Használt buszokkal újítja meg flottáját a Volánbusz Zrt.: a társaság összesen 22 járművet rendel, a beruházásra szánt pénz 1,6 milliárd forint. A legfrissebb Közbeszerzési Értesítőben található tájékoztató szerint a Közép-magyarországi Közlekedési Központ négy kéttengelyes, normál padlós, nyolc háromtengelyes elővárosi, öt városi csuklós és két szintén városi normál kivitelű, valamint három háromtengelyes szóló buszt lízingel majd. A legtöbb megrendelést – közel egymilliárd forint értékben – a Budapest Lízing Zrt. nyerte el, míg a másik beszállító a Régió Monéta Pénzügyi Zrt. lett.
Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke a beszerzéssel kapcsolatban lapunknak elmondta: a Volán-társaságok sajnálatos módon abban érdekeltek, hogy ne új buszokat, hanem használt járműveket vásároljanak. Utóbbiaknál az amortizációs veszteség kisebb, ráadásul a keretek is szűkösek. Mint kifejtette, nem a közlekedési cégeknél, hanem sokkal inkább a finanszírozó államnál hiányzik a szándék arra vonatkozóan, hogy a hazai buszgyártást helyzetbe hozzák. A magyar cégek évente mindössze 150-160 buszra kapnak megrendelést, a kapacitás ezért kényszerből nagyon alacsony. Ilyen körülmények között pedig – hangsúlyozta Vincze-Pap Sándor – nincs esély arra, hogy nagyobb külföldi tendereken sikerrel szerepeljenek. – Ehhez az kellene, hogy állami ösztönzők révén évi több száz buszra legyen ütemezetten és növekvően megrendelés – hangsúlyozta a szervezet elnöke, megjegyezve: nem ismertek a mostani Volán-beszerzés részletei, ám az árakból következtetve 4-5 éves buszokat vásárolhat a társaság.
A hazai buszközlekedés jövőjét nagyban meghatározó Volán-tendert egyébiránt a hónap végén írják ki. Erre azért van szükség, mert év végén lejárnak a közszolgáltatási szerződések, így nyílt pályázat útján kell kiválasztani azokat a szolgáltatókat, amelyek ellátják a feladatot. A fejlesztési tárca korábbi tájékoztatásai alapján a cél egyebek között az, hogy a buszok átlagkora 14-ről 10 évre mérséklődjön, ami az összesen 5400-as járműszámot tekintve kemény feladatnak ígérkezik. Az is kiderült, hogy a költségvetést kímélő megoldás körvonalazódik, ám ez azt is jelenti, hogy a hazai buszgyártásnak ismét nem osztanak lapot. A tenderen ugyanis csak a pályázók buszparkjának átlagéletkorára vonatkozóan lesznek előírások, arra semmi nem utal, hogy a járművek üzemeltetése is az elvárások között szerepelne. Márpedig így arra lehet számítani, hogy – mint ahogy ez a mostani, 22 darabos beszerzésénél is látszik – használt buszok importja lendülhet fel.