A politikus beszélt arról is, hogy bár a megyei önkormányzatok apparátusa kisebb, mint 2012 előtt, de sokkal nagyobb befolyásuk van a megyékben élők életére. Jelezte ugyanakkor, hogy készek további feladatokat vállalni.
– Az elmúlt huszonnégy évben sajátos utat jártak be a megyei önkormányzatok. Több mint két évtizeden át egyre kevesebb pénzből kellett ellátni a feladataikat, ami csődközeli helyzetbe sodorta a megyéket, két éve azonban mentőövet és új megbízatást kaptak az államtól. Átálltak már az új rendszerre?
– A megyéknek 2012. január 1-je valóban új helyzetet teremtett. Az 1990-es önkormányzati törvényben azokat a feladatokat hagyták a megyei önkormányzatoknál, amelyek akkor nem kellettek senkinek, sem az államnak, sem a településeknek. Nem túlzás azt mondani, hogy maradványelv alapján huszonkét éven keresztül azokat a feladatokat végezték a megyék, amelyek mind pénzügyileg, mind politikailag a deficites kategóriába tartoztak. A megyei önkormányzatok szinte kizárólag az intézményhálózatukat működtették, amely köszönő viszonyban sem volt a választók által elvárt segítő, támogató megye képével. A pénzügyi deficit miatt pedig, különböző mértékben, de minden megye eladósodott, a helyzetet ráadásul csak súlyosbította a szocialista kormányok 2002 és 2010 közötti nyolc éve. Ezután jött 2012. január 1., amikor a megyei önkormányzatok megszabadultak adósságállományuktól és az intézmények fenntartásától, helyette területfejlesztési feladatot kaptak. Az új megbízatás azonban úgy talált meg minket, hogy területfejlesztésben nem volt napi gyakorlatunk. Igaz ugyan, hogy 1998 és 2006 között némi hazai forrást a megyék osztottak szét, de az eltelt évek alatt az önkormányzatok felszámolták a munkaszervezeteiket, a szakemberek pedig elmentek. Az új helyzethez nehéz volt alkalmazkodni.
– Komoly gondot okozott az is, hogy a 2007 és 2013 közötti európai uniós ciklus alatt a megyék még nem kaphattak pénzosztóként szerepet.
– A megyei önkormányzatok némiképp valóban légüres térben mozogtak. Mivel mi lettünk a megyei, kistérségi és regionális fejlesztési tanácsok jogutódjai, így kiemelten a 2014–2020 közötti időszak tervezésével és a 2007–2013-as ciklus lezárásával foglalkoztunk. A forráselosztó központok azonban a ciklus végéig a régiók maradtak.