Oszkó állítja, a magyar állam nem tudott a viszontgaranciáról

A Malév állami visszavásárlásáról csak informálisan nyilatkoztak az Európai Bizottság illetékesei – mondta Oszkó Péter szerdán.

WL
2012. 12. 05. 18:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A volt pénzügyminiszter kiemelte: a visszavásárlás tőkeemeléssel történt, mégpedig úgy, hogy a magyar állam meg nem térülő követeléseket – leginkább adó- és közteher-tartozásokat – apportált a Malévbe.

A meghallgatásának másik sarkalatos pontja a Malév által az orosz állami fejlesztési bank, a Vnyesekonombank (VEB) felé vállalt viszontgarancia ügye volt. Erről a kisebbségi tulajdonos magyar állam képviselője nem tudott, ezt a volt miniszter elmondása szerint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) fedezte fel, és tett feljelentést az ügyben. A viszontgarancia aláírója az orosz tulajdonos, Borisz Abramovics volt, erről a meghallgatáson szintén megjelent Kamarás Miklós akkori MNV-vezérigazgató számolt be.

A bizottsági tagok az iránt is érdeklődtek, mennyire volt előre látható az, hogy az orosz vevő a vállalt feltételeket nem teljesíti. Erre Oszkó Péter úgy válaszolt, hogy előre nem látható későbbi események hiúsították meg a vállalások teljesítését.

A bizottság korábbi meghallgatásain többször elhangzott, hogy a vevő orosz és ázsiai utasokat kívánt Budapesten át Nyugat-Európába utaztatni, de ez a 2008-as válság miatt meghiúsult.

Vétójog, Wizz Air

Bertha Szilvia (Jobbik) képviselő azt firtatta, hogy miután a visszavásárlás után a magyar állam 95 százalékos tulajdonosa lett a Malévnek, miért maradt vétójoga az orosz félnek. Oszkó Péter válasza szerint nem a tulajdoni hányad miatt, hanem azért, mert a cég 100 millió euróval tartozott neki.

Ertsey Katalin (LMP) az iránt érdeklődött, hogy Oszkó Péter miképpen került a Wizz Air igazgatóságába. A volt miniszter bevezetőben jelezte: amikor 2010 elején úgy látszott, a visszavásárlásról nem lehet megállapodni az orosz féllel, akkor felkértek légitársaságokat arra, hogy szállítsák el az esetleg megszűnő Malév utasait. A felkértek között volt a Wizz Air is. Őt minisztersége megszűnte után egy évvel kereste meg a légitársaság, és ekkor elfogadta az igazgatósági tagságot. Akkor a Wizz Air bevételének 10 százaléka származott a magyar piacról, és Malév információt nem kértek tőle, mivel nála jobban ismerték a konkurenciát.

A privatizáció előzményei

Kamarás Miklóst azért hívta meg a bizottság, mivel 2004 végéig ő volt az ÁPV vezérigazgatója, majd ezt követően fél évig a Budapest Airport (BA) igazgatósági elnöke, 2009 júliusától egy évig pedig az MNV vezérigazgatója. A privatizáció előzményét vázolva Kamarás Miklós elmondta, hogy 2003-ban készült egy reorganizációs terv a Malévnál, amit az állam elfogadott, és 2 milliárd forintos tőkeemelést hajtott végre a cégben. Az EIB és az MFB pedig 100 millió euró hitelt nyújtott a légitársaságnak. Megvásárlásra 2004-ben kétszer, 2005-ben egyszer hirdették meg a Malévot, és miután nem jött vevő, így került képbe Abramovics cége, az AirBridge. A kormány 2009 nyarán hozott határozatot arról, hogy kezdjenek tárgyalásokat az orosz féllel. Akkortól a részvényesi jogokat a pénzügyminiszter gyakorolta – ismertette.

A bizottság meghívta Váradi Józsefet, a Wizz Air vezérigazgatóját, aki nem jelent meg a meghallgatáson. Réczicza István ügyvéd megjelent ugyan, de közölte, hogy az ügyvédi titoktartás miatt nem állhat a bizottság rendelkezésére.

Az Országgyűlés az év végéig meghosszabbította a Malév és a Budapest Airport (BA) Zrt. privatizációját, valamint a légitársaság visszaállamosításának körülményeit és fizetésképtelenségének okait vizsgáló parlamenti bizottság mandátumát. A Ház hétfőn 280 szavazattal, 47 ellenében fogadta el a testület elnökének indítványát. Varga István javaslatára a vizsgálóbizottságnak a szeptemberi határidő helyett december 31-éig kell benyújtania jelentését a parlamentnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.