Ezermilliárdból építhetjük a vasutat

A nemzetközi fővonalak, valamint határátlépő szakaszok építésére uniós forrásokat vehetünk igénybe.

2014. 10. 20. 4:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintegy 2500 milliárd forintot fordított a kormány vasútfejlesztési célokra az elmúlt időszakban a Közlekedés operatív programból, míg a következő 6 évben további 1500 milliárd forint áll rendelkezésre közlekedési beruházások támogatására. Ennek kétharmadát, 1000 milliárdot vasúti fejlesztésekre fordítják majd – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Ha megvalósulnak a tervek, akkor azok lehetővé teszik – a szolgáltatás színvonalának javítása mellett – a vonatok óránkénti 160 kilométeres sebességét, így a menetidő is jelentősen rövidülhet.

A fejlesztések a korábbi vonalfelújítási munkákat folytatják, illetve azokhoz kapcsolódnak. A 2015-ben elkészülő Szolnok–Szajol vasútvonal rekonstrukciója a Debrecenig tartó szakasz felújításával folytatódik az évtized végéig. Emellett a tervek között szerepel új vasúti kocsik és mozdonyok beszerzése, valamint a Hatvan–Miskolc–Nyíregyháza vonal és az elővárosi közlekedés korszerűsítése is.

Az Európai Unió 2014–2020 közötti költségvetési időszakában biztosított finanszírozási lehetőségek javítják hazánk versenyképességét, az elérhetőséget a jó minőségű közlekedési kapcsolatok révén – közölte az NFM. A fejlesztési célok között szerepel Magyarország legfontosabb, 1-es számú vonala, amely a nyugati megyéket és Bécset köti össze Budapesttel. Az új bécsi főpályaudvar (Wien Hauptbahnhof) és a Budapest– Tatabánya közötti vonalszakasz felújításával a Budapest és Bécs közötti utazási időt a jelenlegi 3 óráról fokozatosan 40 perccel, 2 óra 20 percre lehet csökkenteni. A Budapest–Győr–Sopron/Szom- bathely között közlekedő IC-k is két külön, gyorsabb menetvonalon közlekedhetnek majd.

A budapesti agglomerációt érintő, az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztésére irányuló munkálatok közül kiemelkedik az Esztergom–Budapest közötti felújítás. A villamosítás befejezése után a vonalon közlekedhetnek majd a MÁV-Start most megvásárolt Flirt villamos motorvonatai. Budapest központjának környezeti terhelése, különösen a zajterhelés jelentősen csökkenhet, ha megépül az áruszállításra szánt déli vasúti elkerülő (V0) szakasz. Ez a forgalom jelenleg a városon áramlik át. A vasúti áruszállítás útvonalának megváltoztatásával a túlterhelt, sugárirányú elővárosi szakaszok kapacitásának jelentős része felszabadul, különösen az 1-es vonal Bicske–Budapest és a 100-as vonal Budapest–Cegléd közötti szakasza, amely hozzájárul az elővárosi és a nagy távolságú forgalom további növekedéséhez. A Central Europe program keretében uniós támogatással több határon átnyúló vasúti fejlesztés valósulhat meg, így a Magyarország–Szerbia (Szeged–Szabadka), a Magyarország–Szlovákia (Miskolc–Kassa) kapcsolat, illetve a Révkomárom–Komárom, Győr–Pozsony közötti vonal felújítása.

Nyolcmilliós csatlakozás. Már 770 vasúti kocsiban és a három budapesti fejpályaudvar mellett Debrecen, Keszthely, Zamárdi, Szeged állomáson érhető el az ingyenesen használható, vezeték nélküli internetkapcsolat – közölte a MÁV. A társaság ismertette, a szolgáltatás 2013. tavaszi indulása óta már a nyolcmilliót is meghaladta a csatlakozások száma a MÁV-Start vonatain, az idén szeptemberben pedig az eddigi legtöbb havi kapcsolódást regisztrálták, mintegy 740 ezret. Az állomások wifiszolgáltatását ez év áprilisában indították el, naponta átlagosan kétezren élnek a lehetőséggel.


A MÁV-Start folytatja a fejlesztéseket, és egyre több vasúti kocsit szerel fel a wifiszolgáltatáshoz szükséges műszaki berendezéssel. Az állomások közül Miskolcon decemberre épül ki a működéshez szükséges hálózat, Pécsen pedig a jövő évben, az új állomási főépület átadását követően lesz elérhető a díjmentes netezési lehetőség.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.