Te tudod melyik generációhoz tartozol?

Az eltérő generációs jellemzőkből adódó különbségek kommunikációs nehézségeket és konfliktusokat is eredményezhetnek.

null

Mi is az a generáció?

A generáció fogalmának meghatározása eltérő, hiszen több tudományterület is vizsgálja témakörét. Leggyakrabban a szociológia, a pszichológia és a menedzsment foglalkozik a témával. Ezen felül megkülönböztetünk ókori és modern kori generációs fogalmakat is. A modern definíció szerint a generációk elsődleges összekötő elemei a kollektív öntudat, az életkor, a kohorsz és a korszak, vagy ezeknek az ötvözete. A gyakorlatban a legtöbbször a születési dátum szerinti eloszlás dönti el, ki melyik generációhoz tartozik.

A Z generáció

Ha fiatal felnőtt korodban jársz, akkor minden bizonnyal te is a Z generációsok táborát erősíted. Ismerünk olyan kutatást, ahol a generációt egészen az 1982-es évektől kezdve számítják, míg mások az 1990-es évektől a digitális eszközök elterjedésének idejétől. A legtöbben a Z generáció határát az 1995-től, illetve az 1996- tól születetteknél húzzák meg.

Nem csak a generációs határt illetően, hanem magában az elnevezésben sem értenek egyet a szakirodalmak. A Z-n kívül az abc más betűivel is találkozhatunk, mint például C generációs elnevezéssel, amit a connection (kapcsolat) szó után kaptak, illetve D-vel is, ami a digitális szóra utal, de R-nek is szokták hívni őket, ami responsibility, vagyis a felelősség szóból származik. Van, aki post-millenaristáknak nevezi a csoportot, de olvasható „Facebook-generációnak" és digitális bennszülötteknek is. Egyéb elnevezéseik még a zappers, azaz kapcsolgatók, instant online korosztály, netgeneráció, vagy iGeneráció.

Fotó: Pixabay

Miben mások? Valóban mások?

„Ezek a mai fiatalok..." „Bezzeg az én időmben..." Egyáltalán nem túlzók a nagyszülők ezen mondatai, hiszen valóban, az első globális nemzedék ők, ami merőben más, mint az előzőek. Az első olyan korosztály, amelyik ugyanazon a mekis kaján és TED előadásokon nő fel, ahol Steve Jobs neve ugyanazt jelenti egy amerikai és egy ausztrál számára is. Ők már beleszülettek a digitalizált világba, a technika új lehetőségekkel szolgál számukra, kibővíti a teret és eltörli a korlátokat. Számukra minden digitális eszköz és virtuális közösség alapvetően elfogadott és a mindennapi életük szerves részei. Különböző platformokon és közösségi oldalakon kapcsolatban állnak egymással szerte a világban.

Z generáció: Hogyan is néz ki ez számokban?

Magyarországon a KSH 2020-as adatai szerint a Z generáció (az 1995-2010 között születettek), azaz a 9-24 év közötti korosztály: 1 569 829 fő, ami a teljes népesség (9 542 249 fő) 16,45 százaléka. A munkaerőpiac szempontjából viszont ez a korosztály már 33 százalékot képvisel.
Momentán négy generáció van jelen a munkaerőpiacon. Ők a Baby Boomerek, az X generációsok, az Y és a Z generáció tagjai. KSH adatai szerint a 15–64 éves korú népesség munkaerőpiaci státusza a 2019. IV. negyedéves jelentésében a gazdaságilag aktív lakosság, azaz a 15–64 éves népesség együtt: 6, 31 millió főt tesz ki. Ebből Z generációsok (15–24 év ebben az intervallumban) aránya 15,9 százalék. Együttesen a foglalkoztatottak száma 4,44 millió fő, 6,5 százalékuk a Z generáció tagja.

Tehát jól látható, hogy a munkaerőpiacon nagyobb számban még az X és Y generációhoz tartozók vannak jelen. Az inaktívak száma 1,7 millió fő, melyből a 15–24 évesek aránya: 39,5 százalék. A munkanélküliek száma pedig 1,5 millió, közülük 25,8 százalékos arányt tesznek ki a 15–24 évesek.

Ha az inaktívak és a munkanélküliek csoportját egy sokaságnak számítjuk, akkor összesítve azt mondhatjuk, hogy nagyjából 3,2 millió fős csoport mintegy 33 százaléka tartozik a Z generációsok közé, ők azok, akik a közeljövőben munkaerőpiacra beléphetnek.

Tehát a nagyon közeli jövőben a munkaerőpiacra belépő Z generációsok aránya lesz túlsúlyban.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatjátok!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.