Évek óta ügyeskedik a Celebi?

A Malév GH is érintett lehet a 2014 óta tartó repülőtéri kartell­ügyben.

Bodacz Péter
2016. 11. 18. 5:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapunk úgy tudja, hogy Nemes Ervin, a Malév GH korábbi vezérigazgatója 2014. november 24-én és 2015. január 5-én irodájában fogadta Osman Yilmazt, a konkurens Celebi vezérigazgatóját. Az első találkozón Yilmaz jelezte magyar versenytársának, hogy az ugyancsak török Turkish Airlines a Malév GH jobb ajánlatára hivatkozva folytat erőteljes alkudozást a már akkor is szerződéses partner Celebinél. Osman Yilmaz ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy „az ilyen egy­értelmű esetekben” nem kellene zavar­niuk egymást. Információink szerint a novemberi beszélgetésen Nemes Ervin nem volt együttműködő a felvetést illetően, ehelyett egy­értelművé tette, hogy a Malév GH nincs abban az anyagi és piaci helyzetben, hogy ne adjon kedvező ajánlatot. Más volt a helyzet ugyanakkor másfél hónap elteltével: mint megtudtuk, a 2015 ja­nuárjában folytatott egyeztetésen már Nemes Ervin tette fel a kérdést Yilmaznak, hogy cégeik versenyezzenek-e az aktuális tendereken, vagy inkább működjenek együtt.

A török társaság vezetője erre azt vetette fel, hogy még ha ők ketten megállapodnak, akkor is ott van a ferihegyi földi kiszolgálási piacon feltörekvő angol Menzies, amely még alacsonyabb ajánlatokat tehet a légitársaságok pályáza­tain. Hogy végül volt-e a társaságok között együttműködés vagy nem, a lapunk rendelkezésére álló informá­ciók alapján nem állapítható meg. Tény ugyanakkor, hogy a Turkish Airlines a Celebit bízta meg a Budapesten megforduló járatok kiszolgálásával.

Az ügy különös jelentőségét – amellett, hogy éves szinten ötvenmilliárd forintos forgalmat lebonyolító piac felosztásának gyanúja vetődik fel – az adja, hogy a Malév GH a 2012-ben csődbe ment nemzeti légitársaság, a Malév utolsó még működő leányvállalata, amelynek tulajdonosi jogait a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) gyakorolja. Azaz ha a lapunk birtokába került információk helytállók, akkor állami tulajdonban lévő vállalat lehetett részese kartellügyletnek vagy ügyleteknek. Kérdéseket vethet fel az is, ha a Malév GH nem ment bele ugyan a versenyjogot sértő együttműködésbe, de a cég vezetői tudtak ilyen piaci törekvésekről, akkor ezt miért nem jelezték a tulajdonos MNV-nek és a GVH-nak már korábban. Márpedig ilyen jelzés – legalábbis a vagyonkezelő szerint – nem történt: a szervezet érdeklődésünkre arról tájékoztatott, hogy nem kaptak semmilyen tájékoztatást a találkozókról. Nem hivatalos forrásaink szerint az MNV falain belül tapintható a feszültség az ügy miatt.

– Együttműködés helyett piaci hábo­rút folytatott a Malév GH a Celebivel – nyilatkozta megkeresésünkre Nemes Ervin. Tájékoztatása szerint az ádáz küzdelem 2014 novemberétől kezdve egyebek között a Turkish Airlines megbízásának elnyeréséért folyt, a Malév GH ajánlata pedig valóban erős volt. Ennek ellenére a török légitársaság mégis a török földi kiszolgáló társaságot bízta meg, de – mint Nemes fogalmazott – erre a légitársaságnak végső soron megvolt a joga. „Nem meglepő, hogy a török cég török céget bíz meg” – tette hozzá. A Malév GH volt vezérigazgatója lapunk kérdésére elismerte, hogy egyeztetett a versenytárs Celebi első emberével az említett időpontokban, de értesüléseinkkel ellentétben a témák között semmilyen versenyjogi aggályokat felvető megnyilvánulást nem tapasztalt. „Az egyeztetés arról szólt, hogy a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport különböző követelései ellen fellépjünk-e közösen. De ebből sem lett semmi” – fejtette ki Nemes, akinek elmondása szerint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő is tudott a feszült piaci légkörről. Mint megjegyezte, a budapesti földi kiszolgálási piacon azért uralkodnak vadkeleti viszonyok, mert túl sok szolgáltató kapott működési engedélyt. Három cég osztozik a piacon, míg az ennek sokszorosát lebonyolító Frankfurt vagy Bécs két társaságot enged működni. A Celebi az üggyel kapcsolatos megkeresésünkre hetek óta nem reagál.

Mint arról lapunk beszámolt, október közepén kartellgyanú miatt jelentette fel a Celebit a GVH-nál Kisvári János, a Malév GH leköszönő vezérigazgatója. (Kisvári Nemes Ervint követte a poszton.) Az október 16-i keltezésű bejelentés szerint a tiltott áregyeztetés lehetősége a British Airways, az Iberia, az Air Lingus és az Alitalia földi kiszolgálására kért ajánlatok kapcsán vetődött fel.

A lapunknak név nélkül nyilatkozó repülőtéri forrásaink úgy tájékoztattak, a földi kiszolgálási piacon már jó ideje farkastörvények uralkodnak. Mint fogalmaztak, a helyzet annyira rossz, hogy a vetélytársak legszívesebben megfojtanák egymást egy kanál vízben, de piaci pozícióik megtartásáért olykor kénytelenek megnemtámadási szerződéseket kötni.

A Malév GH az anyacég 2012. februári csődje óta súlyos gazdasági gondokkal küszködik, amit jelez, hogy 604 milliós veszteséggel zárta a 2015-ös évet, a saját tőkéje mínusz 241 millió forint volt tavaly év végén.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.