Kétezer kilométer Európában Pannóniával

A nagy utazásról szóló beszámoló először az Autó-Motor 1962/16-os számában jelent meg.

null

Eredetileg csak a csehszlovák és a német motoroktól, motorosokról szándékoztam írni, de az újságok baleseti rovatát olvasva, másként határoztam. Négy pontban foglalom össze tapasztalataimat a Pannóniával:

1. A zöld Pannonia motorkerékpárom hatéves. A lefutott 30 000 km után kapott hengerfúrást és most, 4500 km után indultam el vele Csehszlovákiába és az NDK-ba. A mintegy 2000 km-es utam során érintettem Brünnt, Prágát, Bad-Shandaut, Drezdát és visszafelé Zinnwaldot is, tehát voltak hegyek és dombok.

A motor az én 76 kg súlyommal, két bőrönddel és lábvédő lemezzel volt terhelve. Ennek ellenére mind a Brünn utáni dombokon, mint a zinnwaldi hegyekben harmadikkal, ritkábban másodikkal szépen felment és az Autobahnon tartósan bírta a 95-100-at. Egész utamon a motornak semmiféle üzemzavara nem volt. A gyertyához is csak egyszer nyúltam, amikor is német gyertyával cseréltem azt ki. Összegezve: a Pannóniáról csak jót és szépet tudok mondani.

Fotó: Automotor.hu/Archív

2. Közlekedés. Két hétig tartózkodtam külföldön, de ez idő alatt nem találkoztam annyi szabálytalansággal, mint Rajkától Budapestig. Gondolok itt elsősorban a gyalogosokra, a kerékpárosokra, valamint a tehenekre. Németországban a gyalogos addig nem lép le a járdáról, amíg nem biztonságos az áthaladása. Nem türelmetlenkedik, nem ugrál, nem szaladgál. A járművezetők gyorsan hajtanak, de a biztonság határain belül. A bécsi országúton epret szedő gyerekek ugrálnak és a levert epret ott hagyják, amitől az út csúszóssá válik. Németországban, ha cseresznyét szednek, akkor ennek az útszakasznak mindkét végére piros-fehérre festett bakot tesznek ki, a létra, melyen a fára másznak, szintén színes. Munka végeztével a levert gyümölcsöt lesöprik az útról. A kerékpárosok egymás után haladnak, nem pedig kettesével-hármasával egymás mellett, beszélgetve, csalinkázva. Aztán a tehenek. Az állatok gyengeárammal telített drótok mögött legelnek, de legrosszabb esetben fakerítéses karámban. Nálunk Tát községben egy szép tehéncsorda ballagott az országot főútvonalon, és emiatt nyolc-tíz percig kellett várakoznom.

3. A bukósisak. Csehszlovákiában, különösen Brünn után a motorosok nagyobb hányada bukósisakot visel. Németországban pedig az Autobahnon nem is láttam enélkül motorosokat. Igaz, Csehszlovákiában 82 koronáért, Németországban 35 márkáért lehet jó minőségű bukósisakot kapni. Mindenki egyetért a sisakviselést szorgalmazó törekvésekkel.

4. A motorszaküzletek. Csehszlovákiában és Németországban a motoralkatrész-üzlet nincs összekeverve kerékpár- és a mopedüzlettel. Ezekben az országokban el vannak különítve egymástól ezek a boltok, amelyekben jóformán mindent lehet kapni. Itt különösen a német üzletekre gondolok. Minden kapható, ami motoros szem-szájnak ingere. Bukósisakok különböző fajtái, motortáskák, lábvédő lemezek, célszerűen szabott lábvédő takarók, csomagtartók, plexi szélvédők, macskaszemek és irányjelzők, valamint sokzsebes váll- és könyökpárnás lemberdzsekek.

Hosszan lehetne sorolni, hogy mi minden kapható, és főleg milyen olcsón. Csak egy példa. Pannóniához egy pár fékbetét nálunk 36 forint, ugyanezt Németországban 2,50 DM-ért vettem, ami 10 forintnak felel meg. Úgy vélem, hogy a hiba nagymértékben kereskedelmünkben és ilyen irányú iparunkban van. Biztos vagyok benne, hogy a magyar motorosok is szívesen vásárolnának ilyen apróságokat, ha lehetne kapni.

Fotó: Automotor.hu/Archív

Végezetül sok mindent láttam, tapasztaltam.

A teljes cikket elolvashatja, és az utazás tanulságait megtudhatja az Autó-motor oldalán.

Puskás László technikus, BP. XIII., Madarász telep 5/3.

Múltidézés az Autó-motorral

A beépített QS (Qualitätsicherung) – Csak kifogástalan termék hagyhatja el a gyárat. Ez a Qualitätsicherungnak – a QS-nek – köszönhető.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.