Még tart a taxisrémálom

Kaliforniában alkalmazottak lesznek az Uber-sofőrök.

Horváth Attila
2015. 06. 20. 6:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába vizsgálja az Igazságügyi Minisztérium (IM) az uniós feltételeket, a személyszállítási törvényekről minden országnak saját magának kell rendelkeznie – mondta lapunknak az Országos Taxis Szövetség elnöke. Metál Zoltán azzal kapcsolatban nyilatkozott, hogy Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön elmondta, az Európai Unió több országában jogviták zajlanak arról, hogy ki jogosult taxizni. A tárcavezető bejelentette: hazánkban az IM vizsgálja, milyen megoldást válasszon az Uber szabályozására a kormány, hogy ne induljon azonnal kötelezettségszegési eljárás Magyarország ellen.

Mint ismert, az okostelefonnal működő utasmegosztó ellen a taxisok hónapok óta hallatják a hangjukat. Utoljára kedden, a fővárosi Alkotmány utcában tüntettek, ezután kormányülésen tárgyalták az ügyet Lázárék, ekkor került az igazságügyi tárcához a feladat.

Márciusban viszont kiderült, hogy a közösségi taxiscég magyarországi leányvállalatának kézbesítési megbízottja a Nagy és Trócsányi ügyvédi iroda volt, amelynek tagja Trócsányi László igazságügyi miniszter is. Akkor a tárcavezető úgy nyilatkozott, 2007 óta szünetelteti a tagságát, ráadásul a taxisrendelet nem a tárcájához tartozik. Tegnap kerestük a minisztérium sajtóosztályát, hogy a változó helyzet miatt álláspontjuk módosult-e, azaz nem tartják-e összeférhetetlennek a két esetet, de lapzártánkig nem érkezett válasz. Névtelen forrásból viszont úgy tudjuk, szabályozási ügyben az iroda sosem képviselte az Ubert, nemrég pedig mindenféle kapcsolat megszűnt köztük.

Az összeférhetetlenségről kérdeztük a Miniszterelnökség sajtóosztályát, ahol megerősítették, hogy a tárcavezető nyolc éve szünetelteti tagságát, így szerintük nem áll fenn ez a probléma. Hozzátették, az igazságügyi miniszternek a jövő szerdai kormányülésen kell beszámolnia az eredményekről. Ezzel kapcsolatban Metál Zoltán elmondta, elhiszi Trócsányi László szavait, de szerinte nem szerencsés, hogy éppen az ő tárcája kapta a legújabb feladatot a taxisrendelethez kapcsolódóan.

Máshol is célpont az Uber: a Reuters arról számolt be, hogy szerződéses jogviszony helyett a cég alkalmazottjaivá minősítették az Uber sofőrjeit Kaliforniában. Ha ez Magyarországon is bekövetkezne, alig maradna valami a fuvardíjból, ugyanis 49 százalékos a munkabért terhelő adó- és járulékteher.

Egy lapunknak név nélkül nyilatkozó sofőr elmondta, jelenleg megbízási szerződéssel dolgozik, a pénzt hetente egyszer egy holland számláról kapja. Így az Ubernek hivatalosan nincs adózási kötelezettsége, csak a sofőrnek. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal néhány hete Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter utasítására razziázott is, és minden ellenőrzött sofőrnél szabálytalanságot találtak. Ha hazánkban is hasonló döntés születne, mint Kaliforniában, a lapunknak nyilatkozó férfi is felhagyna a bérkiegészítő tevékenységgel. Elmondta, hetente általában tíz fuvarja van, ebből mintegy 10-20 ezer forintos haszna származik. Szerinte ennyiért nem éri meg kockáztatni, de bízik benne, hogy még folytathatja.

Az amerikai székhelyű Uber egyébként fellebbezést nyújtott be Kaliforniában: ha a rendeletet máshol is átvennék, hogy nagyobb adófizetésre bírják őket, akkor nem lenne értelme további tevékenységüknek. A Reuters cikke szerint az összes hasonló, közösséginek nevezett üzlet rosszul járhatna, ha a jelenség elterjedne. Ezek lényege ugyanis az, hogy a cég csak a keretet (az Uber esetében az alkalmazásban való regisztrációt) adja, a többit a felhasználók intézik. Amikor például a NAV elkezdte a vizsgálatokat, az Uber-sofőrök e-mailt kaptak a cégtől, amelyben arra hívták fel a figyelmüket, hogy adózási kérdésekben az egyes felhasználókat terheli a felelősség.

Az Ubert már több országban betiltották. Utoljára Romániában, előtte Olaszországban, korábban Franciaországban és Spanyolországban született ilyen rendelet. Kína több tartományában is a tiltást választották, és helyette állami fuvarmegosztó alkalmazást hoztak létre.

A probléma megoldatlansága ellenére Metál Zoltán újabb tüntetésről nem számolt be, lapunknak úgy nyilatkozott, nem feltétlenül az a céljuk, hogy betiltsák a hasonló szerveződéseket. Azt szeretnék elérni, hogy mindenkire ugyanazok a szabályok és kötelezettségek vonatkozzanak, ha személyszállítást végeznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.