Célkeresztben a távhőcégek

Nem tudni, miként államosítják az önkormányzati szolgáltatókat.

Illés József
2015. 06. 18. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem tudok arról, hogy bármilyen tárgyalások is zajlanának a kormány és az önkormányzatok képviselői között a távhőcégek állami tulajdonba adásáról. Egyelőre semmilyen információnk nincs az átadás-átvétel módjáról, pedig a tulajdonosváltásokra nincs sok idő, mert azokat érdemes lenne a következő fűtési idény előtt végrehajtani – nyilatkozta lapunknak a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke. Schmidt Jenőt annak kapcsán kérdeztük, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csaknem egy hónapja bejelentette: megkezdődtek azok a tárgyalások, amelyek nyomán mintegy kilencven önkormányzati távhőszolgáltató vállalat állami érdekkörbe kerülhet. – Így a nemzeti közműszolgáltató olcsó gázt, olcsó áramot és olcsó távhőt szolgáltathat majd – közölte Lázár.

Az átadás mikéntjéről megkérdeztük Kovács Zoltán kormányszóvivőt is, aki elmondta, konkrétan ma még nem tud választ adni a kérdésre, miután még zajlik a lehetőségek számbavétele. – Arra azonban törekszik majd a kormányzat, hogy valamennyi önkormányzati távhőszolgáltató átvételekor figyelembe vegyék a helyi lehetőségeket és sajátosságokat – tette hozzá.

Kovács Róbert, az önkormányzatok számára gazdasági tanácsadást végző Helyi Obszervatórium Kft. ügyvezető igazgatója úgy nyilatkozott: nincsenek kétségei afelől, hogy a kormányzat megtalálja annak a módját, hogy miként vegye el a helyhatóságok távhővállalatait anélkül, hogy megfizetné azok valós értékét. Az ingyenes állami tulajdonba vonást ugyan ma még a jogszabályok nem teszik lehetővé, de a közgazdász szerint ez nem akadályozza majd a kabinetet a tervei megvalósításában. A kormánypárt szavazógépezete ugyanis akár napok alatt képes törvényt alkotni az államosításról. A szakértő véleménye alapján azért várható, hogy a kormányzat ismét a „törvényes elkobzás” eszközéhez nyúl, mert az állami kézbe venni tervezett, mintegy 90 távhőtársaság értéke 100 milliárd forintos nagyságrendű tétel lehet, ekkora összeget pedig aligha tud erre a célra előteremteni a kormány. A szakember hozzátette: bármilyen ajánlattal áll elő a kabinet, a helyhatóságok kénytelenek lesznek elfogadni azt, mert minden téren kiszolgáltatott helyzetben vannak. Így az alkupozíciójuk gyenge.

Schmidt Jenő úgy véli: az is lehetséges, hogy a kormányzat nem tulajdonjogot szerez majd a hőszolgáltatókban, hanem csak üzemeltetői jogokat. Ebben az esetben pedig elegendő megállapodást kötni a működtetési jogok átruházásáról, nincs szükség a vagyon átadására. Az elnök azonban hozzátette: akárhogyan dönt is a kabinet, a zsebébe kell nyúlnia. Az elmúlt évek során végrehajtott rezsicsökkentés, s annak keretei között a távhőtarifák mérséklése miatt ugyanis a hőszolgáltatók zöme veszteséges lett, s emiatt évi 50-60 milliárd forint támogatásra van szükségük a talpon maradáshoz. Ezen pedig nem változtat az sem, ha az önkormányzatok helyett maga az állam üzemelteti a távhőtársaságokat. Így, hacsak nem történik meg az árak emelése, a kormányzatnak a jövőben is biztosítania kell a kompenzációt, ellenkező esetben ugyanis csődbe juthatnak a hőszolgáltatók.

Érdemes megjegyezni: az állami pénzügyi segítség a hőszolgáltatóknak csak az életben maradásra elegendő. A rendszerek karbantartására és fejlesztésére már nem nyújt fedezetet. Ezért tartani lehet attól, hogy évről évre csökken az ellátásbiztonság és a szolgáltatás színvonala. A támogatást ugyanakkor az adófizetők mellett jelentős részben az ipari áramfogyasztók állják a számlájukba épített extra tarifaelemen keresztül. Vagyis olyanok is fizetnek a mintegy 650 ezer lakásba eljutó „olcsó” távhőért, akik nem vettek igénybe ilyen szolgáltatást. Ez pedig a szakértők szerint amellett, hogy igazságtalan, megvalósítja az Európai Unió által tiltott keresztfinanszírozást is. Ugyanakkor a távhő-támogatási rendszer jelenlegi működése fényes bizonyíték arra, hogy a rezsicsökkentés csupán látszatintézkedés. A távhő valódi árát ugyanis vagy fogyasztóként, vagy adófizetőként, de meg kell fizetnie a lakosságnak – hangsúlyozzák a hozzáértők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.