Mi is az a generáció?
A generáció fogalmának meghatározása eltérő, hiszen több tudományterület is vizsgálja témakörét. Leggyakrabban a szociológia, a pszichológia és a menedzsment foglalkozik a témával. Ezen felül megkülönböztetünk ókori és modern kori generációs fogalmakat is. A modern definíció szerint a generációk elsődleges összekötő elemei a kollektív öntudat, az életkor, a kohorsz és a korszak, vagy ezeknek az ötvözete. A gyakorlatban a legtöbbször a születési dátum szerinti eloszlás dönti el, ki melyik generációhoz tartozik.
A Z generáció
Ha fiatal felnőtt korodban jársz, akkor minden bizonnyal te is a Z generációsok táborát erősíted. Ismerünk olyan kutatást, ahol a generációt egészen az 1982-es évektől kezdve számítják, míg mások az 1990-es évektől a digitális eszközök elterjedésének idejétől. A legtöbben a Z generáció határát az 1995-től, illetve az 1996- tól születetteknél húzzák meg.
Nem csak a generációs határt illetően, hanem magában az elnevezésben sem értenek egyet a szakirodalmak. A Z-n kívül az abc más betűivel is találkozhatunk, mint például C generációs elnevezéssel, amit a connection (kapcsolat) szó után kaptak, illetve D-vel is, ami a digitális szóra utal, de R-nek is szokták hívni őket, ami responsibility, vagyis a felelősség szóból származik. Van, aki post-millenaristáknak nevezi a csoportot, de olvasható „Facebook-generációnak" és digitális bennszülötteknek is. Egyéb elnevezéseik még a zappers, azaz kapcsolgatók, instant online korosztály, netgeneráció, vagy iGeneráció.

Miben mások? Valóban mások?
„Ezek a mai fiatalok..." „Bezzeg az én időmben..." Egyáltalán nem túlzók a nagyszülők ezen mondatai, hiszen valóban, az első globális nemzedék ők, ami merőben más, mint az előzőek. Az első olyan korosztály, amelyik ugyanazon a mekis kaján és TED előadásokon nő fel, ahol Steve Jobs neve ugyanazt jelenti egy amerikai és egy ausztrál számára is. Ők már beleszülettek a digitalizált világba, a technika új lehetőségekkel szolgál számukra, kibővíti a teret és eltörli a korlátokat. Számukra minden digitális eszköz és virtuális közösség alapvetően elfogadott és a mindennapi életük szerves részei. Különböző platformokon és közösségi oldalakon kapcsolatban állnak egymással szerte a világban.
Z generáció: Hogyan is néz ki ez számokban?
Magyarországon a KSH 2020-as adatai szerint a Z generáció (az 1995-2010 között születettek), azaz a 9-24 év közötti korosztály: 1 569 829 fő, ami a teljes népesség (9 542 249 fő) 16,45 százaléka. A munkaerőpiac szempontjából viszont ez a korosztály már 33 százalékot képvisel.
Momentán négy generáció van jelen a munkaerőpiacon. Ők a Baby Boomerek, az X generációsok, az Y és a Z generáció tagjai. KSH adatai szerint a 15–64 éves korú népesség munkaerőpiaci státusza a 2019. IV. negyedéves jelentésében a gazdaságilag aktív lakosság, azaz a 15–64 éves népesség együtt: 6, 31 millió főt tesz ki. Ebből Z generációsok (15–24 év ebben az intervallumban) aránya 15,9 százalék. Együttesen a foglalkoztatottak száma 4,44 millió fő, 6,5 százalékuk a Z generáció tagja.
Tehát jól látható, hogy a munkaerőpiacon nagyobb számban még az X és Y generációhoz tartozók vannak jelen. Az inaktívak száma 1,7 millió fő, melyből a 15–24 évesek aránya: 39,5 százalék. A munkanélküliek száma pedig 1,5 millió, közülük 25,8 százalékos arányt tesznek ki a 15–24 évesek.
Ha az inaktívak és a munkanélküliek csoportját egy sokaságnak számítjuk, akkor összesítve azt mondhatjuk, hogy nagyjából 3,2 millió fős csoport mintegy 33 százaléka tartozik a Z generációsok közé, ők azok, akik a közeljövőben munkaerőpiacra beléphetnek.
Tehát a nagyon közeli jövőben a munkaerőpiacra belépő Z generációsok aránya lesz túlsúlyban.
A teljes cikket IDE kattintva olvashatjátok!