Következő mérkőzések
Spanyolország
21:002024. július 09.
Franciaország
Hollandia
21:002024. július 10.
Anglia

Minden, amit a diplomások pályaútjáról tudni kell

Kiderül, hogy képzési területenként ki mennyit keres, milyen arányban találtak diplomás munkát a végzettek.

null

Roppant érdekes gyorsjelentést tettek közzé a Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) az Adminisztratív Adatbázisok Egyesítésén* (AAE) alapuló kutatásában. A projekt azokra hallgatókra koncentrált, akik a 20112012-es és a 2017/2018-as tanévek között nappali munkarenden szereztek abszolutóriumot. A diplomások pályáját figyelte egészen 2019 őszéig, és összefoglalta a tapasztalatokat.

A gyorsjelentés részletes képet nyújt a gazdasági szereplők, felsőoktatási intézmények, leendő és volt hallgatók számára a végzettek felsőoktatási és korai munkaerőpiaci életútjáról.

Az elemzés beszédes grafikonjai segítik a szervezeteket például a humánerőforrás-kérdések megválaszolásában, de mellettük a felsőoktatásba jelentkezőket, jelenlegi és már végzett hallgatókat is a pályaorientációs vagy általános tájékozódáskor, valamint támogatják az intézményi döntéshozatalt a felsőoktatásban.

A legfrissebb kimutatás korábban még nem publikált elemzéseket is tartalmaz, összességében pedig tíz nagy kérdéskörben dolgozta fel az adatokat:

A kép illusztráció
Fotó: Pexels

  • Ki mennyit keres képzési területenként, és milyen arányban sikerült diplomás munkát találniuk a végzetteknek?
  • Hogyan állják a versenyt a felsőoktatási intézmények a munkaerőpiacon?
  • Korai munkaerőpiaci jellemzők (vállalt-e munkát az utolsó tanulmányi évben/szemeszterben?), illetve álláskereső vagy foglalkoztatott lett-e a frissdiplomás?
  • Hol helyezkedett el: felsőfokú oklevelet nem igénylő, vagy azt elváró munkakörben? (FEOR kódok szerint, képzési területeket külön taglaló kimutatások)

  • Jövedelmi adatok munkakör, foglalkoztatói ágazat és szféra alapján. (Az adatok feldolgozása FEOR, TEÁOR, GFO kódok nyomán történt)

  • Milyen területen foglalkoztatott a volt hallgató: versenyszféra, közszféra, nonprofit területen, vagy másutt?
  • Hogyan lépked a ranglétrán a diplomás? – A jövedelmek alakulása FEOR 3. szintű munkakörönként. A bérnövekmények nyomán kirajzolódik, miként forintosul a diploma az idő előrehaladtával.
  • Milyen arányban tanulnak tovább a frissdiplomások?
  • Mennyire elterjedt és milyen képzési területeken jellemző az egyéni vállalkozóvá válás, illetve ez a diplomás összjövedelmének milyen arányát képezi?
  • Képzési hely megyéje és lakó-/tartózkodási hely kapcsolatát szemléltető térképek, amelyek többek közt rávilágítanak arra, hogy mennyire vonzzák a felsőoktatási intézmények a távolabbról érkezőket, illetve mennyire „terítik vissza„ végzettjeiket más megyékbe.
  • Érdemes átfutni a gyorsjelentést, hiszen látványos, könnyen emészthető grafikonokkal elemzi az adatokat. Kezdésként a jövedelmi adatokkal foglalkozik, és a képzési formától függően (alapképzés, osztatlan, mesterképzés) láthatjuk, az informatika, illetve az orvos- és egészségtudomány kiemelkedését. Az informatikusnak tanulók több grafikon alapján is kedvező helyzetben találják magukat a pályakezdéskor. Korábban már írtunk a sztárszakok kereseti lehetőségeiről.

    Az eredeti cikket ITT érheted el.

    Kiemelt kép: Pexels

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.