Bővülőben a vasúti teherpiac

Több mint tíz százalékkal emelkedett az elszállított áru mennyisége.

2014. 03. 07. 4:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős mértékben visszavetette a vasúti árufuvarozási teljesítményt hazánkban a gazdasági válság és a közúti árufuvarozás dinamikus növekedése. A statisztikai hivatal adatai szerint 2008-ban még 9,8 millió 1000 tonnakilométer volt a teljes piac, 2007-ben már csak 7,6 millió.

A visszaesés érzékenyen érintette a piaci szereplőket, köztük különösen a magánosított MÁV Cargo jogutódját, a Rail Cargo Hungariát (RCH), amelynek 2007-től 2010-ig veszteséget kellett elszenvednie. A jelentős átalakítások után a magyar piac egyetlen „nemzeti jellegű”, vagyis ellátási kötelezettséggel rendelkező fuvarvasútja nyereségessé vált, 2012-ben 2,67, 2013-ban 2,75 milliárd forint üzemi eredményt ért el a nemzetközi pénzügyi beszámolási standard szerint – mondta lapunk kérdésére Kovács Imre vezérigazgató.

Annak ellenére sikerült ezt elérni, hogy a múlt évben a nagy hó, majd az árvíz, illetve az egyébként örvendetes pályafelújításokkal együtt járó vágányzárak jelentős bevételkiesést okoztak a vasúttársaságnak. Kovács Imre jelezte, a magyar vasúti piac a gazdasági fellendüléssel párhuzamosan növekedési pályára állt. Bár a piac mérete nem éri el a válság előtti szintet, ütemesen bővül. A tavalyi utolsó negyedévben az előző évihez képest több mint 10 százalékkal nőtt az elszállított áru mennyisége, a tendencia ebben az évben is folytatódik.

A régióbeli vasútvállalatok még nem lábaltak ki a válságból, többet közülük sikertelenül igyekeztek privatizálni. Az RCH – anyavállalatával együttműködve – budapesti központtal nemzetközi térhódításra készül. Az erre a célra alapított Rail Cargo Carrier szinte minden szomszédos országban, valamint Csehországban és Bulgáriában is létrehozott irodát. Határokon átnyúló szolgáltatást nyújtanak, és ehhez a RCH 20 tagú fiatal Taurus-mozdonyflottáját használják. Kovács Imre elmondta, áprilisban három új, milliárdos értékű mozdonnyal bővítik a parkjukat, amelyeket ugyancsak nemzetközi tevékenységhez használnak majd. Magyarországon elsősorban a MÁV Trakció vontatóit veszik igénybe.

Örömmel értesültek róla, hogy a MÁV stratégiai tervei között tíz négy áramnemű, valamint 30 két áramnemű mozdony beszerzése szerepel, hiszen az RCH szorosan együttműködik a magyar nemzeti vasúttársasággal: a Trakció az RCH legnagyobb vontatási szolgáltatója, az RCH a Trakció legnagyobb megrendelője. Az említett mozdonybeszerzés azért is jelentős döntés, vélekedett a vezérigazgató, mert ezzel folytatódott az a beruházássorozat, amelyet a Rail Cargo Austria 2008 és 2012 között öt éven át – a privatizációs szerződés értelmében – összesen 43,5 milliárd forint értékben valósított meg.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.