Bővülőben a vasúti teherpiac

Több mint tíz százalékkal emelkedett az elszállított áru mennyisége.

2014. 03. 07. 4:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős mértékben visszavetette a vasúti árufuvarozási teljesítményt hazánkban a gazdasági válság és a közúti árufuvarozás dinamikus növekedése. A statisztikai hivatal adatai szerint 2008-ban még 9,8 millió 1000 tonnakilométer volt a teljes piac, 2007-ben már csak 7,6 millió.

A visszaesés érzékenyen érintette a piaci szereplőket, köztük különösen a magánosított MÁV Cargo jogutódját, a Rail Cargo Hungariát (RCH), amelynek 2007-től 2010-ig veszteséget kellett elszenvednie. A jelentős átalakítások után a magyar piac egyetlen „nemzeti jellegű”, vagyis ellátási kötelezettséggel rendelkező fuvarvasútja nyereségessé vált, 2012-ben 2,67, 2013-ban 2,75 milliárd forint üzemi eredményt ért el a nemzetközi pénzügyi beszámolási standard szerint – mondta lapunk kérdésére Kovács Imre vezérigazgató.

Annak ellenére sikerült ezt elérni, hogy a múlt évben a nagy hó, majd az árvíz, illetve az egyébként örvendetes pályafelújításokkal együtt járó vágányzárak jelentős bevételkiesést okoztak a vasúttársaságnak. Kovács Imre jelezte, a magyar vasúti piac a gazdasági fellendüléssel párhuzamosan növekedési pályára állt. Bár a piac mérete nem éri el a válság előtti szintet, ütemesen bővül. A tavalyi utolsó negyedévben az előző évihez képest több mint 10 százalékkal nőtt az elszállított áru mennyisége, a tendencia ebben az évben is folytatódik.

A régióbeli vasútvállalatok még nem lábaltak ki a válságból, többet közülük sikertelenül igyekeztek privatizálni. Az RCH – anyavállalatával együttműködve – budapesti központtal nemzetközi térhódításra készül. Az erre a célra alapított Rail Cargo Carrier szinte minden szomszédos országban, valamint Csehországban és Bulgáriában is létrehozott irodát. Határokon átnyúló szolgáltatást nyújtanak, és ehhez a RCH 20 tagú fiatal Taurus-mozdonyflottáját használják. Kovács Imre elmondta, áprilisban három új, milliárdos értékű mozdonnyal bővítik a parkjukat, amelyeket ugyancsak nemzetközi tevékenységhez használnak majd. Magyarországon elsősorban a MÁV Trakció vontatóit veszik igénybe.

Örömmel értesültek róla, hogy a MÁV stratégiai tervei között tíz négy áramnemű, valamint 30 két áramnemű mozdony beszerzése szerepel, hiszen az RCH szorosan együttműködik a magyar nemzeti vasúttársasággal: a Trakció az RCH legnagyobb vontatási szolgáltatója, az RCH a Trakció legnagyobb megrendelője. Az említett mozdonybeszerzés azért is jelentős döntés, vélekedett a vezérigazgató, mert ezzel folytatódott az a beruházássorozat, amelyet a Rail Cargo Austria 2008 és 2012 között öt éven át – a privatizációs szerződés értelmében – összesen 43,5 milliárd forint értékben valósított meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.