A médiahatóság fojthatja meg az Ubert

A médiahatóság már dolgozik a szolgáltatás okostelefonos alkalmazásának letiltásán.

Horváth Attila
2016. 05. 21. 9:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a héten már lezajlott a parlamenti vita az okostelefonos fuvarszervezéssel foglalkozó Uber működésének hazai szabályozásáról, még nem született döntés arról, mi legyen a taxis társaságok tiltakozását kiváltó cég sorsa. A legfontosabb kérdés az, hogy a kormány tudja-e blokkolni a fuvarmegosztó alkalmazását – ezzel gyakorlatilag betiltva szolgáltatást. – A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság az Uber honlapjának blokkolására már most is képes, de a fuvarokat lebonyolító mobiltelefonos alkalmazás letiltásának technikai feltételeit várhatóan csak 2016 végére teremti meg – közölte megkeresésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtóosztálya.

Több informatikust is megkérdeztünk az alkalmazás blokkolásának részleteiről. Egy vezető beosztásban dolgozó szakember nevét nem vállalva elmondta, hogy bár kivitelezhető a hatósági tiltás, a feltörekvő üzleti technológiák és modellek ilyen típusú korlátozása kontraproduktív és nem jövőbemutató. Hozzátette, általánosságban véve az internetes alkalmazások korlátozásai meglehetősen bonyolultak, költségesek, és viszonylag könnyen kijátszhatók.

Azt is elmondta, sajnálja, hogy ilyen erőfeszítésekre költ a kormányzat ahelyett, hogy megfelelő szabályozás kialakításával az élére állna az újításoknak.

Megkérdeztük a fejlesztési minisztériumot, hogy a kapcsolódó törvénymódosító javaslat múlt héten lezajlott általános vitája után mikorra tervezik az új szabályozás megszavazását. Ha a képviselők rábólintanak az előterjesztésre, mindazok elektronikus adatszolgáltatását letilthatja a hatóság, akik jogosulatlan diszpécsertevékenységet végeznek, vagy azt olyanoknak nyújtják, akiknek nincs személyszállítási engedélyük. A tárca válaszában megfogalmazta, hogy a szokásos parlamenti menetrendben a részletes vita következik az erre kijelölt gazdasági bizottságban. Hozzátették, a zárószavazás június első hetében várható, az új előírások a kihirdetést követő 31. napon lépnek majd hatályba.

A sajtóosztály hozzátette, a tárca január vége óta kétheti-havi rendszerességgel egyeztetett a taxis szakmai szervezetekkel a szabályozási elképzelésekről. Az érdekképviseletek legutóbb május elején kaptak személyes tájékoztatást a készülő módosítás tartalmáról. Megírták, az Uber magyarországi vezetőjével tervezett újabb találkozó várhatóan még májusban megvalósul. Ők úgy vélik, a kormány továbbra is támogatja az innovatív infokommunikációs megoldásokat, ösztönzi azok elterjedését a legálisan szolgáltatók körében. Az intézkedések kizárólagos célja a jogellenes tevékenységek végzésének akadályozása az adót fizető, szabályosan működő taxisok versenyhátrányának kiegyenlítése, az utasok élet- és vagyonbiztonságának védelme érdekében.

– A parlamenti vitában örömmel láttuk, hogy a kormánypárti és az ellenzéki képviselők részletesen sorolták az Uber rendszerének előnyeit. A jelek alapján egyre szélesebb körben kezdik megérteni, hogy az innovatív elemek alkalmazása jó a fogyasztónak. Következő lépésként azt szeretnénk elmondani, hogy ezek támogatása megfelelő szabályozással még tovább lendítheti a szolgáltatások biztonságát és átláthatóságát – mondta lapunknak az Uber magyarországi ügyvezető igazgatója.

Fekete Zoltán hozzátette, jó volt hallani, hogy összpárti konszenzus alakult ki a taxis piac hatósági tarifájának megkérdőjelezésével, átértékelésével kapcsolatban. Hangsúlyozta, a múlt héten a tárca által megígért egyeztetés elkezdődött, de úgy látja, ez hetekig is eltarthat. Korábban lapunknak adott interjújában azt mondta, az Uber nem taxis szolgáltatást üzemeltet a fővárosban, ezért a sofőrökre nem ugyanazok a szabályok vonatkoznak. Kifejtette azt is, hogy javaslataik között szerepel, ne legyen hatósági tarifa, amelynek mértékét a magyar átlagkeresethez és vásárlóerőhöz képest elrugaszkodott szinten, túl magasan állapították meg. Szerinte ha ezt elfelejtenék, a taxisoknak jóval kevesebb problémájuk lenne az Uberrel.

Az Országos Taxisszövetség elnöke lapunknak azt mondta, üdvözli a kormány hozzáállását; ha júniusban elfogadja a parlament a módosításokat, akkor a világon az egyik legszigorúbb szabály léphet életbe az Uberrel kapcsolatban. Metál Zoltán hozzátette, az utóbbi hónapokban egyre többet hallanak arról, hogy egyre több európai tagállam kormánya is hasonlóan szigorú szabályozás bevezetését határozta el. – Azoknak az ellenzéki pártoknak a hozzászólásán és véleményén viszont teljesen meglepődtünk, amelyek mindig a rendről szónokolnak, de most inkább a liberális és átláthatatlan működést támogatnák – jelentette ki az elnök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.