Használt buszokat lízingel a Volán

Nem érdekelt a közlekedési társaság új, magyar járművek vásárlásában.

Bodacz Péter
2016. 04. 19. 10:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Használt buszokkal újítja meg flottáját a Volánbusz Zrt.: a társaság összesen 22 járművet rendel, a beruházásra szánt pénz 1,6 milliárd forint. A legfrissebb Közbeszerzési Értesítőben található tájékoztató szerint a Közép-magyarországi Közlekedési Központ négy kéttengelyes, normál padlós, nyolc háromtengelyes elővárosi, öt városi csuklós és két szintén városi normál kivitelű, valamint három háromtengelyes szóló buszt lízingel majd. A legtöbb megrendelést – közel egymilliárd forint értékben – a Budapest Lízing Zrt. nyerte el, míg a másik beszállító a Régió Monéta Pénzügyi Zrt. lett.

Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke a beszerzéssel kapcsolatban lapunknak elmondta: a Volán-társaságok sajnálatos módon abban érdekeltek, hogy ne új buszokat, hanem használt járműveket vásároljanak. Utóbbiaknál az amortizációs veszteség kisebb, ráadásul a keretek is szűkösek. Mint kifejtette, nem a közlekedési cégeknél, hanem sokkal inkább a finanszírozó államnál hiányzik a szándék arra vonatkozóan, hogy a hazai buszgyártást helyzetbe hozzák. A magyar cégek évente mindössze 150-160 buszra kapnak megrendelést, a kapacitás ezért kényszerből nagyon alacsony. Ilyen körülmények között pedig – hangsúlyozta Vincze-Pap Sándor – nincs esély arra, hogy nagyobb külföldi tendereken sikerrel szerepeljenek. – Ehhez az kellene, hogy állami ösztönzők révén évi több száz buszra legyen ütemezetten és növekvően megrendelés – hangsúlyozta a szervezet elnöke, megjegyezve: nem ismertek a mostani Volán-beszerzés részletei, ám az árakból következtetve 4-5 éves buszokat vásárolhat a társaság.

A hazai buszközlekedés jövőjét nagyban meghatározó Volán-tendert egyébiránt a hónap végén írják ki. Erre azért van szükség, mert év végén lejárnak a közszolgáltatási szerződések, így nyílt pályázat útján kell kiválasztani azokat a szolgáltatókat, amelyek ellátják a feladatot. A fejlesztési tárca korábbi tájékoztatásai alapján a cél egyebek között az, hogy a buszok átlagkora 14-ről 10 évre mérséklődjön, ami az összesen 5400-as járműszámot tekintve kemény feladatnak ígérkezik. Az is kiderült, hogy a költségvetést kímélő megoldás körvonalazódik, ám ez azt is jelenti, hogy a hazai buszgyártásnak ismét nem osztanak lapot. A tenderen ugyanis csak a pályázók buszparkjának átlagéletkorára vonatkozóan lesznek előírások, arra semmi nem utal, hogy a járművek üzemeltetése is az elvárások között szerepelne. Márpedig így arra lehet számítani, hogy – mint ahogy ez a mostani, 22 darabos beszerzésénél is látszik – használt buszok importja lendülhet fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.