időjárás 17°C Nándor 2021. October 19.
logo

Az osztály bohócai talán a legokosabb gyerekek az iskolában

Forrás: ORIGO
2021.10.11. 08:31 2021.10.11. 08:47
Az osztály bohócai talán a legokosabb gyerekek az iskolában

Minden iskolai osztálynak megvannak a maga személyiségei. Ott van a „partyarc”, aki a legjobb bulikat rendezi, az „okostojás”, aki minden kérdésre tudja a választ, és a „rosszcsont”, aki több időt tölt büntetésben, mint az órákon. És valahol közöttük rejtőzik az „osztály bohóca”, aki mindig kapható egy tréfára. Egy új tanulmány szerint azonban az emberek megnevettetésére való képesség a magasabb intelligenciával társul – olvasható az Origo cikkében.

A Humor tudományos folyóirat legújabb számában megjelent új kutatások szerint ezek a tréfálkozó diákok valójában bujkálnak. Amikor a tudósok több mint 200 török középiskolás diákot meghívtak, hogy nevettessenek meg egy humorista szakértőkből álló testületet, szoros kapcsolatot találtak a gyerekek komédiás képessége és az intelligenciájuk szintje között.

Különösen érdekelt minket a gyermekek által nyújtott humor minősége

– magyarázta Ugur Sak professzor, a tanulmány vezetője az IFL Science online tudományos portálnak. – A szülőknek és a tanároknak tisztában kell lenniük azzal, hogy ha gyermekük vagy diákjaik kitűnő humorérzéket mutatnak, akkor nagy valószínűséggel rendkívüli intelligenciájuk van.

Hozzátette: a szakemberek a „vicceskedést” a magas intelligencia jelének tekintik. A tudomány már alátámasztotta ezt az elképzelést:

Az emberek megnevettetésére való képesség magasabb intelligenciával társul a felnőtteknél.

Az új megállapítások szerint a gyermekeknél azonban az intelligencia és a humor képessége közötti kapcsolat nagysága eltérő lehet.

Ennek az az oka, hogy a gyerekek eltérő ütemben fejlődnek, és a humor stílusa és jellemzői különbözőek a fejlődési szakaszokban

– mutatott rá Ugur Sak.

A tézis teszteléséhez a kutatók felkérték a gyerekeket, hogy írjanak tíz eredeti feliratot egy rajzfilmhez, amelyeket hét szakértő – öt karikaturista és két „humorpedagógus” – egyaránt viccesnek és relevánsnak értékelt.

A szakemberek azt is vizsgálták, hogy a diákok megértik-e a rajzfilmek kontextusát azáltal,

hogy észlelik és feloldják az ezekben előforduló esetleges ellentmondásokat. Egy általuk összeállított skála alapján összehasonlították a gyermekek humorérzékét az intelligenciájukkal, amely magas szintű korrelációt mutatott.

A kutatók szerint azonban a gyerekek humora jelentősen eltér a felnőttek humorától.

Míg a humort a felnőttek gyakran a szórakoztatására használják, a gyerekek leginkább arra, hogy a társaik jobban elfogadják őket

– emelte ki Sak. Ezért a felnőttek és a gyerekek humorának természete igencsak eltérő.

Bár az eredmények igazolást hozhatnak a köztünk lévő gyermekkomikusok számára, a szerzők mégis rámutatnak arra, hogy a tanulmány rendkívül kultúrspecifikus, tehát nem feltétlenül általánosítható.

Ahogy fogalmaztak, egy adott kultúrában az intelligensen humorosnak tartott viselkedés nem biztos, hogy egy másik kultúrában is az. Vagyis a humor annak ellenére tükrözi a kulturális normákat, hogy univerzális jelenség.

Az eredeti cikk IDE kattintva érhető el.