Életműdíjjal jutalmazták a keszthelyi fizikatarárt

Farkas László, a Vajda János Gimnázium fizikatanára Rátz Tanár Úr életműdíjat kapott munkásságáért.

null

Ha rendhagyó módon szeretném kezdeni ezt az írást, felidézném, hogy volt egyszer, az 1990-es évek elején egy keszthelyi gimnazista lány, aki sokkal inkább szerette az irodalmat és a biológiát, mint a matematikát és fizikát. Sőt, ezeket kifejezetten mumusnak érezte. Második osztályos volt, amikor új osztályfőnöke lett annak a csoportnak, amelyben tanult, s a pedagógus vette át e két tantárgy oktatását. Bár a diáklány nem került nagyon közeli barátságba a számokkal, az algebrával, a geometriával és a fizikai törvényszerűségekkel, a pedagógus mindent megtett, hogy a legjobbat hozza ki belőle. A lány családjában azóta is emlegetett példa, hogy egy év végi jobb jegyért való feleléskor az egykori gimnazista olyan témakörből – ez egyébként a csillagászat volt – kapott kérdéseket, melyekre a pedagógus tudta, hogy tanítványa biztosan tud válaszolni. Az egykori keszthelyi diáklány e sorok írója, a pedagógus Farkas László, a Vajda János Gimnázium matematika- és fizikatanára – olvasható a zaol.hu oldalon.

Fotó: Keszey Ágnes / Zalai Hírlap

Követendő példa minden pedagógus számára

Ha ez az írás nem személyes visszaemlékezéssel kezdődött volna, hanem tárgyszerű módon, akkor a díj bemutatása lenne az első rész. Folytassuk hát ezzel. A Rátz Tanár Úr életműdíjat, számos neves céggel összefogva, az Alapítvány a Magyar Természettudományos Oktatásért nevű szervezet ítéli oda több szempontot figyelembe véve évente két – biológiát, fizikát, matematikát vagy kémiát tanító – pedagógusnak. Az elismerésről szóló sajtóközleményben ezt olvashatjuk: „Wigner Jenő, Harsányi János és Neumann János világhírű, Nobel-díjas magyar tudósok, de vajon honnan ered kivételes gondolkodásmódjuk, csillapíthatatlan érdeklődésük tudományterületük iránt? A Fasori Gimnázium legendás matematikatanára, Rátz László maradandót alkotott a természettudományok tanításában. Rátz tanár úr ma is követendő példa minden pedagógus számára, a róla elnevezett életműdíj pedig a legnagyobb hazai szakmai elismerés, amelyet a természettudományos tárgyat oktató pedagógusok elnyerhetnek.” A pedagógus-Kossuth-díjként is emlegetett kitüntetést nyerte el Farkas László.

De kezdjük a történetet jóval korábban. Farkas László egy Szombathely melletti kis faluban járt általános iskolába. A reál tantárgyakat tanító tanárok meghatározták a pályaválasztását. Így a szombathelyi Nagy Lajos Gimnáziumot már azzal a szándékkal kezdte, hogy később matematika- és fizikatanár lesz.

Nem mondott le a fizikáról

– Annyi opció volt csupán a pályaválasztásomban, hogy 14 éves korom óta a szombathelyi Haladásban fociztam, így felmerült, hogy akár a matek-testnevelés szakpárt is választhatnám, de úgy gondoltam, nem mondok le a fizikáról. Nem bántam meg. A tanítás mellett 40 évig igazolt focista voltam, bár kétségtelen, hogy az NB I-es álmokról le kellett mondani – idézte fel a pedagógus, aki a Pécsi Tudományegyetemen diplomázott. – Kotek László, a Pécsi Tanárképző Főiskola fizikatanára a példaképem. Ő volt az, aki a feladatmegoldás módszertanában, a tehetséggondozásban olyan információkat és olyan tudást adott át nekem, amelyet most is tudok hasznosítani – vallja Farkas László.

Már az első évben osztályfőnök lett

A matematika-fizika szakos pedagógus az egyetem elvégzése után, 1985-ben Balatonbogláron kezdett el dolgozni. A Mathiász János Szakközépiskolában 1992-ig volt matematika-fizika tanár, majd ugyancsak pedagógus feleségével Keszthelyre költöztek. Azóta tanít a Vajda János Gimnáziumban, s az első évben már osztályfőnök is lett.

– Egy nagyon aranyos matematika-biológia tagozatos osztályt kaptam, melynek három évig voltam osztályfőnöke. Azóta még két hasonlóan jó osztályom volt. Azért voltam keveset osztályfőnök, mert 20 éve szaktanácsadó vagyok Zala megyében, ezenkívül munkaközösség-vezetőként is dolgozom. Mindezek mellett az Eötvös Loránd Fizikai Társulat tanári szakcsoportjának 16 évig elnökségi tagja voltam. E szervezet rendezi meg minden évben a legmagasabb szintű tanári továbbképzést, a fizikatanári ankétot. Ennek a lebonyolításában vettem részt, és előadásokat is tartottam – engedett bepillantást munkásságába.

Több versenyt hívott életre

Farkas László több versenyt hívott életre, és számos esemény, szakmai siker kötődik a nevéhez. 28 éve indította el a Newton-kupa elnevezésű komplex természettudományi versenyt, melyre Zala, Somogy és Veszprém megye legtehetségesebb végzős általános iskolásai kapnak meghívást. Korábban – míg erre volt lehetőség – az első három helyezett felvételi nélkül jutott be a keszthelyi gimnáziumba. Ez a verseny ma már a térség egyik legrangosabb tanulmányi megmérettetése. Több országos verseny feladatkitűzője, zsűritagja. Rendszeresen tart bemutató kísérleteket – ezek egyikéről korábban mi is beszámoltunk: tavalyelőtt a keszthelyi Fő téri templomban megismételte az akkor kétszáz éve született francia fizikus, Léon Foucault ingakísérletét, aki anno ezzel bizonyította be, hogy a Föld forog a tengelye körül.

Nagy hangsúlyt helyez a tehetséggondozásra

Farkas László nagyon nagy hangsúlyt helyez a tehetséggondozásra – erről és szaktárgyáról előadásokat is tart szakmai továbbképzéseken. Bemutatókat, szakmai táborokat is szervez és tart, valamint szakcikkek, feladatgyűjtemények is fűződnek a nevéhez. Diákjai több országos versenyen is az élen végeztek. Farkas László 30 éve elindított – a Magyar Tudományos Akadémia által Pedagógus Kutatói Pályadíjban részesített – természettudományos tehetséggondozó programjában, szakkörein eddig több mint 2000 diák vett részt. Ennek segítségével sikerült elérni, hogy a kisváros gimnáziumából az elmúlt három évtized során több mint száz tehetséges diák bejutott a nemzetközi országos fizikaversenyek döntőjébe. A diákok négy kontinensen szereztek elismerést Keszthelynek és a gimnáziumnak különböző megmérettetéseken.

A siker titka a jó módszer és a kellő idő

– Gimnáziumunkban nincsen fizika tagozat, a diákjaim azonban a versenyek többségében fizika tagozatosokkal együtt indulnak. A plusz szakköri foglalkozások nagyban hozzájárulnak a sikerekhez. A titok szerintem az, hogy kell hozzá egy jó módszer, illetve hogy időt kell rá szánni. Ez olyan komoly időráfordítás, amit kevesen vállalnak. Szinte mindenkit ismerek, aki megkapta ezt a díjat, mert rendszeresen találkozom velük az országos versenyek döntőiben. Azt látom, hogy mindenki megszállott a saját területén. Aki ezt csinálja, az egy külön „tanárfaj” – olyan, mint a fanatikus edző: szinte hobbija a szakmája. A tehetséggondozásban az a legnagyobb öröm, hogy mindig jönnek újak, akik tudásszomjjal vannak megáldva, és a lehető legmagasabb szintre akarnak eljutni. Ez folyamatos kihívást jelent, és inspiráló egy tanár számára. Ez az életműdíj visszaigazolás, hogy amit csinálok, az másnak is fontos, visszaigazolás, hogy van értelme – fogalmazta meg a keszthelyi pedagógus, akinek munkásságát már számos kitüntetéssel elismerték.

A modern fizika izgalmas rejtélyei

Az elhivatottság mellett a sikerekhez az is kell, hogy az ember örömét lelje abban, amivel foglalkozik. S mivel a fizika igen összetett tudomány, kíváncsi voltam arra, a pedagógushoz melyik ága áll a legközelebb.

– Ez egy olyan kérdés, mint az, hogy az ember melyik gyerekét szereti jobban. De azért tudok rá válaszolni. Most a legizgalmasabb számomra a modern fizika, melyben nagyon sok kutatási irány van. Gondoljunk csak a gravitációs hullámokra vagy a Higgs-bozonra (ez egy részecskefizikai modell). Tavaly a legnagyobb sikerünk az volt, hogy a modern fizikát felölelő Szilárd Leó-versenyen elnyertük az ország legjobb iskolájának járó díjat.

Ha érdekli, miért vallja a keszthelyi Farkas László, hogy a matematika háttérbe szorult, olvassa el a teljes cikket, amelyet IDE kattintva érhet el.

Korábbi cikkünkben arról írtunk, hogy új helyszínen, szűk körben mutatták be szerda dél­előtt a 2021-es, székesfehérvári alkotásokból készült naptárt. A benne található illusztrációk idén is a gyerekek keze munkáját dicsérik. A naptár lap­jain többek között a Halesz park, az Aranybulla, a Petőfi-szobor és a Bory-vár is megjelenik: Bemutatták a székesfehérvári alkotásokból készült naptárat.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.