A váltás következtében egy sokkal átláthatóbb skála jelöli a gépek ökológiai lábnyomát, amely a fogyasztókat is segíti a környezettudatosabb választásban. A Gorenje és az Applia kutatása szerint tízből nyolc vásárló pozitívan fogadta az új jelölési rendszert, még ha az értelmezés nem is megy könnyen. Minden ötödik felhasználó számára ugyanis még mindig nehézséget jelent kiigazodni a jelöléseken.
Az EIU elemzése szerint 2016 és 2020 között az Európai Unióban 71 százalékkal nőttek a fenntartható árukra vonatkozó Google-keresések. Ez azt jelzi, hogy egy új háztartási gép, például egy mosógép vásárlásakor az energiatakarékosság és a tartósság egyre gyakrabban szerepel a fogyasztók szempontjai között.
A Gorenje egy tavalyi felmérése alapján azonban a magyar fogyasztók nagy része egyelőre kevésbé környezettudatos a nyugati országokhoz képest, itthon tízből öt vásárlónak egyelőre még mindig az ár a legmeghatározóbb döntési szempont a vásárlásnál.
A tavaly bevezetett szigorúbb szabvánnyal és tesztelési módszerrel kategorizált rendszert kedvezően fogadták a magyarok, tízből nyolcan örültek az új jelöléseknek – derült ki a kutatásból. A felmérés szerint a felhasználók többsége új gép vásárlásakor találkozott először élesben a jelölésekkel, mindössze 25 százalék gyűjtött előzetesen információt a címkékről – derül ki a Feol.hu-n megjelent írásból.
Az új rendszer bevezetése már nagyon időszerű volt, hiszen korábban az A besoroláshoz képest az A+++ jelzés akár 60 százalékkal kevesebb energiafelhasználást is jelenthetett egy-egy gép esetében. A változás következtében a betűk egyértelmű jelölést mutatnak, így az a termék, amely eddig A+++ jelöléssel bírt, ma már B-D kategóriába is visszacsúszhatott. A jelenleg a piacon lévő gépek nagy részét egyébként B és D közötti jelzéssel látták el, az A jelölést ugyanis az újabb, korszerűbb termékek kapják majd.
A teljes cikk ITT olvasható tovább.
Borítókép: Energiahatékonyságot jelölő címke egy televízión egy budapesti műszaki áruházban 2021. március 1-jén. (Fotó: MTI/Mónus Márton)