Energiahatékonyság: nem érünk célt?

Szinte bizonyos, hogy Magyarország nem lesz képes teljesíteni az előírt energia­megtakarítási célokat.

Illés József
2016. 11. 21. 5:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte bizonyos, hogy Magyarország nem lesz képes teljesíteni az Európai Unió (EU) energiahatékonysági irányelvében 2020-ig számára előírt energia­megtakarítási célokat. Ez pedig akár újabb kötelezettségszegési eljárás megindításához, illetve pénzbírság kiszabásához is vezethet – tudta meg lapunk iparági forrásokból.

A tervek egyebek mellett azért nem teljesülhetnek, mert a kormányzat máig sem hirdette meg azokat a pályázatokat, amelyek kellő mértékű energiatakarékosságra ösztönöznék a vállalatokat, illetve a lakosságot. Emellett a kormány azon dolgozik, hogy elvegye a családoktól azt a mintegy 90 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást, amely a Környezeti és energiahatékonysági operatív program (Kehop) keretében lett volna kiosztható a lakások energiatakarékossági célú felújításaihoz. A magánberuházások nélkül pedig aligha teljesíthetők az EU-irányelvben rögzített megtakarítások – állítják szakemberek. Szerintük a kabinet most azon munkálkodik, hogy a lehető legkevésbé hatékony módon, állami épületekre költse el a lakosságnak szánt uniós forrásokat.

Emlékezetes: az EU által finanszírozott Kehopban eredetileg az szerepelt, hogy a 90 milliárdos keretet a magánházak energetikai korszerűsítésére használja fel az ország. Ezt Brüsszel jóvá is hagyta. Idén nyáron azonban a kormány módosítási kérelmet adott be az Európai Bizottsághoz, hogy a lakosság forrásait inkább az állami épületekre fordíthassa. A bizottság viszont egy szeptemberi levelében azt javasolta a kormányzatnak, hogy az eredeti célokra, lakás-korszerűsítésre használja fel a pénzügyi keretet, miután félő, hogy a pénz nem hasznosul olyan hatékonyan az állami szektorban, mint a magánberuházások esetében. Úgy tudjuk: a kormány annak ellenére elkezdte lekötni a Kehop-pénzt egyes állami beruházásokra, hogy az unió még nem hagyta jóvá a forrás átcsoportosítását a lakossági szektorból az államiba.

Korábban maga a kormány állította az általa elfogadott Nemzeti épületenergetikai stratégiában, hogy a lakóépületekben sokkal olcsóbban lehet energiát megtakarítani, mint a középületekben. Ha a hazai lakásállomány korszerűsítésével akarnánk energiát spórolni, akkor az anyag szerint 1 petajoule (az ország éves összefogyasztása 963 petajoule) megtakarításra 42 milliárd forintot kellene elkölteni. A közületeknél ugyanezt 95 milliárd forint ráfordítással lehet elérni. Emellett a szakmai számításokból az is kiderül, hogy a lakosságnál az évtized végéig 38,4 petajoule energiamennyiség takarítható meg, míg az állami szektorban mindössze 1,6 petajoule. Így a lakosság kirekesztésével a pályázatokból szinte bizonyosan lehetetlen teljesíteni a takarékossági célkitűzést. Információink szerint ezért a kormány bővítené az átépítendő ingatlanok körét egyes önkormányzati épületekkel. A polgármesteri hivatalok tulajdonában lévő épületeket azonban a mostani szabályok alapján nem lehetne bevonni a Kehop-források felhasználásába, s a szabálytalanul elköltött összegeket később visszakérheti az EU.

A pénz felhasználásának eredményességét tovább rontja, hogy a lakosság esetében a vissza nem térítendő támogatásokhoz jelentős önerő társulna. A korábbi elképzeléseknek megfelelően ugyanis a magánházak energiatakarékossági beruházásainak támogatása során csak 30 százalék körüli arányt tett volna ki a vissza nem fizetendő támogatás, a többit az önerőből és kölcsönből állták volna. Így garantált lett volna a pénzek takarékos elköltése, és a pályázati pénzek jelentős magántőkét is „megmozgattak” volna. Ehhez képest az állami korszerűsítések esetében nincs önerő. Ezért nem a spórolásra, hanem a források maradéktalan elköltésére ösztönöznek a pályázatok.

Hozzáértők úgy vélik: a kormányon belüli megosztottság is hozzájárul ahhoz, hogy országunk a következő négy évben képtelen lesz teljesíteni az uniós energiatakarékossági elvárást. Eddig ugyanis főként azért nem értük el a kitűzött célt, mert a fejlesztési tárca ugyan egymást követően dolgozza ki az új megtakarítási támogatásokat, de Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter rendre megtorpedózza a kezdeményezéseket.

Lázár egyébként korábban azt állította, hogy az unió nem is engedélyezné a háztartások közvetlen támogatását vissza nem térítendő forrásokkal. Ám ezt a kijelentését egy uniós állásfoglalás megcáfolta, amiből kiderült, hogy az EU kifejezetten javasolja a házfelújításokat a Kehop-keretből. Több szakember ugyanakkor úgy látja: a Miniszterelnökség azért ragaszkodik a forrás központi felhasználásához, mert a pénz könnyebben juttatható állami megrendeléseken keresztül a kormányközeli vállalkozói körökhöz, mint abban az esetben, ha elaprózott lakossági beruházásokon át próbálnák „baráti” vállalkozókhoz irányítani az összeget.

Az Európai Unió energiahatékonysági irányelvét eredetileg 2014-ben kellett volna átültetni a magyar jogrendbe. A kormányzat azonban egy évet késett, s még mindig nincsenek kiírva azok a pályázatok, amelyek szükségesek lennének a megtakarítások eléréséhez. Az irányelv Magyarország számára évi másfél százalékos energiafogyasztás megspórolását szabja meg. A megtakarított mennyiségnek évről évre össze kellene adódnia. Így 2020-ra évi 154 petajoule energiával kevesebbet kellene felhasználnia az országnak. Ám az eddigi megtakarítások meg sem közelítik a kitűzött célt. Jelenleg évente mintegy 963 petajoule az ország energiafogyasztása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.