Lapunk úgy tudja, hogy Nemes Ervin, a Malév GH korábbi vezérigazgatója 2014. november 24-én és 2015. január 5-én irodájában fogadta Osman Yilmazt, a konkurens Celebi vezérigazgatóját. Az első találkozón Yilmaz jelezte magyar versenytársának, hogy az ugyancsak török Turkish Airlines a Malév GH jobb ajánlatára hivatkozva folytat erőteljes alkudozást a már akkor is szerződéses partner Celebinél. Osman Yilmaz ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy „az ilyen egyértelmű esetekben” nem kellene zavarniuk egymást. Információink szerint a novemberi beszélgetésen Nemes Ervin nem volt együttműködő a felvetést illetően, ehelyett egyértelművé tette, hogy a Malév GH nincs abban az anyagi és piaci helyzetben, hogy ne adjon kedvező ajánlatot. Más volt a helyzet ugyanakkor másfél hónap elteltével: mint megtudtuk, a 2015 januárjában folytatott egyeztetésen már Nemes Ervin tette fel a kérdést Yilmaznak, hogy cégeik versenyezzenek-e az aktuális tendereken, vagy inkább működjenek együtt.
A török társaság vezetője erre azt vetette fel, hogy még ha ők ketten megállapodnak, akkor is ott van a ferihegyi földi kiszolgálási piacon feltörekvő angol Menzies, amely még alacsonyabb ajánlatokat tehet a légitársaságok pályázatain. Hogy végül volt-e a társaságok között együttműködés vagy nem, a lapunk rendelkezésére álló információk alapján nem állapítható meg. Tény ugyanakkor, hogy a Turkish Airlines a Celebit bízta meg a Budapesten megforduló járatok kiszolgálásával.
Az ügy különös jelentőségét – amellett, hogy éves szinten ötvenmilliárd forintos forgalmat lebonyolító piac felosztásának gyanúja vetődik fel – az adja, hogy a Malév GH a 2012-ben csődbe ment nemzeti légitársaság, a Malév utolsó még működő leányvállalata, amelynek tulajdonosi jogait a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) gyakorolja. Azaz ha a lapunk birtokába került információk helytállók, akkor állami tulajdonban lévő vállalat lehetett részese kartellügyletnek vagy ügyleteknek. Kérdéseket vethet fel az is, ha a Malév GH nem ment bele ugyan a versenyjogot sértő együttműködésbe, de a cég vezetői tudtak ilyen piaci törekvésekről, akkor ezt miért nem jelezték a tulajdonos MNV-nek és a GVH-nak már korábban. Márpedig ilyen jelzés – legalábbis a vagyonkezelő szerint – nem történt: a szervezet érdeklődésünkre arról tájékoztatott, hogy nem kaptak semmilyen tájékoztatást a találkozókról. Nem hivatalos forrásaink szerint az MNV falain belül tapintható a feszültség az ügy miatt.
– Együttműködés helyett piaci háborút folytatott a Malév GH a Celebivel – nyilatkozta megkeresésünkre Nemes Ervin. Tájékoztatása szerint az ádáz küzdelem 2014 novemberétől kezdve egyebek között a Turkish Airlines megbízásának elnyeréséért folyt, a Malév GH ajánlata pedig valóban erős volt. Ennek ellenére a török légitársaság mégis a török földi kiszolgáló társaságot bízta meg, de – mint Nemes fogalmazott – erre a légitársaságnak végső soron megvolt a joga. „Nem meglepő, hogy a török cég török céget bíz meg” – tette hozzá. A Malév GH volt vezérigazgatója lapunk kérdésére elismerte, hogy egyeztetett a versenytárs Celebi első emberével az említett időpontokban, de értesüléseinkkel ellentétben a témák között semmilyen versenyjogi aggályokat felvető megnyilvánulást nem tapasztalt. „Az egyeztetés arról szólt, hogy a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport különböző követelései ellen fellépjünk-e közösen. De ebből sem lett semmi” – fejtette ki Nemes, akinek elmondása szerint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő is tudott a feszült piaci légkörről. Mint megjegyezte, a budapesti földi kiszolgálási piacon azért uralkodnak vadkeleti viszonyok, mert túl sok szolgáltató kapott működési engedélyt. Három cég osztozik a piacon, míg az ennek sokszorosát lebonyolító Frankfurt vagy Bécs két társaságot enged működni. A Celebi az üggyel kapcsolatos megkeresésünkre hetek óta nem reagál.
Mint arról lapunk beszámolt, október közepén kartellgyanú miatt jelentette fel a Celebit a GVH-nál Kisvári János, a Malév GH leköszönő vezérigazgatója. (Kisvári Nemes Ervint követte a poszton.) Az október 16-i keltezésű bejelentés szerint a tiltott áregyeztetés lehetősége a British Airways, az Iberia, az Air Lingus és az Alitalia földi kiszolgálására kért ajánlatok kapcsán vetődött fel.
A lapunknak név nélkül nyilatkozó repülőtéri forrásaink úgy tájékoztattak, a földi kiszolgálási piacon már jó ideje farkastörvények uralkodnak. Mint fogalmaztak, a helyzet annyira rossz, hogy a vetélytársak legszívesebben megfojtanák egymást egy kanál vízben, de piaci pozícióik megtartásáért olykor kénytelenek megnemtámadási szerződéseket kötni.
A Malév GH az anyacég 2012. februári csődje óta súlyos gazdasági gondokkal küszködik, amit jelez, hogy 604 milliós veszteséggel zárta a 2015-ös évet, a saját tőkéje mínusz 241 millió forint volt tavaly év végén.