Jelentős mértékben visszavetette a vasúti árufuvarozási teljesítményt hazánkban a gazdasági válság és a közúti árufuvarozás dinamikus növekedése. A statisztikai hivatal adatai szerint 2008-ban még 9,8 millió 1000 tonnakilométer volt a teljes piac, 2007-ben már csak 7,6 millió.
A visszaesés érzékenyen érintette a piaci szereplőket, köztük különösen a magánosított MÁV Cargo jogutódját, a Rail Cargo Hungariát (RCH), amelynek 2007-től 2010-ig veszteséget kellett elszenvednie. A jelentős átalakítások után a magyar piac egyetlen „nemzeti jellegű”, vagyis ellátási kötelezettséggel rendelkező fuvarvasútja nyereségessé vált, 2012-ben 2,67, 2013-ban 2,75 milliárd forint üzemi eredményt ért el a nemzetközi pénzügyi beszámolási standard szerint – mondta lapunk kérdésére Kovács Imre vezérigazgató.
Annak ellenére sikerült ezt elérni, hogy a múlt évben a nagy hó, majd az árvíz, illetve az egyébként örvendetes pályafelújításokkal együtt járó vágányzárak jelentős bevételkiesést okoztak a vasúttársaságnak. Kovács Imre jelezte, a magyar vasúti piac a gazdasági fellendüléssel párhuzamosan növekedési pályára állt. Bár a piac mérete nem éri el a válság előtti szintet, ütemesen bővül. A tavalyi utolsó negyedévben az előző évihez képest több mint 10 százalékkal nőtt az elszállított áru mennyisége, a tendencia ebben az évben is folytatódik.
A régióbeli vasútvállalatok még nem lábaltak ki a válságból, többet közülük sikertelenül igyekeztek privatizálni. Az RCH – anyavállalatával együttműködve – budapesti központtal nemzetközi térhódításra készül. Az erre a célra alapított Rail Cargo Carrier szinte minden szomszédos országban, valamint Csehországban és Bulgáriában is létrehozott irodát. Határokon átnyúló szolgáltatást nyújtanak, és ehhez a RCH 20 tagú fiatal Taurus-mozdonyflottáját használják. Kovács Imre elmondta, áprilisban három új, milliárdos értékű mozdonnyal bővítik a parkjukat, amelyeket ugyancsak nemzetközi tevékenységhez használnak majd. Magyarországon elsősorban a MÁV Trakció vontatóit veszik igénybe.
Örömmel értesültek róla, hogy a MÁV stratégiai tervei között tíz négy áramnemű, valamint 30 két áramnemű mozdony beszerzése szerepel, hiszen az RCH szorosan együttműködik a magyar nemzeti vasúttársasággal: a Trakció az RCH legnagyobb vontatási szolgáltatója, az RCH a Trakció legnagyobb megrendelője. Az említett mozdonybeszerzés azért is jelentős döntés, vélekedett a vezérigazgató, mert ezzel folytatódott az a beruházássorozat, amelyet a Rail Cargo Austria 2008 és 2012 között öt éven át – a privatizációs szerződés értelmében – összesen 43,5 milliárd forint értékben valósított meg.