A tanács ciprusi elnöksége által a múlt héten közzétett indítvány legalább 50 milliárd eurós csökkentést javasol az Európai Bizottság javaslatához képest. A kohéziós támogatásokra fordítható összeget több mint 12 milliárd euróval csökkentenék. Az uniós forrás arra is rámutatott, hogy az 50 milliárd eurós csökkentés valójában ennél jóval több, mert a ciprusi javaslat olyan projekteket is beemelne az MFF-be, amelyeket a bizottság a többéves költségvetésen kívül javasolt megvalósítani.
A forrás szerint 27 tagállammal számolva a valós csökkentés inkább 70 milliárd euróra tehető, Horvátországgal mint 28. tagállammal kalkulálva viszont valójában 80 milliárdra taksálta a megszorítás mértékét.
Már az eredeti javaslattal sem jártunk volna jól
A név nélkül nyilatkozó uniós diplomata kitért arra is, hogy Magyarország már az Európai Bizottság eredeti javaslatával is lényegesen rosszabbul járt volna, mint a jelenlegi időszakban. Kifejtette: a Magyarországnak juttatható kohéziós támogatások két okból csökkenhetnek; egyrészt, mert a javaslatban szereplő kiadási korlát a GDP 2,36 százalékában állapítja meg a maximálisan adható támogatást, másrészt, mert a kohéziós keretek megállapításakor a tagállamok várható növekedését is figyelembe veszik.
Kifejtette, hogy a Magyarországnak járó források jövője azért is bizonytalan, mert a ciprusi tárgyalási keret külön feltételt határoz meg azoknak az országoknak, amelyeknek a gazdasága 2008 és 2010 között legalább 1 százalékkal zsugorodott; az ilyen tagállamok legfeljebb a GDP-jük 2 egész valahány tized százalékát kaphatják, ami 2,37 és 2,99 között bármit jelenthet. A diplomáciai forrás úgy vélte, hogy ha a végleges arány 2,36-hoz van közelebb és nem 2,5-höz, mint ahogyan azt eredetileg az Európai Bizottság javasolta, akkor Magyarország a jelenleg rendelkezésre álló forrásokhoz képest akár több mint 30 százalékkal is kevesebbhez juthat hozzá a 2014 és 2020 közötti periódusban.
A gazdagabb országok szegényebb térségeit jobban támogatják így
Rámutatott, hogy az uniós szerződés értelmében a kohéziós alapokból a kevésbé fejlett térségeket kell támogatni, de úgy vélekedett, hogy a jelenlegi javaslat a gazdagabb országok szegényebb térségeit jobban támogatja, mint a kevésbé fejlett tagállamok szegényebb régióit.