Amikor a sci-fi valósággá válik – repülőautó-bemutató

Képzeljük el, hogy egy nyári délutánon elindulunk a Balaton felé Budapestről. A levegőben!

null

Képzeljük el, hogy pár év múlva, egy szép nyári péntek délutánon elindulunk a Balaton felé Budapestről. Már a városon át araszolva érezzük, hogy ezt nem ússzuk meg több órás dugóban ülés, M7-esen zötykölődés nélkül. Mintha a fél ország most indulna el nyári szabadságra a tó mellé. A Budaörsi úton kifelé a városból már lépésben haladunk. Fogy az időnk és a türelmünk, a nap még mindig süt, vizünk sincs már túl sok, sőt, a rádióban is pocsék zene szól. Minden adott hozzá, hogy kimerülten, idegesen érkezzünk meg a Balcsihoz, ám ekkor pattan az isteni szikra. Gyors indexelés és kitérés jobbra, irány a Budaörsi Repülőtér!

A kocsiból gyorsan elintézzük a formaságokat, átesünk a szükséges procedúrán. A repülőtéren van hely, fogadnak bennünket, pár perc és már meg is kapjuk a felszállási engedélyt. Lendületesen a magasba emelkedünk, és a megengedett maximális sebességgel (180 km/óra) már suhanunk is a tó felé. Tiszta, napos időben repülünk, a rotorok kifogástalanul működnek. Hamarosan meglátjuk a csillogó víztükröt, kisvártatva pedig a sármelléki Hévíz-Balaton Repülőtér jól ismert sziluettje is kibontakozik a távolból. Problémamentesen landolunk, és már gurulunk is tovább a szálláshelyünkre a jól megérdemelt pihenésünket élvezni.

Részlet a videóból
Fotó: YouTube

Jelen állás szerint, amiről ma még csak ábrándozhatunk, pár éven belül – na persze csak a nagyon tehetős rétegek számára – mindennapi valósággá válhat. Ugyanis október végén az Európai Unióban közúti használati engedélyt kapott a holland PAL-V cég (Personal Air and Land Vehicle) Liberty (szabadság) névre keresztelt repülő autója. A tetszetős, futurisztikus járgány tulajdonképpen egy kompakt, kétszemélyes repülő autó, amely részt vehet a közúti forgalomban. A PAL-V Liberty egy személygépkocsi és egy gyrocopter kombinációja, vagyis inkább szerelemgyereke – a gyrocopter egyébként a helikopter és a merevszárnyú repülőgép házasságából született. A Liberty első prototípusát még 2012-ben mutatták be a hollandok, az akkori sikeres felszállást évekig tartó fejlesztés és tesztelés előzte meg, melynek során nagy hangsúlyt fektettek a biztonságra, valamint a közúti és légügyi előírások maximális betartására is. A cég a világ első olyan repülő autójaként reklámozza a Libertyt, ami kereskedelmi forgalomba kerül és amely – igaz, csak közútra szóló – használati engedélyt kapott.

Megjegyzem, hogy több cég fejlesztett már ki és tesztelt nagy sikerrel hasonló öszvér járművet, Szlovákiában az AeroMobil és a KleinVision AirCar cégek sikerrel mutattak be a közelmúltban ilyen repülő autókat. A cég büszke az évszázados múltra visszatekintő németalföldi mérnöki tudományra, a legügyesebb holland mérnökök és konstruktőrök álltak csatasorba a PAL-V megalkotása céljából. Kapcsolatba is léptem velük és érdeklődésemre azt válaszolta a cég képviselője, hogy várakozásaik szerint öt-tíz éven belül a PAL-V a repülő autók korszakának frontvonalába kerül, és az eladott példányok darabszáma több ezres nagyságrendű lesz. Rákérdeztem, hogy a jelenlegi, viszonylag kis kapacitású, két férőhelyes, 664 kg saját tömegű, maximum 20 kg poggyásszal megterhelhető Libertyn kívül tervezik-e esetleg nagyobb szabású modellek kifejlesztését. Diplomatikus válaszában a cég képviselője elmondta, hogy ha légi járművet fejlesztenek, mindig tízéves perspektívában gondolkodnak, és természetesen nem csupán Libertyket fognak piacra dobni, hanem nyitottak más verziók és modellek megépítésére is.

A háromkerekű PAL-V Liberty 9,0 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órás sebességre, közúton 160 km/óra a csúcstempója, míg a levegőben 140-180-al hasíthat. Közúton 7,6 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, míg a levegőben maximum 500 km-re lehet elrepülni majd egy tanknyi benzinnel (26 l/üzemóra). A Liberty felszállásához egy minimum 330 méter hosszú kifutópálya szükséges.

Az eredeti cikket ITT érheti el.

Kiemelt kép: YouTube

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.