Igazi csattanós választ ad a Ford Puma ST menetpróbája

Vajon képes egy háromhengeres, kisméretű szabadidő-autó igazán sportos lenni?

null

A 2002-es év több szempontból is emlékezetes a Ford történetében. Colin McRae a Focus WRC-vel a Szafari Ralin elért sikerével a legtöbb vb-elsőséget bezsebelő pilótává lépett elő, majd még ugyanebben az évben bemutatkozott a versenygépre hajazó Focus RS. Komoly aerodinamikai csomagja, összkerékhajtása, 215 lóerős teljesítménye és 6,7 másodperces 0-100 km/órás sprintje szenzációszámba ment – nem véletlen, hogy ma már legendaként tartjuk számon. És tessék, 2020 végén itt egy elsőkerék-hajtású kis SUV, amely lényegében ugyanazokat a menetteljesítményeket hozza, mint az első Focus RS. Egészen pontosan a Puma ST is 6,7 szekundumos gyorsulási adattal és 200 lóerős teljesítménnyel büszkélkedhet, mindezt ráadásul úgy, hogy egy háromhengeres, hengerlekapcsolásos motor hajtja!

A körítés persze megadja a hangulatot: a Ford GT-re hajazó nappali fény, a splitter és a 19 colos felnik eleve árulkodók, az ajtót kinyitva pedig a Recaro ülés gyorsan egyértelművé teszi, nem egy átlagos kis SUV-ről van szó. Aztán már indulunk is és jön az első érdekes tapasztalat: a fékek hihetetlenül harapósak, ahogy gurulok kifelé a városból, többször is tanulóvezetősen állok meg. A pedálérzet megszokásán és a kissé szoros kagylóülésen kívül az is gyorsan egyértelművé válik, hogy a 25%-kal direktebb kormányzás már-már túlzásnak tűnik. Aztán ahogy kinyílik a tér, vagyis kiszabadulunk egy kanyargós országútra, minden értelmet nyer. A kormány, a futómű és a rövid áttételezésű kézi sebességváltó olyan egyveleget alkotnak, amire hasonló méretű autóban nincs példa, ez a kis crossover tényleg tálcán kínálja a vezetés élményét!

A hangélményért csappantyús kipufogó felel
Fotó: Balogh Bence

Az elöl 321, hátul 271 mm-esre növelt féktárcsákkal (17%-kal nagyobbak, mint a sima Pumában) fergetegesen lassul a 13 mázsás Ford, a Michelin Pilot Sport 4S abroncsok és a Quaifétől érkező mechanikus, részlegesen önzáró differenciálmű pedig túlmutatnak a kategórián. Utóbbi 435 000 Ft-os felárért rendelhető a rajtautomatikával együtt, és bizony a kerekenkénti fékezgetéssel operáló rendszerekhez képest ég és föld a különbség. Olyan érzés, mintha kanyarodás közben, gázadásra valami láthatatlan erő az ideális ívre szippantaná az autót. Persze a futómű kemény, az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros elemek hangolása miatt kis túlzással egyenként meg tudjuk számolni a keresztbordákat, viszont a magas építés ellenére a Puma ST elképesztő magabiztossággal, minimális oldaldőléssel fordul.

És a motor?! Én aztán nem vagyok a háromhengeresek rajongója, de bizony nehéz belekötni az 1,5-ös, 200 lovas EcoBoostba. Lényegében ez a blokk teljesít szolgálatot a Fiesta ST-ben is, csupán a perifériáját módosították, többek között a turbófeltöltő eltérő. Természetesen van egy jellegzetes háromhengeres hangtónus, de annyira fülbemászóan, rekedtesen szól a kipufogó, hogy az élmény nagyon is stimmel, a felépítéséből adódó rezonanciákat pedig sikeresen elsimították. Nagy gázadásnál ugyan van némi turbólyuk, aztán amikor elkapja a fonalat, a sebességmérő virtuális mutatója igazi vágtába kezd. Maximum amiatt lehet egy kis hiányérzetünk, hogy a leszabályozási fordulatszám nem éppen magas, 6200-as percenkénti értéknél már közbe is szól a tiltás.

A teljes cikket ITT érheti el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.