Toldozzák-foldozzák a reklámadót

A TV2 ismét komoly iparági összefogásra számít, az RTL szerint egyértelműen rájuk szabták a törvényt.

Csókás Adrienn
2014. 07. 01. 4:02
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három hete sincs, hogy elfogadták a reklámadó bevezetéséről szóló törvényt, de máris módosítanák. Az adóelkerülés megakadályozása érdekében ugyanis a módosítás csak annak a vállalatnak engedélyezi, hogy a reklámadó alapját a korábbi évek elhatárolt veszteségével csökkentse, amelyik tavaly veszteséges volt vagy nullás eredményt ért el. Új előírás továbbá, hogy a reklámozónak nyilatkoznia kellene arról, adókötelezettség terheli és eleget tesz az adóbevallási, adófizetési kötelezettségének, sőt akkor is adminisztrálni kell, ha valakinek nincs fizetési kötelezettsége. Ha a reklám közreadója ezt nem teszi meg, az adófizetés a reklám megrendelőjét terheli: havi 25 ezer forintos limit felett 20 százalék a kulcs.

Az RTL szerint a módosítás korlátozza a szabad versenyt, a piacgazdaságot és a sajtószabadságot. Úgy vélik, a törvényalkotó szándéka egyértelműen az, hogy ellehetetlenítse a csatornát.
– Szinte tudni lehetett, hogy ha az eredetileg elfogadott törvényt nem sikerül úgy megfogalmazni, hogy ezt a célt elérje, azt azon nyomban módosítani fogják és még inkább az RTL-re szabják.

Mindez egyértelmű beismerése mindannak, amit mi hetek óta mondunk és a kormányzat hetek óta tagad: ennek a törvénynek semmi köze az arányos közteherviseléshez, a kereskedelmi televíziók műsoraihoz – fogalmaztak, hozzátéve: a törvény célja szerintük az, hogy ne maradjon olyan jelentős médium az országban, amelyet a hatalom nem tud befolyásolni.

– Az eredeti törvényjavaslathoz hasonlóan a most benyújtott módosító javaslat is meglepetésként érte a szakmát, hiszen az indítványt nem előzte meg semmilyen konzultáció – ezt Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója mondta lapunknak. Szerinte a jogszabály új verziója a korábbinál is nagyobb iparági összefogást vonhat maga után, hiszen a reklámok közreadói mellett immár a hirdetőket is bevonja az adófizetői körbe. Hangsúlyozta: noha a már elfogadott törvény alapján sokat lehetett hallani arról, hogy a TV2 megússza a közterhet, valójában szó sincs erről. – Szeretném leszögezni, hogy a reklámadó minden korábbi híreszteléssel ellentétben a TV2-t is érinti, ránk is vonatkozik. Az adóalap csökkentésére vonatkozó lehetőség ugyanis csak annyiban könnyít a helyzetünkön, hogy az idei évben nem kellene reklámadót fizetnünk, mivel az utóbbi években olyan mértékű elhatárolt veszteséget halmoztunk fel. A továbbiakban viszont minket is érintene a közteher, méghozzá nem is kismértékben: jövőre már a 40 százalékos adóval sújtott sávba eshetünk, ami azt jelenti, hogy elérhetjük a hárommilliárdos szintet – mondta Simon Zsolt.

Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke arra hívta fel lapunk figyelmét, hogy a módosítással olyan kört is bevonnának az adózók körébe, ami nem biztos, hogy tényleg jogalkotói szándék volt. – Fizetnie kell például a kis- és középvállalkozói körnek, ha havi 25 ezer forint felett hirdetnek mondjuk a Google vagy a Facebook felületein. Problematikus ugyanakkor az is, ha olyan itthon adózó felületen hirdet valaki, ami nem is kifejezetten médium. Például ha egy álláshirdetésekkel foglalkozó honlapon munkaerőt keresek, és a hirdetésemben szerepel a cégem logója, nyilatkozni kell az adókötelezettség meglétéről, szerepeltetni kell a bevallásban. Nem elég, hogy eleve fizetek a hirdetésért, még plusz adminisztrációs feladatok is a nyakamba szakadnak – mondta az elnök.

Hozzátette: sok cég nem is fogja tudni, hogy bevallási kötelezettsége van. Szerinte aggályos az önreklám kérdése is, hiszen ezentúl a sarki fűszeres saját boltja elé kitett táblája is a törvény hatálya alá eshet, ha ki van világítva, rajta a cégnév vagy logó. Ugyanez vonatkozik a benzinkutak, a posta cégtábláira, amelyeknek működtetési, gyártási költségei szintén az adóalap részei. – Ha egyértelmű kormányzati szándék a reklámadó bevezetése, akkor érdemes lenne bevonniuk a szakmát, hogy legalább helyesen fogalmazzák meg a törvényszöveget, mert nem vagyok biztos benne, hogy valóban azt akarják, ami a leírtakból következik – mondta Urbán, hozzátéve: a reklámszövetség minden eszközt megragad, hogy eljuttassa a kormányhoz az aggályait és a javaslatait, de a kormány részéről nincs fogadókészség.

A Fidesz szerint az a cél, hogy bezárjanak minden kiskaput az adóelkerülők előtt, és a nyereséges multinacionális médiacégek ne tudjanak fiktív veszteségekre hivatkozva kibújni az adózás alól. A kormánypárt hangsúlyozta: a közteherviselés elve mindenkire vonatozik, ahogy a munkavállalóknak személyi jövedelemadót, úgy a jövőben a reklámpiac szereplőinek reklámadót kell fizetniük. – A módosítás értelmében, ha a reklám közzétevője nem rendelkezik olyan nyilatkozattal, amelyben kijelenti, hogy eleget tett a reklámadó-fizetési kötelezettségének – vagyis nem fizette be az adót –, akkor azt a megrendelőnek kell rendeznie – írták.

Az Együtt–PM szerint a reklámadó módosításának célja a szabad sajtó elhallgattatása, és a Fidesz közeli oligarchák helyzetbe hozása. A Liberálisok úgy vélik, a módosító javaslat a kormánytól független média meggyengítését célozza azzal, hogy lényegében kétszeresére emeli az RTL-csoport befizetéseit. Az MSZP-s Burány Sándor úgy fogalmazott: egyszerűbb lenne, ha a kormány benyújtana egy olyan törvénymódosítást, ami arról szól, hogy a kabinetnek nem tetsző csatornákat, híradós műsorokat különadóval sújtja, és személyesen Orbán Viktor fogja elengedni ezeket az adókat, ha jó útra térnek a tévétársaságok. Schiffer András (LMP) szerint a jogszabály a „személyre szabott fideszes jogalkotás újabb mintapéldája”, aminek civilizált országokban nem volna szabad előfordulnia.

Ismeretes, az új közterhet a reklámbevételek félmilliárd forintot meghaladó része után kell fizetni sávosan: félmilliárd és ötmilliárd forint között az adókulcs egy százalék, öt- és tízmilliárd között tíz százalék, tíz- és tizenötmilliárd között húsz százalék, tizenöt és húszmilliárd között már harminc. Húszmilliárd felett az árbevétel negyven százalékát viszi el az állam.

A mostani módosítás egyebek között azt is tartalmazza: nő az adóalap, ha az adóalany kiszervezi a reklámfelület értékesítését egy ügynökségnek. Emellett pontosítják a nettó árbevétel fogalmát is, hogy ne csak a magyar számviteli és a szja-törvény hatálya alá tartozó közzétevők esetében legyen egyértelmű az adóalap. A javaslatot már pénteken elfogadhatja az Országgyűlés, ha kivételes eljárásban tárgyalják.

A reklámadó június 11-ei elfogadása előtt a Magyar Reklámszövetség kezdeményezésére lapok sora jelent meg üres oldallal a reklámadó tervezett bevezetése elleni tiltakozásképp. Televíziócsatornák – köztük az RTL Klub – elsötétítéssel, rádiók a tiltakozás szövegének beolvasásával demonstráltak. A csatlakozó netes médiumok szintén egy tiltakozó szöveget helyeztek el oldalukon, köztük az MNO is. Szakmai szervezetek tízszázalékos létszámcsökkentést sem tartanak kizártnak a sajtóban a reklámadó bevezetése miatt.

A javaslatot benyújtó L. Simon László a parlamenti vitában úgy fogalmazott: a törvényjavaslat nem csorbítja a sajtószabadságot. Egyben megerősítette, 8-10 milliárdos bevételre számítanak a reklámadóból. [A tervezet útja az elfogadott törvényjavaslatig ide kattintva érhető el.] Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető a különféle médiumok tiltakozása kapcsán azt hangsúlyozta, a reklámadó egyetlen újság vagy televízió belső életébe sem szól bele, így tehát „a média szabadságához semmi köze sincs”. A fideszes Gulyás Gergely is kiállt az új adónem mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.