Seregszemle – a Moszkvai Autósok Napja

Az első Moszkvai Autósok Napjáról szóló beszámoló az Autó-Motor 1966/21-es számában jelent meg.

null

Moszkvai zenekarok és százezres tömegek köszöntötték a felvonuló ősrégi és legújabb járműveket – és a gépkocsivezetőket, akik közül az 1000 legjobbat kitüntetéssel jutalmazták ezen a napon. És elhangzott a javaslat: ezentúl minden évben rendezzék meg az Autósok Napját, de ne csak Moszkvában, hanem a hatalmas ország minden nagyobb városában. „Legyen ez az ünnep – írja a Nyegyelja – olyan elválaszthatatlan útitársa a naptárunknak, mint amilyen az autó az életünknek.”

Autóra!…

Feldübörögtek a moszkvai motorok, és 300 különböző méretű és típusú autó – a világ egyik első gépjárművétől kezdve (az 1892-es évjáratú „Velo” Benz), az 1924-es gyártású AMO F-15-ön, a szovjet autóipar ősén keresztül az elegáns Sirályig és a nyolctengelyes NAMI-058-ig – megkezdte felvonulását Moszkva utcáin. Az autóoszlopok, az emberek alkotta tömör sorfalak között különböző irányokból közeledtek a moszkvai városközpont felé az Autósok Ünnepére.

Az egyik oszlopban haladtak a legújabb szovjet modellek, a másik oszlopban speciális autók: tűzoltók, hóeltakarítók, segélykocsik, a harmadikban olyanok, amilyenekkel eddig még nem találkozhattunk az utcákon: kísérleti járművek, prototípusok, a negyedikben a sportautók, köztük a gázturbinás versenytorpedó, amely 311 km/óra sebességet ért el, az ötödikben amatőrök készítményei…

Egy régi autó – a felvonuláson 108-as számot viselő GAZ M1, amely Gorkijban készült a harmincas években –, és az új négylámpás ZIL mikrobusz. Fotó: Autó-Motor/Archív

TANÚSKODNAK AZ ŐSÖK

Mi, kedves Olvasóim, csatlakozzunk az autófuvarozás veteránjainak, a történekem élő képviselőinek az oszlopához. Ezeknek a moszkvai autó-ősöknek láttán még azok az idősebb emberek is akaratlanul elmosolyodnak, akik a maguk idejében utaztak velünk. Ezek az esetlen, gyenge alkotmányok régi ifjúságukra emlékeztetik őket…

Minden autónak, amely a moszkvai felvonuláson részt vett, megvolt a maga története. Megvolt az öregecske „Opel Adam”-nak is, amelyet elválaszthatatlan gazdája, Ginyeszin mérnök vezetett. Sokezer kilométert megtettek a háború útjain, eggyéforrva ember és a gép. Az autó oldalán sok horzsolás és lyuk tanúskodik a német golyókról és repeszekről. Lengyel földön is harcoltak a fasiszták ellen. És ott egyszer az egyik repesz átszakította a szélvédő-üveget…

Ginyeszint hősi tetteiért két érdemrenddel tüntették ki. Az autók nem kapnak kitüntetéseket. De a felvonuláson sok ezer ember tisztelettel nézte az öreg Opel sebzett szélvédő-üvegét.

Minden eresztékében dühösen csikorogva, nagyküllős kerekein gördül a mai autók ősapja, az „önjáró hintó”. Most vontatják. Persze, nem azért, mint a „Velo” Benz magától nem tudna járni, egyszerűen csak a motorjának az ereje gyengécske, nem tarthat lépést a többiekkel.

Ilyenek 1916-ban önállóan jártak még Moszkvában, amikor az első orosz autós társaság (AMO) autójavító műhelyeket épített. Oroszországnak akkor autója 679, temploma pedig 77 867 volt.

Az utcákat a 16. századból való bérkocsik uralták. Egy 1611-ben Moszkvában átutazó szemtanú szerint „az egyforma egylovas kocsival rendelkező legények…pár garasárt robogtak, mint az őrültek…” Az első autók a század elején jelentek meg. A macskaköves utakon állandóan összetörtek, így többet álltak mint mentek, – ha pedig mentek, megijesztették az igáslovakat. Azok felrohantak a járdákra, ami miatt aztán városszerte viharos viták folytak arról, hogy kellenek-e egyáltalán ezek az autók, amelyek „tönkreteszik az házakat”.

FŐHAJTÁSOK AZ ŐSÖK ELŐTT

A Nagy Október Szocialista Forradalom után már senki sem kételkedik az autózás hasznosságában. A szovjet kormány úgy döntött, hogy az „AMO” műhelyeinek a helyén nagy autógyárat épít. Az ott dolgozók 1918. júniusában meghívták Lenin elvtársat, és megkérdezték tőle:

– Igaz-e, hogy a gyárat bezárják?

– Ostobaság! – felelte Lenin elvtárs. – A gyárnak élnie kell. Biztos vagyok benne, hogy néhány év múlva új szovjet autókat fog gyártani…

Az első szovjet autók 1924-ben jöttek ki a gyárból. Úgy mondják, az AMO-gyáriak puszta kézzel, kalapáccsal, néhány csavarkulccsal és feszítővassal szerelték össze. A bütyköstengelyeket hosszú napokon keresztül fa-bakokon alakították ki. De minden alkatrész, az utolsó csavarig saját, szovjet anyagból készült. Az első kocsiba sofőr-ülés helyett egy faládát helyeztek…

És Október hetedik évfordulójának napján a Vörös téren megjelent tíz AMI F-15-ös autó. A másfél tonnás teherautók esetlenül vonultak el a tribün előtt, de az ünnepség résztvevői dörgő tapssal fogadták, hosszan, büszkén tekintettek utánuk.

Jelenleg a gyár kísérleti műhelyében a ZIL-család legújabb leszármazottja mellett vékony, magas kerekein ott áll a szovjet autók őse is. A fiatal munkások odajárogatnak, hogy megadják a tiszteletet annak, „akinek” a „gyermekei” fából készült „hátukon” hordták az első ötéves tervek és az utolsó háború súlyos terheit.

Egy új óriás a próbatáblával felvonuló szovjet teherszállító járművek sorának élén. A NAMI mérnökei szerkesztették és a kutatóintézet saját üzemeiben készítették az emelet magasságú terepjárókat. Fotó: Autó-Motor/Archív

A GOMBHOZ VARRT KABÁT

Az AMO műhelyei 1925-ben 100 kocsit gyártottak. Hat év múlva a műhelyeket kibővítették. „A gombhoz hozzávarrtuk a kabátot” – mondta képletesen Ivan Lihacsov, aki több mint negyed évszázadig volt a gyár igazgatója. Az ő nevét viseli most ez a gyáróriás. És az új műhelyekből egyszeriben „kirobbant” az évi 25 ezres széria. Újabb hat év múlva pedig a gyár termelése már évi 60 ezer volt, és a szalagokról legördültek az első személygépkocsik.

Ez és augusztusában a Lihacsov-gyár, a szovjet autóipar zászlóvivője betöltötte ötvenedik életévét. Ez idő alatt ötven típust adott az országnak. A másfél tonnás, 36 lóerős, 50 km/óra sebességű AMO F-15-től a 150 lóerős ZIL-130-ig, amely 85 kilométeres sebességgel könnyedén viszi az 5,5 tonnát.

A teljes cikket elolvashatja, és további képeket talál az Autó-Motor oldalán.

Korábbi cikkünkben részletesen visszatekintettünk az S-osztály történelmébe. A technikai tudás, a biztonság és a komfort miatt, minden évtizedben követendő példa volt.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.