Az ügyfélkör dinamikus bővítése a legtöbb vállalkozó célkitűzései közt kiemelt helyen szerepel, nincsenek ezzel másképpen a pénzintézetek sem. Az újonnan létrejött vállalkozások pedig ennek az üzletszerzési versenynek fontos célpontjai.
Az Opten céginformációs igazgatója szerint ez a verseny ugyanakkor nem homogén, az új cégek bankszámlanyitási szokásai komoly regionális eltéréseket mutatnak. Pertics Richárd rámutatott: míg a fővárosban tarolnak a nagy bankok, addig vidéken a takarékszövetkezetek is megkerülhetetlen szereplők. A nagyobb bankok országos lefedettségűek, továbbá Budapest adja a cégalapítások közel 50 százalékát, így az országos számlanyitási statisztikákban egy-egy helyi szövetkezet önállóan alig látható szerepet tölt be.
A frissen alapított cégek számlanyitása alapján összeállított toplistát az OTP vezeti (27,69 százalék), a képzeletbeli dobogóra felfér a K&H (14,27) és a Raiffeisen (11,53) is. Más pénzintézet nem tudhat magáénak 10 százalék feletti piaci részesedést ebben a szegmensben, az UniCredit (8,30), a Budapest Bank (7,65), az MKB (5,93), az Erste (5,61), a CIB (5,45), a MagNet (1,87) és a Sberbank (1,55) következik a sorban.
Figyelemre méltó, hogy a takarékszövetkezetek országos piaci részesedése együttesen 6 százalék körül van. Ennél még látványosabb a Budapesten kívül elért 12 százalékos érték, de egyes megyékben a 20 százalékot is meghaladja a szövetkezetek részesedése. Utóbbira jó példa Baranya (20,77 százalék), Győr-Moson-Sopron (20,74) és Békés megye (20,65). Érdekes ugyanakkor, hogy miközben Budapesten is a frissen alapított cégek 1,51 százaléka választja a takarékszövetkezeteket, addig Nógrád megyéből ebben az olvasatban teljesen kiszorultak a takarékok.
Az Opten szakértője szerint a takarékszövetkezetek első számú előnye a helyi jelenlét és az ebből következő helyismeret. Működési modelljük lehetővé teszi a kisebb településeken is a fiókok üzemeltetését, és árazásukban is inkább tudnak a helyiek pénztárcájára szabott termékkonstrukciókat kínálni. Azt sem szabad ugyanakkor elfeledni, hogy az új cégek közel 80 százaléka korábbi társaságokhoz köthető, így van egyfajta üzleti tapasztalat a vállalkozó és korábbi bankja, illetve bankjai között, vagyis az új alapítású cégekért folyó verseny már az aktuális partnerek minőségi kiszolgálásán is eldőlhet.