Hőseposz – 50 éves a Toyota Celica

Elérhető árú sportkupéként futott be, majd ralilegendává vált a hét generációt megért Celica.

null

A japánok sosem titkolták, hogy a hőskorban példaképként tekintettek az amerikai gyártókra, igyekeztek ellesni a legjobb ötleteket, hogy azokat saját elképzelésük szerint megvalósítva a legjobb autókat kínálhassák a piacon. Így született a Toyota elérhető árú sportkupéja, a Celica, melyet az 1964-ben debütált Ford Mustang sikerén felbuzdulva 1967-ben kezdtek el fejleszteni. Két év múlva, kedvcsinálóként bemutatták az EX-I tanulmányautót, 1970 októberében pedig már a szériaváltozatot állították ki a Tokiói Autószalonon.

A Celica név a spanyol mennyei szóból származik, formatervét amerikai stíluselemekkel dobták fel, és a Mustanghoz hasonlóan egy nagy szériában gyártott típus, a Carina műszaki alapjaira épült, ezért sokkal kedvezőbb áron küldhették piacra, mint például a 2000GT-t.

Nemcsak az árazás, hanem a praktikum terén is előrelépést jelentett az új sportmodell, mert az 1967-ben bemutatott, Csak kétszer élsz című James Bond filmben a 188 centis Sean Connery csak úgy fért el a 2000GT-ben, hogy a gyár készített egy nyitható tetejű változatot.

Ezzel szemben a Celicában már az október 31-én, 90 éves korában elhunyt legenda is kényelmesen elhelyezkedhetett, ami nem véletlen, hiszen a mutatós kétajtóssal nagy tervei voltak a japánoknak.

Ez volt az első, robotokkal összeszerelt Toyota, ennek köszönhetően a gyártási minőség is sokkal egyenletesebb volt, mint a régebbi típusok esetében.

Japánban már 1970-ben, az USA-ban és Európában csak 1971-ben indult el a forgalmazás, és mindkét exportpiacon jól fogadták a korszellemhez passzoló kupét. Bár csak négyhengeres motorokkal kínálták, a teljesítményt és a felszereltséget tekintve is nagy volt a választék. A Japánban kapható GT csúcsmodell 1,6 vagy 2,0 literes benzinmotort és a Porschéval együtt fejlesztett, ötfokozatú kézi váltót kapott. Az elektromos ablakemelőkkel és légkondicionálóval is ellátott GT-t akkoriban divatos matricacsíkokkal dobták fel.

A Toyota Celica stílusos hátsó lámpája
Fotó: PIXABAY

A ferdehátú, Liftback modell az 1973-as év újdonsága volt, a Ford Mustang Fastback ihlette formatervnek köszönhetően nemcsak vagányabb, hanem tágasabb és praktikusabb Celica újabb vevőket szerzett a márkának. Németországban olyan ellenfelek mellett is labdába tudott rúgni, mint a Ford Capri vagy az Opel Manta, de az amerikaiak is bóknak vették a feltűnő hasonlóságot, a Motor Trend szaklap 1974-ben, 1975-ben és 1976-ban is az Év Import Autójának választotta a hátsókerék-hajtású kupét, melyből 1977-ig 1 210 951 példány hagyta el a japán gyártósort.

A cikk teljes tartalma ide kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.