Húzóágazatnak tenné be a kaput a reklámadó

Külföldre menekülhetnek a magyar webboltok az új teher elől; a legnagyobb gond, hogy még mindig nem egyértelmű, kinek és mennyit kellene fizetnie.

VZ
2014. 10. 14. 8:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint írják, az ágazat egyébként jelentős növekedésen megy át, a tavalyi 20 százalék feletti bővülés az idén is megismételhetőnek tűnik.

Számos kis és közepes hazai webáruház dönthet úgy a közeljövőben, hogy külföldre teszi át székhelyét, amelyhez a legutolsó lökést a reklámadó bevezetése jelentheti – mondta el a Világgazdaság érdeklődésére Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (SzEK.org) elnöke. A szakember szerint a hazai üzleti és jogszabályi környezet miatt már eddig is fennállt a veszély, hogy elindul egy elvándorlási hullám, azonban a nyáron bevezetett új adóteher, illetve a hozzá kapcsolódó adminisztrációs terhek felgyorsíthatják a folyamatot.

– A legnagyobb problémát az jelenti, hogy nem egyértelmű és átlátható, hogy kinek mennyit kell fizetnie. Ezért az internetes áruházak működtetői ahelyett, hogy a karácsonyi szezonra készülnének, a reklámkampányaikat terveznék, tanácsadókkal egyeztetnek az előírások betartása érdekében – jellemezte a helyzetet Kis Ervin Egon. A SzEK.org elnöke szerint a piac nagy szereplőinek elvándorlása kevésbé valószínű, azonban a jövő zálogát jelentő, komoly növekedési potenciállal rendelkező kis és közepes társaságok közül sokan dönthetnek így – a Világgazdaságnak korábban nyilatkozó cégvezetők 25-40 százalékos növekedéssel számoltak 2014-re.

Korábban ugyancsak az új adóteherrel kapcsolatos bizonytalanságokra panaszkodtak a könyvelők és az adótanácsadók, az Országos Lapkiadók Egyesületének jogásza pedig rámutatott, hogy a törvény nem egyértelmű. „Ha én egy megfelelő adózómagatartást szeretnék elvárni az adóalanyoktól, akkor világos, egyértelmű és követhető szabályokat kell létrehoznom, ez az én álláspontom szerint nem az” – fogalmazott.

Az új sarc olyanokat is sújthat, akikre sokan nem is gondolnának: a taxisoknál az új szabályozás csökkenti a reklámfelületet az autóikon, így megcsappan a bevételük, de például azt sem tudni, hogy mondjuk az üzletláncoknak kell-e fizetniük az ingyenes reklámújságjaik után (ha igen, akkor kénytelenek lesznek ezt a vásárlókra áthárítani, ami egyet jelent az áremeléssel), és ugyanígy bizonytalan a látogatók tömegeit vonzó Sziget Fesztivál és társai sorsa, ahogy – mint korábban megírtuk – az értelmezési zavarok miatt célkeresztbe kerülhet az FTC és a Videoton futballklub is.

A Hír TV fentiekre vonatkozó kérdéseivel hiába kereste a törvényt korábban benyújtó L. Simon Lászlót, a fideszes képviselő nem válaszolt, hanem továbbirányította őket az adóhatósághoz, illetve a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz, mert mint mondta, a végrehajtásban ők az illetékesek.

A teljes szakma tiltakozása mellett beterjesztett reklámadó egyébként is számos toldozgatáson és módosításon esett keresztül azóta, hogy L. Simon László benyújtotta. A Miniszterelnökség parlamenti államtitkára által beadott korábbi módosítás például kőkemény sarccal sújtotta volna a kisvállalkozásokat is azáltal, hogy 25 ezer forintban határozta meg a reklámadó mértékének alsó határát; így a kicsiknek is fizetniük kellett volna akkor, ha a Facebooknál vagy a Google-nál hirdetnek – ezzel maga a módosítást jegyző L. Simon sem volt tisztában.

Később a 8 ezer vállalkozót sújtó adóról szóló törvénymódosítást módosították, az értékhatárt egy csapásra a százszorosára, 2,5 millió forintra emelték, így legalább a legkisebb hirdetőket mentesítették alóla. Később a törvényt jegyző L. Simon augusztus folyamán közölte, hogy bevonják az adózók körébe az – általa tévesen „tartalomszolgáltatóknak” nevezett – tartalommegosztó oldalakat, mint a már említett Google és a Facebook; ez egyébként igen ambiciózus ötlet lenne, hiszen eddig még sem a francia, sem az olasz kormánynak nem sikerült.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.