Mint írják, az ágazat egyébként jelentős növekedésen megy át, a tavalyi 20 százalék feletti bővülés az idén is megismételhetőnek tűnik.
Számos kis és közepes hazai webáruház dönthet úgy a közeljövőben, hogy külföldre teszi át székhelyét, amelyhez a legutolsó lökést a reklámadó bevezetése jelentheti – mondta el a Világgazdaság érdeklődésére Kis Ervin Egon, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (SzEK.org) elnöke. A szakember szerint a hazai üzleti és jogszabályi környezet miatt már eddig is fennállt a veszély, hogy elindul egy elvándorlási hullám, azonban a nyáron bevezetett új adóteher, illetve a hozzá kapcsolódó adminisztrációs terhek felgyorsíthatják a folyamatot.
– A legnagyobb problémát az jelenti, hogy nem egyértelmű és átlátható, hogy kinek mennyit kell fizetnie. Ezért az internetes áruházak működtetői ahelyett, hogy a karácsonyi szezonra készülnének, a reklámkampányaikat terveznék, tanácsadókkal egyeztetnek az előírások betartása érdekében – jellemezte a helyzetet Kis Ervin Egon. A SzEK.org elnöke szerint a piac nagy szereplőinek elvándorlása kevésbé valószínű, azonban a jövő zálogát jelentő, komoly növekedési potenciállal rendelkező kis és közepes társaságok közül sokan dönthetnek így – a Világgazdaságnak korábban nyilatkozó cégvezetők 25-40 százalékos növekedéssel számoltak 2014-re.
Korábban ugyancsak az új adóteherrel kapcsolatos bizonytalanságokra panaszkodtak a könyvelők és az adótanácsadók, az Országos Lapkiadók Egyesületének jogásza pedig rámutatott, hogy a törvény nem egyértelmű. „Ha én egy megfelelő adózómagatartást szeretnék elvárni az adóalanyoktól, akkor világos, egyértelmű és követhető szabályokat kell létrehoznom, ez az én álláspontom szerint nem az” – fogalmazott.
Az új sarc olyanokat is sújthat, akikre sokan nem is gondolnának: a taxisoknál az új szabályozás csökkenti a reklámfelületet az autóikon, így megcsappan a bevételük, de például azt sem tudni, hogy mondjuk az üzletláncoknak kell-e fizetniük az ingyenes reklámújságjaik után (ha igen, akkor kénytelenek lesznek ezt a vásárlókra áthárítani, ami egyet jelent az áremeléssel), és ugyanígy bizonytalan a látogatók tömegeit vonzó Sziget Fesztivál és társai sorsa, ahogy – mint korábban megírtuk – az értelmezési zavarok miatt célkeresztbe kerülhet az FTC és a Videoton futballklub is.