Meghökkentő vesék – íme, a megújult legendás német autó menetpróbája

Emeli a tétet a BMW, az új M3-as látványa és teljesítménye is lehengerlő, a tudását elsőként közúton tették próbára.

null

Emeli a tétet a BMW, az új M3-as látványa és teljesítménye is lehengerlő, a tudását elsőként közúton tettük próbára. Egy legendás típus új generációjának érkezése mindig megmozgatja az ember fantáziáját, a BMW meg is adta a módját a legfrissebb M3-as és M4-es bevezetésének, de nem pusztán a lassan csepegtetett információkkal, hanem egy gyártósorról kiszivárgott fotó is felkavarta a port a sportlimuzin és -kupé körül. Sokáig úgy tűnt, hogy csak utóbbi kapja meg a debütálása óta csak hódfogakként emlegetett, radikálisan újragondolt veséket, majd kiderült, hogy a limuzint is ezzel a megosztó külsővel dobják piacra – olvasható az Autó-Motor cikkében.

Aki kényelmesen elfér a karbonülésekben, tökéletes pozícióban vezetheti a BMW M3-ast
Fotó: Lővei Gergely

Két kedvenc beállításunk elmenthető és az M gombok egyikének megnyomásával azonnal előhívható. Igényes az egyedi, M-es váltókar, magunk felé húzva fel-, magunktól eltolva lefelé kapcsolhatunk vele. A kipufogóhang gombnyomásra szabályozható.

Bár a polgári 3-as sorozat veséi közelebb állnak hozzám, el kell ismernem, hogy az M-es modellekhez illenek a jókora nyílások, ami egyrészt annak köszönhető, hogy elhagyták a fémes keretet, belsejüket pedig az egyedi tükrökkel és az elöl 19, hátul 20 colos felnikkel harmonizáló lakkfekete műanyag díszíti. Az éles vonalakkal megrajzolt M-es lökhárítóval együtt a sportmodellhez méltó az összkép. Ahogy 2008-ban az E90-es, a G80-as is a kupé fényszóróit kapta meg, ez ugyancsak megkülönbözteti a kisebb teljesítményű 3-asoktól. A hagyományokhoz hűen a karosszéria többi részén is változtattak.

A kiszélesített első és hátsó sárvédők csak hasonlítanak az eredetire, sokkal látványosabbá teszik a klasszikus formát, akárcsak a csomagtérfedél diszkrét légterelője, a hatásos küszöb, valamint a diffúzorral körülvett négy kipufogóvég. A külső módosítások között fontos megemlíteni a szénszálas kompozit tetőt, amely nemcsak a súlypontot, hanem a tömeget is segít lejjebb vinni. Erre szüksége is van az M3-asnak, ugyanis a kézi váltós alapkivitel vezető nélkül 1705, a kipróbált, 8 fokozatú, automatikus váltóval felszerelt Competition 1730 kilógrammot nyom a mérlegen.

Masszív toronymerevítők javítják a karosszéria merevségét. A biturbó sorhatos 350 bar befecskendezési nyomással dolgozik.

A közvetlen elődjéhez képest közel 100 kilós többletet sok plusz lóerővel kompenzálták. Az S58B30A kódjelű, továbbra is 3,0 literes, sorhatos biturbó 431 helyett 480, a Competition konfigurációban 450 helyett 510 lóerőt teljesít. Utóbbi 550 helyett 650 Nm-rel forgatja a hátsó kerekeket, az összkerékhajtású M3-as nyáron érkezik. A tömeg/teljesítmény arány tekintetében így is vezet az új generáció, és persze az sem mellékes, hogy mit mutat a teljesítmény- és nyomatékgörbe.

A Competition hamarabb adja le az alap 480 helyett 510 lóerőt, és 7000-nél sem fullad ki, a „görbe” vízszintes marad egészen a leszabályozásig! Ezek az elképesztő számok elsősorban versenypályán teszik ütőképessé az autót, a 290 km/órás végsebességet lehetővé tevő M Driver’s package-et is azoknak érdemes megrendelni, akik gyakran járnak pályanapokon, esetleg a német sztrádákon. Számukra egy másik csomag is rendelkezésre áll a konfigurátorban, az 5 234 200 forintos M Track package többek között M karbonkerámia fékeket, nem kevesebb, mint tíz fokozatban szabályozható kipörgésgátlót és M karbon kagylóüléseket is felvonultat.

Mindez szerencsére külön-külön is megrendelhető, a cseh rendszámú tesztautóban például az akár többszínű bőrkárpittal is kérhető sportülésben találhattuk meg a tökéletes vezetési pozíciót. Az 1 283 300 forintos kiegészítő nagyon közel áll a valódi versenyülésekhez, közúti használatban szinte már zavarba ejtően határozottan tartja a testet, és minden alkalommal kihívássá teszi a ki- és beszállást, mi mégsem a világító logó miatt, hanem a valóban ideális üléshelyzetért kedveltük meg. A jól ismert színekkel feldobott biztonsági övekért viszont a puszta látványuk miatt is hajlandók lennénk kifizetni a 101 400 Ft felárat.

Az M3 Competition 29 180 000 forintos alapárát a sportos kiegészítőkön kívül szinte végtelen számú kényelmi extra bepipálásával növelhetjük akár a másfélszeresére, így azt is elmondhatjuk, hogy az M3-assal nemcsak a sport-, hanem a prémiumautóra vágyóknak sem kell kompromisszumot kötniük. Ez már a pirosra cserélt indítógomb lenyomásakor feltűnik, a vezető szívét vérpezsdítő hangorkán rabolja el, és többé nem is hajlandó elereszteni. A külön gombbal szabályozható kipufogószelep ugyan némi mesterséges rásegítést feltételez, ennek használat közben semmilyen zavaró jelét nem tapasztaltuk, bekapcsolt állapotban az 510 lóerős sportlimuzinhoz méltó hangzás kellőképpen mély tónusúvá válik.

Aki türelmes, a könnyen kezelhető és jól áttekinthető központi menüben megtalálja a részletes beállításokat, ahol három fokozatban (Comfort, Sport, Sport Plus) szabályozhatja a motor, illetve a futómű hangolását és két fokozatban (Comfort, Sport) a kormányzás és a fékek érzékenységét. Ha városban autózunk, értékelni fogjuk, hogy a BMW szokásához hűen egy finoman vezethető sportmodell vaskos kormánya mögött ülve merülhetünk el az azonnali gázreakció, az ugyan kissé élettelen, de elképesztően gyors és precíz kormányzás, az alkalmazkodó és abszolút észrevétlenül kapcsoló váltó, valamint a kényelmünkért vért izzadó futómű világában. Sokat jelent az ember lelkének, hogy kis sebességnél is élmény autózni az M3 Competitionnel, így nem érezzük úgy, hogy hiába kínoznánk magunkat rutinfeladatokra pazarolva a technikát.

A teljes cikk ide kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.