Az arzénszennyezettség a legsúlyosabban a dél-alföldi régiót érinti, de kisebb foltokban az ország más pontjain is fejtörést okoz az ivóvíz-szolgáltatóknak. Mivel geológiai eredetű szennyezettségről van szó, kizárólag ott létezik ilyen természetű probléma, ahol a helyi vízmű mélyfúrású kutak vízbázisából dolgozik. Sok helyen az arzén jelenlegi mennyisége az ötszöröse az EU által megengedett határértéknek.
Igaz, vita folyik arról népegészségügyi szakmai berkekben, hogy valóban indokolt-e aggódni az arzén miatt, hiszen a mélyfúrású kutak 19. század vége felé való elterjedése óta ilyen vizet ittak az érintett települések lakói, és az arzénnak tulajdonítható betegségek száma statisztikailag ezeken nem nagyobb, mint máshol. Ráadásul a magyar egészségügyi szabályozás már régóta előírja a szolgáltatóknak az 50 mikrogramm/liter határértéket, amit a hetvenes-nyolcvanas évektől alkalmazott arzénmentesítő technológiákkal már vidáman tudtak hozni a vízművek.
Az uniós jogharmonizáció következtében hazánkban az ivóvíz megengedett arzéntartalmának határértéke 10 mikrogramm/literre csökkent. Persze az említett szakmai vitának nem az a tárgya, hogy egészséges-e az arzén vagy sem, mert e téren egyértelmű a válasz. Azon szoktak vitatkozni, hogy vajon az uniós határértékek nem túlzóan alacsonyak-e? Ugyanis az eddigi lehetőségek alapján a csak igen nagy anyagi ráfordítás mellett teljesíthető uniós határérték úgy lett meghatározva, hogy Brüsszelben a tengermelléki népek táplálkozási szokásaiból indultak ki, és nem a kontinens belsejében élőkéből. Tény ugyanis, hogy a tengeri halak igen sok arzént tartalmaznak, és nem lenne jó, ha a rengeteg „tenger gyümölcsével” együtt amúgy is sok arzént fogyasztó népeket további arzénterhelés érné az ivóvízen keresztül. Csakhogy a magyar lakosság tengerihal-fogyasztása elenyésző, így nem logikus, hogy hazánkat egy kalap alá veszik például Franciaországgal vagy Olaszországgal.
A szabály persze szabály. Magyarországnak kötelessége lett volna megteremteni annak a lehetőségét, hogy 2009. december 25-e után már minden szolgáltatott víz arzéntartalma az uniós határérték alatt legyen. Ez messze nem sikerült. Azóta a 6 év alatti kisgyermekeknek és várandós anyáknak az érintett településeken palackozott ivóvizet kell biztosítani. Az unió 2014-ig tolta el a vízminőségi problémák megoldásának határidejét.
A korábbi kormányok ivóvízminőség-javító programmal igyekeztek támogatni az érintett vízműtulajdonos önkormányzatokat abban, hogy a helyi vízművek megkapja a megfelelő arzénmentesítő technológiát, ez azonban nem járt eredménnyel. Jelenleg az Új Széchenyi-terv KEOP-1.3.0 ivóvízminőség-javítási konstrukciója révén lehet forráshoz jutni a szükséges fejlesztések végrehajtásához.
Arzénmentesítés – politikai öngyilkosság?