBAJNOKSÁG UKRÁN KÉMBOTRÁNY MAGYAR PÉTER TRUMP OROSZ-UKRÁN HÁBORÚ

A történelem tíz legizgalmasabb katonai motorkerékpárja

Ezek a legextrémebb motorkerékpárok. Mindenféle időjárási és terepviszony között használhatónak kell lenniük.

motorkerékpártörténelemlistaautómotor2020. 08. 05. 19:15
null

Tömegtermékek

A katonai motorkerékpárok a legextrémebbek. Mindenféle időjárási és terepviszony között használhatónak kell lenniük, a megbízhatóságról és a strapabíróságról nem is beszélve. A legjelentősebb katonai motorkerékpárok a két nagy világégésben, az I. és a II. világháborúban szolgáltak a hadseregben. Az amerikai, a brit és a német márkák a legismertebbek.

Az amerikai Harley-Davidson története szorosan összefügg a katonai motorokkal. Az 1910-es években a 17 F és a 17 J modellek meghatározók voltak, ezekkel kezdte a tömegtermelést a H-D. A motor megkapta a gyár első V2-esét, az F-Head-blokkot, és a modellek előbb a mexikói forradalomban, majd az I. világháborúban bizonyítottak. A H-D az amerikai hadsereg számára több mint 20 ezer darabot gyártott le. A 987 köbcentis blokk 14 lóerős volt, oldalkocsis verziója pedig gépfegyverrel is fel volt szerelve. A II. világháborúban még nagyobb rendelést kapott a H-D az amerikai hadseregtől. A WL típusból kifejlesztett WLA-ból közel százezer darab készült el. A 740 köbcentis Flathead blokkos motor 25 lóerőre volt képes. Elsősorban szóló verzióban gyártották, azonban az amerikai, a kanadai és a szovjet hadseregben szolgáltak oldalkocsis WLA motorok is, amelyeken gépfegyvert helyeztek el. A WLA a civil lakosság körében is népszerűvé vált, hiszen a motorok megjelenése egyet jelentett a felszabadulással, a háború végével is.

Az Indian Powerplus nem polgári gépből vedlett át katonaivá, az 1000-es V2-es blokk köré eleve „bakaruhát” terveztek

A H-D ősi riválisa, az Indian is jeles tagja volt az amerikai hadseregnek. A márka leghíresebb katonai motorkerékpárja a Powerplus volt, a V2-es, 1000 köbcentis gépből 50 ezer darabot készítettek. A 16 lóerős motor gyorsasága és manőverezhetősége legendás volt.

A brit Douglas 350, 544 és 964 köbcentis boxermotoros gépeivel volt jelen az I. világháborúban, több mint 70 ezer motort gyártottak a brit hadseregnek. A Norton a II. világháborúban, a legendás 16H típusból fejlesztette ki a katonai verziót, a WD16H-t, amelyből több mint 100 ezer darab teljesített szolgálatot a brit, a kanadai, az ausztrál és az új-zélandi hadseregben.

A II. világháborúban a Harley-Davidson és a Norton legnagyobb riválisai a boxermotoros német BMW és Zündapp motorok voltak. Az első háborús BMW az 1938 és 1941 között gyártott R71-es volt. Ez eredetileg egy nagyteljesítményű túramotor volt, amely azonban helytállt a német hadseregben is. Blokkja egy 746 köbcentis, 22 lóerős boxermotor volt. Az R71-es jelentőségét jól mutatja, hogy szerte a világban lemásolták. Ez alapján tervezte a H-D az XA modelljét, ahogy a szovjet Dnyeper M72-es és a kínai Chang Jiang 750-es is az R71-es örököse. A Dnyeper M72-esből 1941 és 1956 között több mint 300 ezer darab gördült le a futószalagokról. A német katonai motorok csúcsmodelljei azonban a BMW R75-ös és a Zündapp KS750 oldalkocsisok voltak. Mindkét modell kifejezetten katonai célokra készült. Akár 500 kilós terhet, fegyverzetet is tudtak szállítani 80 km/órás sebességgel, és akár 45 fokos emelkedőn is fel tudtak kapaszkodni. Az R75-ösben egy 26 lóerős és 745 köbcentis blokk dolgozott, míg a Zündapp 751 köbcentis szíve szintén 26 lóerőre volt képes. Az 1941 és 1945 között gyártott BMW R75-ösből több mint húszezer darab készült, míg a Zündapp KS750-esből közel 19 ezer példány hagyta el a gyárat 1939 és 1948 között.

 

Trike-ok

A háromkerekű motorkerékpárok, az úgynevezett trike-ok az 1930-as évektől váltak egyre népszerűbbé. A legismertebb trike gép a Harley-Davidson Servi-Car volt. A trike-okban meglévő katonai célú lehetőségeket hamar felfedezték a gyártók. A leghíresebb belga márka, az FN fegyvergyártóként kezdte, azonban már az I. világháború előtt motorkerékpárokat adott el a belga hadseregnek. Az FN 1936-ban kezdte oldalkocsis katonai motorkerékpárja, az M12-es gyártását, amely háromkerekű trike verzióban is készült. Az M12-T3 típusjelzésű trike sokkal szélesebb felhasználást biztosított, mint oldalkocsis rokona. Igazi önjáró gépfegyver volt, amely korának legjobban manőverezhető motorja volt: 992 köbcentis, kéthengeres blokk hajtotta, négyfokozatú sebességváltóját hátramenettel is felszerelték. A motor üresen 550 kilót nyomott.

Az olaszoknak két trike-juk volt a II. világháborúban, a Moto Guzzi TriAlce és a Benelli M36-os. Mindkettőt egyhengeres, négyütemű erőforrás hajtotta, a Guzzi 498, a Benelli 493 köbcentis volt.

Robogók

Az 50-es években a francia hadsereg megrendelt egy katonai verziót a Vespát gyártó Piaggiótól. Egy ejtőernyővel ledobható és nehézfegyverzettel is ellátott motorra volt szüksége a francia haderőnek. A Piaggio teljesítette a megrendelést, elkészítette a Vespa 150 TAP-ot, amelyet tankelhárító robogóként mind az indokínai, mind az algériai háborúban bevetettek a franciák. Szintén az ejtőernyősdeszant-osztagoknak tervezték az együléses brit Excelsior Welbike Mark1 és az amerikai Cushman Airborne modelleket. Ezek a robogók a gyorsan bevethető speciális egységeket szolgálták. A 32 kilós Welbike Mark1 összecsukható volt, földet érés után tíz másodperc alatt össze lehetett szerelni. 98 köbcentis, kétütemű blokk hajtotta, váltója fokozatmentes volt. A Cushman Airborne gumijai repülőgépgumik voltak, a motoron nem volt világítás, viszont utánfutóval is ellátták.

 

Tankmotor

Minden idők egyik legfurcsább katonai motorkerékpárja a német NSU HK101 Kettenkrad. A jármű egy nyitott tank és egy motor ötvözete volt, amelyet 1939 és 1949 között gyártottak. Eredetileg egy könnyű lánctalpas vontatójármű volt, azonban a könnyebb kanyarodás érdekében később ellátták egy motorkerékpár első futóművével is. A Kettenkradot egy sornégyes, vízhűtéses Opel-motor hajtotta 36 lóerővel, sebességváltója három előre- és egy hátrameneti fokozattal gazdálkodott. Az 1560 kilós óriáson a vezető háta mögött ketten ülhettek, a menetiránynak háttal. Főleg nehéz terepen és emelkedőkön volt hatékony.

Villanymotor

Az új alternatíva, az elektromos hajtás már a katonai motorkerékpárok szegmensét is elérte. A kaliforniai Zero Motorcycles cég egy enduro gépet készített az amerikai hadsereg megrendelésére. A lítiumion akkumulátoros MMX legnagyobb teljesítménye 46 lóerő, csúcsnyomatéka 106 Nm. Hatótávolsága 127 kilométer vagy 175 perc. A zajtalan, mozgékony és szerelésmentes motor kiválóan alkalmas mentőakciókhoz, felderítésekhez és titkos bevetésekhez.

Fontos híreink

Múzeumok Éjszakája

Kalligráfia workshop, kínai bronzok és Heri Dono a Múzeumok éjszakáján

Usain Bolt

Usain Bolt nem csalódott, Armand Duplantis ugrása után tartania kellett a szavát

Szijjártó Péter

Szijjártó Péter nagy csatára készül ma Luxembourgban

gender

Genderideológia a tudós közösségben

A valóságtól eltérő hiedelmeket, hiteket kellene elfogadnunk mások pszichikai kényelme érdekében.

Legolvasottabb

1

Az FTC új igazolása bosszanthatja Dibusz Dénest

2

Feltámadt a Simson Schwalbe, de az árán meg fog lepődni

3

Sokkoló videó: a fojtás után a francia cselgáncsozónő nem tért magához a budapesti vb-n

4

Meglepetés a Forma–1-es időmérőn, de a rajtsorrend alaposan meg fog változni

5

Mezey György nem kertelt: Bognár Györgynek szövetségi kapitánynak kellene lennie

6

A Liverpool friss döntése Pécsi Ármin sorsát rögtön megváltoztatja

7

Orbán Viktor: Jönnek a szigorítások

8

Nem vicc, BL-döntőbe jutott a Veszprém Kölnben magyar edzővel és játékosokkal!

Magyar Nemzet logo

A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.

Előfizetek az újságra

Belföldi híreink

kalligráfia

Kalligráfia workshop, kínai bronzok és Heri Dono a Múzeumok éjszakáján

Különleges programokkal várja az érdeklődőket a Magyar Képzőművészeti Egyetem.

Usain Bolt

Usain Bolt nem csalódott, Armand Duplantis ugrása után tartania kellett a szavát

A svéd rúdugrófenoménnak a mostani világcsúcsdöntés minden korábbinál édesebb.

Brüsszel

Szijjártó Péter nagy csatára készül ma Luxembourgban

Ma tárgyalják a Von der Leyen–Zelenszkij-tervet.

állásfoglalás

Genderideológia a tudós közösségben

A valóságtól eltérő hiedelmeket, hiteket kellene elfogadnunk mások pszichikai kényelme érdekében.

Külföldi híreink

Orbán Viktor

Orbán Viktor: Egy birodalmat már meglékeltünk, most jön a második

Orbán Viktor nevét 1989. június 16-án ismerte meg az ország.

Oscar Piastri

„Elfogadhatatlan”: mindenki megszólalt a McLarenek ütközése után, a versenybírók is lecsaptak

Lando Norris ponthátránya alaposan megnőtt a baleset következtében csapattársával szemben.

Volodimir Zelenszkij

„Ne nézzél! Anyád hogy van?” – Kósa Lajos: Zelenszkij a falusi verekedős tempót hozza

Az ukrán elnök interjújával kapcsolatos problémákról beszélt a Fidesz alelnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

  • Iratkozzon fel hírlevelünkre
  • Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
  • Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en
Nógrádi György
idezojelekIzrael

Nógrádi György: Az Oroszlán ébredése háborút jelent

Nógrádi György avatarja

AZ ELMÚLT HÉT ESEMÉNYEI – Az iráni légelhárítás gyenge, és képtelen felvenni a harcot az izraeli légierővel.

Orbán Viktor

Orbán Viktor: Egy birodalmat már meglékeltünk, most jön a második

Orbán Viktor nevét 1989. június 16-án ismerte meg az ország.

Oscar Piastri

„Elfogadhatatlan”: mindenki megszólalt a McLarenek ütközése után, a versenybírók is lecsaptak

Lando Norris ponthátránya alaposan megnőtt a baleset következtében csapattársával szemben.

Volodimir Zelenszkij

„Ne nézzél! Anyád hogy van?” – Kósa Lajos: Zelenszkij a falusi verekedős tempót hozza

Az ukrán elnök interjújával kapcsolatos problémákról beszélt a Fidesz alelnöke.

Magyar Nemzet logo

A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.

Előfizetek az újságra
Feliratkozom a hírlevélre

Kövesse a Magyar Nemzet híreit a közösségi médiában és csatornáinkon:

Előfizetek az újságra
ImpresszumMédiaajánlatAdatvédelmi tájékoztatóFelhasználási feltételekÁltalános szerződési feltételekHirdetési ÁSZFSüti beállítások
A Magyar Nemzet kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva © 2025 Magyar Nemzet logo fehér
Mediaworks Content First

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.