Rászállt az unió a légiirányítókra

HungaroControl vezérigazgatója szerint pusztán az árverseny érdekében kár lenne bezárni a szolgálatok nagyobb részét.

2014. 02. 10. 4:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miért tiltakoznak az európai közlekedési szakszervezetek az EU légtér-liberalizáló terve ellen? – kérdeztük Szepessy Kornél vezérigazgatót.
– Az Egységes Európai Égbolt (SES) program eredeti célkitűzéseivel, azaz a versenyképesség növelésével, a légiforgalmi irányítás hatékonyságának javításával nagyjából mindenki egyetért. A gond azzal az új jogszabálytervezettel van (SES II+), amely ezt a programot hibás elképzelések és forgalmi prognózisok alapján erőltetné rá a léginavigációs szolgálatokra. A munkavállalók az állásukat féltik. Az új jogszabálytervezetet mi sem támogatjuk, bár mi, szolgáltatók nem érthetünk egyet a tevékenységünk korlátozásával, azaz a sztrájkkal.

– Miért nem értenek egyet?
– Az EU most egyszerre két célt kíván elérni. Egyrészt sokallják a légiforgalmi irányító szolgálatok számát, mert ez drágítja a díjakat, másrészt ki szeretnék egyenesíteni a helyi adottságok miatt kitérőkkel teli légi útvonalakat. A két célt azonban nem lehet egyszerre megvalósítani. Szerintünk az utóbbira kellene koncentrálni, a szolgálatokat szorosabb együttműködésre késztetni, ezzel el lehetne érni az útvonalak optimalizálását. Ez jelentős megtakarítást hozna a légitársaságoknak is.

– Nincs igazuk a bírálóknak a légiforgalmi irányítás költségszintjével kapcsolatban?
– Kétségkívül ez a költség terheli a repülőjegyek árát, miközben a légiszállítási piacon kemény árharcot folytatnak a légitársaságok az utasokért, különösen a fapados cégek európai piacra lépése óta. Ahogy a jegyárak alászálltak, elérték azt a szintet, ahol már nagyon kevés a jövedelem. De ne felejtsük el, hogy ez nyitott piac, és nemcsak uniós légitársaságok versenyeznek, hanem olyan közel- vagy távol-keleti szolgáltatók is, amelyekre nem vonatkoznak az EU-nak az állami támogatás tiltását előíró rendeletei. A piac szabályozásának vannak más, sokkal hatékonyabb eszközei is, pusztán árverseny érdekében kár lenne bezárni a szolgálatok nagyobb részét.

– A minapi figyelmeztető sztrájkok elérték a céljukat?
– Brüsszel nagyon elszántnak tűnik ebben a kérdésben. A szakszervezetek demonstrációjukat az Európai Parlament illetékes bizottsága ülésének az időpontjára szervezték, de tudomásom szerint azon az ülésen a testület változatlan formában támogatta az eredeti javaslatot. Tudni kell, hogy a SES eredetileg lazább kooperációt tűzött ki célul. Azóta a bizottság keményebb eszközöket is alkalmaz, a SES II+ már közvetlenül beavatkozna az egyes szolgálatok tevékenységébe.

– Milyen eszközei vannak ehhez?
– Jól látható ez a folyamat a díjak megállapításánál. Egy gép áthaladásának a biztosításáért a HungaroControl hozzávetőleg 40 eurós egységdíjat számol fel, ugyanezért egyes kelet-európai országokban még kevesebbet kérnek, míg a nagy nyugati országokban 70-80 eurót. A bizottság szerint csökkenteni kell a díjakat. Igen ám, de hogyan? A józan ész azt mondja, a magasabb díjakat kell előbb mérsékelni, de nem, az EU mindenütt azonos arányú, évi 3,5 százalékos mérséklést kívánt elérni már a most folyó periódusra is. Így a drágábban számoló szolgálatok árai a csökkentés után is tartalmaznak majd jövedelmet, az olcsóbb szolgálatok azonban előbb-utóbb veszteségessé válnak. Ezen az úton haladva idővel Európában csak néhány nagy ország szolgálata marad talpon.

– Kinek az érdekét képviseli Brüsszel?
– Úgy tűnik, a nagy tagországok nagyvállalatainak az érdekei megjelennek a bizottság törekvéseiben. Azért van mozgásterük a kisebb országoknak is. Maga a SES irányozta elő, hogy az egyes országok csoportokba rendeződve hozzanak létre funkcionális légtérblokkokat (FAB). Ezen FAB-ok együttműködő szolgálatai beszélnek egymással, és felismerték a rájuk leselkedő veszélyt. A HungaroControl létrehozója és aktív részese egy olyan klubnak, amelyben három szomszédos FAB 11 tagja megalapította a Gate One érdekvédelmi szervezetet. Azon dolgozunk, hogy az általunk csak A5-nek nevezett csoport, azaz az unió nagy államainak légiirányítói mellett legyen a kisebb országok léginavigációs szolgálatainak is képviselete az uniós döntéshozatali folyamatokban.

A teljes interjút a hétfői Magyar Nemzetben olvashatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.