Egy jó exportőr nem áll meg egy percre sem

Szabó László külgazdasági államtitkár a magyar tudás iránti keresletről, az összefogás esélyéről és az arab testnevelésről.

2014. 09. 15. 3:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Korábban a külgazdasági kapcsolatoknak sok gazdája volt a kormányon belül. Megoldódik-e ez a probléma a Külgazdasági és Külügyminisztérium létrehozásával?
– Hatékonyabb lesz a működés. Csak egy példa: korábban, ha egy külföldi nagyvállalat beruházásáról volt szó, az egyedi kormánytámogatásról szóló döntés három minisztériumon, tizenhat lépcsőn keresztül ment végig. Az új rendszerben ugyanez összesen három lépcsőt jelent majd. Ebben a házban megvan a tudás, amihez eszközként társul a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt., a Nemzeti Befektetési Ügynökség és az Eximbank.

– Az orosz embargó és az ukrán válság hatásai lázban tartják a közvéleményt. Vannak-e számítások arról, hogy milyen lesz nemzetgazdasági szinten ennek a hatása?
– Az orosz importtilalom miatt napi 70 millió forintnyi exporttól esik el Magyarország. A kormány azon dolgozik, hogy ezt a veszteséget minimalizálja. A hagyományos megoldások mellett új utakat kell keresni itt is. Ilyen lehet például az, ha a magyar almát – ahelyett, hogy dömpingáron eladnánk valamelyik külföldi országba – idehaza használnánk fel, például az iskolai étkeztetésben.

– Beszűkült az ukrán piac is
– Az ukrajnai válság hatásai nehezebben mérhetők. Egyes cégeket elriaszt a bizonytalanság, növekedett a kockázat, romlottak az export feltételei. Ugyanakkor mások meglátták a lehetőséget arra, hogy betörjenek az ukrán piacra. Hamarosan Ukrajnában is nyílik magyar kereskedőház, hogy ezeket a szándékokat kiszolgálja.

– Határozott kormányzati törekvés, hogy a kisvállalkozások körében növeljék az exportképes cégek számát. Nem tűnik túlzónak az a célkitűzés, miszerint az évtized végére a külpiacokon tízezer ilyen magyar cég legyen jelen?
– A magyar kis- és közepes vállalkozások foglalkoztatják az ország munkavállalóinak 75 százalékát, az exportból azonban csak 23 százalékkal részesülnek. Ezt az arányt feltétlenül meg kell változtatni. Ehhez a finanszírozási háttér adott. Az Eximbank minden exportképes vállalkozás számára olyan konstrukciót ajánl, ami megfelel az adott cég igényeinek. A külpiacra lépést pedig a kereskedőházak segítik. Feladatuk az, hogy a hazai és külpiaci partnerek egymásra találását elősegítsék. Első körben beazonosítják és adatbázist építenek az exportképes magyar cégekből. A vállalkozóknak meg kell adniuk, hogy milyen terméket vagy szolgáltatást, milyen formában, mennyiségben és áron tudnak exportálni. Ebből a listából a kereskedőház megpróbálja országokra lebontva megtalálni azokat a cégeket, amiket érdemes kiajánlani egy adott országban a partnereknek. Jelenleg 1300 hazai vállalkozás szerepel az adatbázisban, a cél az, hogy év végéig ez a kör 2000-re bővüljön, és hogy a kereskedőházak idén 100 milliárd forintnyi ügylethez segítsék a velük szerződött cégeket. A legtöbb üzletre a török, az arab és a kelet-európai piacokon számítunk.

– Ott, ahol nincs kereskedőház, a magyar külképviselethez fordulhatnak a vállalkozók? Fel vannak készülve a missziók arra, hogy különböző üzletekkel foglalkozzanak?
– Egy olyan rendszer kialakításán dolgozunk, amelyben mindenki számára is egyértelmű, hogy mi a pontos feladatuk a folyamatban. Minden külképviseletre küldünk legalább egy külgazdasági attasét, aki bizonyos helyeken a nagykövet helyetteseként dolgozik majd és segít érdekeink érvényesítésében.

– Hiába nyitunk a keleti piacok irányába, ha a vállalkozóknak kockázatosak ezek az országok. Nem inkább a környező országokat kellene megcélozniuk a kisebb cégeknek?
– A szomszédos országok természetes exportőre Magyarország. Ugyanakkor az sem mindegy, hogy az adott cég „mit árul”. Egy láda földiepret vagy meggyet könnyebb elvinni Romániába vagy Szlovákiába, mint Dél-Koreába. Viszont ha például vízgazdálkodásról van szó, akkor majdnem mindegy, hogy ezt a „know-how”-t Európába, Ázsiába vagy Délkelet-Afrikába exportáljuk-e.

A teljes interjút a Magyar Nemzet hétfői cikkében olvashatják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.