Korábban gyári képekkel illusztrált vagy kitakart rendszámmal mutatott autókkal próbálkoztak a csalók, akik ma már valódi autók fotóival, leinformálható szervizmúlttal, sőt megbízható kereskedők nevében töltik fel a hirdetéseiket – tájékoztatta a Magyar Nemzetet a legújabb praktikákról Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési és marketingvezetője. A naponta megjelenő, majd négyezer eladásra kínált gépjármű adatlapjainak hitelességét a portálnál külön munkacsoport ellenőrzi. A használt autók kereskedelméből az átverésekre, visszaélésekre játszó csoportok a kezdetektől fogva igyekeztek hasznot húzni. A mostani gyakorlat tehát nem tekinthető új keletűnek, az eszközök köre azonban évről évre bővül, ezeket már-már a tökélyre fejlesztették.
A korábbiakhoz képest új technika, amikor a szélhámosok egy hivatalos portál képviselőjének tüntetik fel magukat. A kiszemelt internetes oldalon szereplő gépkocsieladókat az adott webfelület kinézetével azonos, személyre szabott e-mailben arra kérik, hogy hirdetése valódiságának bizonyítása érdekében egy válaszlevélben küldjék meg a szóban forgó autó alvázszámát, illetve a forgalmi engedély másolatát. Az elektronikus posta egy olyan hivatkozást tartalmaz, amelyre rákattintva az eredetihez megtévesztésig hasonló oldal ugrik fel, és az oda beírt adatok a csalók birtokába kerülnek, akik ezek után akadálytalanul rendelkeznek a tulajdonos ajánlataival.
– Ezután irreálisan csökkentik a szélhámosok a birtokukba került ajánlatok vételárát. Ezzel két legyet ütnek egy csapásra, hiszen a vonzó összeg mellett az internetes keresők listáján is kedvezőbb helyet kap a kínált gépjármű – magyarázza Fodor László. Az eljárás legfontosabb mozzanata, amikor az eredeti eladók adatait megváltoztatják. Többnyire nem létező információkkal helyettesítik a ténylegeseket. S bár számos árulkodó jel mutatja, hogy valami nem stimmel a hirdetéssel, sokszor így is lépre mennek a jóhiszemű érdeklődők és vevők, akiktől – jelentkezésük esetén – bizonyos összegű előleg átutalását kérik a csalók. Általában az az indokuk, hogy a kínált gépkocsi külföldön van, és a behozatal költségét a vevőnek előre ki kell fizetni.
– Minimális odafigyeléssel idejekorán lefülelhetők lennének ezek a kísérletek – folytatja a marketingvezető. – Gyanúra okot adó körülmények úton-útfélen felbukkannak. Például az, hogy az állítólagosan külföldön tárolt gépkocsi megtekintési helye a hirdetésben még egy magyarországi településen van. Arról nem is szólva, hogy a szélhámosok által küldött e-mailek szövegezése olykor még nyomaiban sem követi a magyar nyelv helyesírási szabályait – jegyzi meg Fodor.
Hecker Flórián
A teljes cikket a Magyar Nemzet hétfői számában olvashatja.