Kiválasztották a záhonyi logisztikai központ helyét a Magnit vezetői, lapunk értesülései szerint a földterület tulajdonosaival hamarosan lezárul a tárgyalás. A telephely a tervek szerint Záhony és Tiszabezdéd között épül fel. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter-helyettes lapunknak elmondta, a következő hónapban kiderül, hogy a július 1-jével életbe lépő új beruházásösztönzési rendszer keretében az orosz élelmiszerlánc beruházásához az állam mekkora pénzügyi támogatást nyújt. Jelezte, a Magnit olyan központot hoz létre, amely egyrészt a logisztikai infrastruktúrából, másrészt az ehhez szükséges kamionflottából áll. Ez az első lépésben 170 munkahelyet jelent, ennek a közvetlen hatása azonban jóval fontosabb.
– Azzal, hogy a legnagyobb oroszországi kiskereskedelmi áruházláncnak a regionális logisztikai központja hazánkban lesz, példátlan lehetőség nyílik arra, hogy a magyar élelmiszer-ipari termékek, zöldségek, gyümölcsök és húskészítmények exportja jelentős mértékben megemelkedjen Oroszországba – magyarázta a politikus. A beruházásról szóló tárgyalások még a múlt év elején kezdődtek, s egy ideig úgy tűnt, hogy mégsem hazánkban épül fel a logisztikai központ. Végül tavaly decemberben fektették le írásban az együttműködés sarokpontjait.
Kiss Szilárd, a keleti gazdasági kapcsolatokért felelős miniszteri biztos lapunknak elmondta: a legnagyobb versenytársunk Lengyelország volt. – A lengyelek jóval kedvezőbb feltételekkel várták az oroszokat, ugyanakkor sikerült meggyőznünk őket, hogy kis logisztikai kitérővel Magyarországról az egész délnyugat-európai régiót le tudják fedni – mondta.
Emlékeztetett rá, a Magnit tulajdonosa már 1994-ben, a bolthálózat elindításakor úgy döntött, hogy az élelmiszerüzleteit nem egy központi raktárból látja el. Ezért régiókra és megyékre, 500–800 kilométeres tengelyekre osztotta a raktárait. Ezzel a stratégiával az összes üzlethálózatot megelőzte Oroszországban. Emellett a kezdetektől közvetlen importtal foglalkozik, így a különböző piaci beszállítókat megkerülve, olcsóbban jut az árukhoz. A hazánkban megépülő logisztikai bázis elsősorban a délnyugat-európai áruk – főként gyümölcs és zöldség – gyűjtőhelye lesz. A miniszteri biztos szerint a cég magyar munkaerőre is számít, a mintegy ezer járművel rendelkező kamionflottához, a raktár üzemeltetéséhez és kiszolgálásához mintegy 2500 főre tart igényt. A teljes Délnyugat-Európa hozzánk tartozik majd, beleértve Olaszországot, Spanyolországot, Portugáliát és Franciaországot. A magyar sofőr ezekből az államokból elhozza az árut, majd Záhonyban átül az orosz társa, és viszi tovább a friss termékeket. Az orosz cég már megvette az első száz hűtőkocsis kamiont. A beruházásnak a jövőben vélhetően szerteágazó hatása lesz, az oroszokat nagyon érdekli egy válogató kiépítése, így a záhonyi raktárból már olyan válogatott áru kerülne ki, amellyel kiszolgálják az orosz boltokat.
A teljes cikket a Magyar Nemzet keddi számában olvashatják.