Egyik évről a másikra tizedével csökkent a vidéki városokban közösségi közlekedési szolgáltatást nyújtó vállalkozások teljesítménye, így a Volán-társaságok szinte mindenütt járatszűkítésekre, járatleállításokra kényszerültek, ami utasszámcsökkenéssel járt együtt – mondta a Magyar Nemzet kérdésére Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége alelnöke. A jelenség mögött finanszírozási viták állnak.
A városi közösségi közlekedés alapvetően veszteséges tevékenység, mert az utasoknak nem lehet olyan magas áron eladni a jegyet, amely a működési költségeket fedezné. Eddig az volt a gyakorlat, hogy a veszteséget részben az önkormányzatok, részben az állam finanszírozta. Az elmúlt években – ami egybeesik a Volán-társaságok regionális átszervezésével – változott a helyzet, az állami támogatás összege csökkent. A tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. határozott elvárása a Volán-társaságokkal szemben, hogy nem lehet veszteséges a városi tömegközlekedés. Ennek érdekében a társaságoknak a keletkező veszteségek finanszírozásáról az önkormányzatokkal kell megegyezniük, ha ez nem sikerül, fel kell mondaniuk a közszolgáltatási szerződést. Így idővel padlóra kerülhet egyes vidéki városokban a közösségi közlekedés – mondta Horváth László. Ráadásul idén sok városban lejárnak a helyi közlekedésre vonatkozó közszolgáltatási szerződések.
További részletek a Magyar Nemzet pénteki számában.