időjárás 32°C Kornél, Soma 2022. július 3.
logo

Mi lehet az oka annak, hogy korog a gyomrunk?

Forrás: Mindmegette
2022.05.25. 12:03
borítókép

Az éhségérzet teljesen normális, ha valóban táplálékra van szükség, néha azonban akkor is ez történik, ha valami más gond van.

Biológiai szempontból az éhségérzet kialakulása egyszerű: egy ghrelin nevű hormon okozza, amelynek az a szerepe, hogy jelezze: a szervezetnek táplálékra van szüksége. Míg a ghrelin szintje étkezés előtt megemelkedik, étkezés után pedig csökken, addig a leptin – egy másik, zsírsejtekben termelődő hormon – szintje épp fordítva alakul. Ez a hormon ugyanis arról „tájékoztatja” az agyat, hogy elegendő az energia, nincs szükség több élelmiszer fogyasztására – olvasható a Mindmegette cikkében.

Ebben a folyamatban azonban néha zavar keletkezik, és olyankor valójában sokkal többet ehetsz, mint amennyire szükséged lenne, illetve sokkal többször érezheted magad éhesnek, mint indokolt lenne.

1. Egy ideje nem evett

Nos, a legnyilvánvalóbb ok, amiért a pocakod jelez, hogy táplálékra lenne szüksége, ha jó ideje már nem ettél. A táplálékhiány idővel tüneteket produkál: ha fáradtnak és gyengének érzed magad a mardosó éhség mellett, az teljesen természetes reakciója a testednek. Energiatakarékosságra int, amíg nem jut újabb energiaforráshoz. Az éhség miatti kényelmetlen érzések intenzitása, indtartama eltérő lehet, mivel több tényezőtől is függ. Általában az emberek az utolsó étkezés után 3-5 órával kezdenek éhesek lenni, de ez az idősáv egy bőséges étkezést követően ki is tolódhat.

2. Keményen dolgozott

Egy intenzív edzés vagy kemény fizikai munka során a szervezet sok-sok kalóriát éget el és rengeteg tápanyagot használ fel, ezért teljen normális, hogy egy-egy ilyen akció után éhes leszel. Az azonban már nem mindegy, hogy ilyenkor mit eszel: az izmok regenerálódása és az izomszövetek növekedésének serkentése érdekében nagyobb fehérje-, szénhidrát és zsírbevitel szükséges.

3. Nem aludt jól

Sajnos a kevés alvás rendesen össze tudja kuszálni a jól felépített étkezési terveket is. A pihentető alvás ugyanis elengedhetetlen az étvágy szabályozásához: amíg alszol, az agy és az immunrendszer regenerálódik, erősödik, szabályozva a ghrelin működését. Ha nem pihened ki magad, a ghrelin hormon szintje magasabb lesz, ami megnöveli az éhségérzetet.

Az eredeti cikk IDE kattintva olvasható.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)