A háziméhekre veszélyes egyik gyakori rovarirtószer mézben való kimutatására fejlesztettek ki egyszerű és hatékony módszert kanadai kutatók.
A kanadai Waterloo Egyetem szakemberei egy olyan környezetbarát és teljesen automatizált technológiát dolgoztak ki, amely kivonja a piretroidokat a mézből – olvasható az EurekAlert című tudományos hírportálon.
A piretroidok a rovarölőszerek azon két fő csoportjának egyikét alkotják, amelyek hozzájárulnak a méheket veszélyeztető úgynevezett elnéptelenedés szindrómához,
amikor egy méhkolóniában a dolgozók hirtelen eltűnnek, magára hagyva és ezzel pusztulásra ítélve a királynőt és a többi méhet.
A kanadai szakemberek szilárd fázisú mikroextrakciót (SPME) alkalmazva vonják ki a piretroidokat a mézből, azt vizsgálva, hogy a szerves vegyületek szintje nem haladja-e meg az emberre nézve biztonságos értéket.

Fotó: Pixabay
A mézvizsgálat továbbá segít feltérképezni, hogy hol és milyen mennyiségben használnak piretroidokat. Kémiai tulajdonságaik miatt a piretroidokat hagyományosan nehéz kivonni. „Egy kis mennyiségű alkohol hozzáadásával feloldjuk, mielőtt az automata SPME rendszerrel kivonjuk az anyagot” – magyarázta Janusz Pawliszyn, az egyetem munkatársa.
A gazdák közvetlenül a növényekre permetezik a rovarölőket. Ezek neurotoxinok, amelyek befolyásolják az agy és az idegek működését, bénulást és halált előidézve a rovaroknál.
„Reményeik szerint ez a nagyon egyszerű módszer segíteni fogja a hatóságokat annak feltárásában, hogy hol alkalmazzák veszélyes mennyiségben ezeket a rovarirtókat és végső soron segít megóvni a méhpopulációkat”
– mondta Pawliszyn.
A kutatók által megvizsgált mézek közül azokban, amelyekben kimutattak piretroidokat, mind megengedett mértékben tartalmazták a vegyületet.
Hulladékból építettek elektromos gépkocsit holland egyetemisták
A kétüléses Luca névre keresztelt sportautó óránként 90 kilométer csúcssebességet képes elérni és teljes feltöltöttséggel elérte a 220 kilométert – közölte a holland, Eindhoveni Műszaki Egyetem.
„Ez egy valóban különleges autó, mivel hulladékból készült. Az alváz lenből és újrahasznosított PET-palackokból készült. Belsejéhez válogatás nélküli háztartási hulladékot használtunk” – mondta Lisa van Etten projektmenedzser a Reuters brit hírügynökségnek.
A gépkocsi karosszériájához televíziókban, játékokban és konyhai eszközökben megtalálható kemény műanyagot alkalmaztak, az ülések kókuszból és lószőrből készültek.