Japán autóipara a 80-as évek második felétől a 90-es évek elejéig a csúcskorszakát élte, ez az időszak történetesen egybeesik a japán gazdasági buborékkal, melynek következményeit „az elveszett évtizedként” emlegetik. Miután 1991-ben a buborék kipukkadt, az ipar stagnálni kezdett, amikor azonban a Subaru Alcyone SVX tervei megszülettek, a Fuji Heavy Industries döntéshozóinak minden oka megvolt az optimizmusra. Az akkoriban jellemző, világmegváltó szemléletmódhoz hűen elhatározták, hogy az eredeti Alcyone utódjaként egy olyan ütőképes kupét mutatnak be, amely képes lesz felvenni a versenyt a BMW hasonló típusával is, ahogy akkoriban a Toyota is a Mercedes-Benz babérjaira tört a Lexus almárka megalapításával – írja az Autó-Motor.
A két légzsák, az elektromosan állítható, fűthető bőrülés, az automatikus légkondicionáló és a CD-lejátszó is alapáron járt.
A műszerfalat hasított bőr borította, a rádiót egy famintás fedél alá rejtették
Az 1989-es Tokiói Autószalonon kiállított SVX tanulmány legömbölyített formatervével felkészült a 90-es évekre. Futurisztikus külseje az Italdesign stúdió részéről Giorgetto Giugiaro érdeme volt, aki ugyan több korábbi munkája, például az 1986-os Oldsmobile Inca koncepció néhány megoldását is felhasználta, mégis egyedit alkotott. A kupé egyik különlegessége az „ablak az ablakban” megoldás volt, hasonlót addig csak egzotikus sportautókon lehetett látni, de azokét nem lehetett ilyen nagy felületen kinyitni. A lelkes imázsépítésbe belefért, hogy a tanulmányt szinte változtatások nélkül valósítsák meg, ami 30 évvel ezelőtt még nem volt megszokott.
A látványos külső persze csak a merész koncepció egyik fele volt, a másikat a mérnökök adták hozzá, akik az addig Subaruba épített legnagyobb lökettérfogatú boxerrel szerelték fel.
A 3,3 literes, 6 hengeres, dupla felső vezérműtengelyes motor hengerenként 4 szelepet, 2 fúvókás befecskendezőt és platinagyertyákat kapott. 230 lóerőt és 309 Nm nyomatékot teljesített, előbbit 5400-as, utóbbit 4400-as fordulaton adta le. Mindkét érték olyan magas volt, hogy a korabeli technológia mellett „csak” egy 4 fokozatú automatikus váltóval tudták párosítani. A maga közel 1,6 tonnás tömegével nehéznek számító SVX 7,5 másodperc alatt gyorsult 0-ról 100 km/órás tempóra, ebben a piaconként eltérő (ACT-4 vagy VTD) állandó összkerékhajtás volt a segítségére.
A teljes cikket ITT érheti el.
Borítókép: Subaru SVX (Fotó: YouTube/Képernyőfotó)