Elon Musk vállalkozása eleinte kifejezetten reménytelennek tűnt
A Tesla október 2-án közzétette, hogy a harmadik negyedévben 139 300 autót gyártott. Ez persze még messze van az évi húszmilliós tervektől (ami praktikusan ötmilliót jelentene egy negyedévben), azonban a szám minden korábbinál magasabb, miközben a Ford öt-, a General Motors tízszázalékos csökkenésről számolt be a tavalyi időszak hasonló időszakához képest.
Ami a gyártott járművek típus szerinti megoszlását illeti: 124 100 volt a felső-középkategóriába tartozó Model 3 és Model Y, 15 200 pedig a Model S és a Model X, a márka luxustípusai. A Model 3 és a Model Y gyártókapacitásának kiépítése nagy ütemben zajlik: a kínai gyár teljesítménye még csak most van felfutóban, a kaliforniai üzemben is növelik még a termelést a hatékonyság javításával, a Berlin melletti európai gyár építése pedig még csak most kezdődik.
A 2021-es további meredek növekedés ezáltal biztosított, bár egyes elemzők felteszik a kérdést, hogy a kereslet lépést fog-e tartani a növekvő kínálattal. A keresletben mutatkozó esetleges visszaesés ugyanakkor a koronavírus-járvány következménye lenne (ahogy a Ford és a GM csökkenő számai is ennek következményei), azonban vélelmezhető, hogy a járvány jelenlegi szakaszának lefutása, illetve a vakcina megjelenése és széles körű alkalmazása a jövő év folyamán mérsékli, esetleg meg is szünteti ezt a hatást.
A Tesla mindemellett még el sem kezdte az újabb típus, a Cybertruck pickup gyártását, miközben az előzetes felmérések alapján erős kereslet mutatkozik a típus iránt. A középtávú növekedést pedig a nemrég bemutatott, a tervek szerint 2023-ban induló újabb típusok, köztük egy, a jelenlegi modelleknél jóval olcsóbb jármű piacra dobása biztosíthatja.
A Tesla most már sínen van, jó eséllyel valóban felzárkózhat idővel a legnagyobb gyártókhoz, Elon Musk azonban elmondta, milyen nehéznek látta a helyzetet a Tesla és az űrcége, a Space X indításakor is. Egy korábbi, szeptemberi Twitter-üzenetében jelezte, hogy az induláskor kilencven százalék körüli esélyt adott arra, hogy a vállalkozások elbuknak, ezért nem is kockáztatta mások tőkéjét: saját előző vállalkozásának eredményéből finanszírozta az indulást.
Kétségtelen azonban, hogy a legnagyobb lépések a technikai fejlődésben rendszerint így történnek, vagyis egy elszánt vállalkozó belefog egy álomnak tűnő cél megvalósításába, és valóban, sok ilyen vállalkozás nem is lesz sikeres, a legelszántabbak azonban elérik a kezdetben alig kivitelezhetőnek tűnő célt, ahogy ez Elon Musk esetében is történt. A vállalkozó az elektronos autózás forradalmasítása mellett az űrhajózásban korábban hihetetlennek tűnő eredményeket is elért: a földre visszatérő és többször újraindítható rakétát fejlesztett ki, és immár ezt használta a nemrég a Nemzetközi Űrállomásra indított, embereket is szállító űrjárműveknél is.