Jelentős visszaeséssel számolhatnak a nem kis részben belpiacra termelő romániai autógyárak, az Európai Unió nyomására ugyanis februártól speciális illeték nélkül hozható forgalomba használt személygépkocsi az országban. A szociáldemokrata többségű bukaresti parlament még tavaly év végén fogadott el törvényt 102 díj és illeték kivezetéséről, az alkotmányossági normakontrollt is kiállt jogszabály pedig többek között megszünteti a gépjárművek után fizetendő környezetszennyezési díjat.
Románia 2007-es európai uniós csatlakozásakor, az addigi vámilletékek megszűnésekor vezetett be úgynevezett autóregisztrációs adót a külföldről vásárolt használt járművek esetében. Az első forgalomba íratáskor kivetett speciális illetékkel a román hatóságok mindenekelőtt a belföldi autóipart kívánták helyzeti előnybe hozni, ugyanakkor megpróbálták meggátolni, hogy az ország Európa autótemetőjévé váljék. Az eredeti regisztrációs díj még a gépkocsi évjáratától és az autó hengerűrtartalmától függően változott. Az Európai Unió azonban számos alkalommal kifogásolta az áruk szabad mozgásának korlátozását, az Európai Bíróság luxemburgi székhelyű bírósága pedig kimondta, hogy Románia uniós jogot sért az autóregisztrációs illetékkel. A nyugati kritikák hatására a bukaresti hatóságok többször módosították a 2012-ben több hónapra felfüggesztett, végül környezetszennyezési bélyegilletékre keresztelt díjszabást, amelyet újabban a „szennyező fizet” elvnek megfelelően nagyobbrészt a gépkocsik szén-dioxid-kibocsátása és környezetvédelmi besorolása alapján állapítottak meg. Ennek megfelelően az illeték néhány tíztől több száz, vagy akár néhány ezer euróra is terjedhet. A díjból befolyt összeget a román hatóságok környezetvédelmi projektekre fordították, ebből finanszírozva egyebek mellett az ország járműparkjának korszerűsítését célzó roncsautóprogramot, amelynek keretében a tulajdonosok új autók vásárlására használhatják a régi járgányuk beszolgáltatásakor kapott értékjegyet.
A Romániai Autógyártók és -Importőrök Szövetsége (APIA) szerint az illeték megszüntetése jelentős csapást jelent az ágazatra, mivel az eddiginél is nagyobb mértékben elárasztják majd a belföldi piacot a másodkézből vásárolt személygépkocsik. Ennek kereskedelme egyébként eddig sem volt kicsi, tavaly például mintegy 300 ezer használt személygépkocsit írattak forgalomba Romániában, 19 százalékkal többet, mint 2015-ben. Ezzel egy időben az új járművek értékesítése 18 százalékkal, 142 ezerre nőtt, ami megközelíti a gazdasági válság előtti csúcsnak számító, 2009-ben jegyzett 148 ezret. Tavaly ugyanakkor 7,2 százalékkal csökkent a romániai járműgyártás 2015-höz képest. (Az országban a francia Renault tulajdonában levő Dacia számít a járműipar zászlóshajójának, 2016-ban 320 gépkocsit gyártottak, míg az amerikai Ford üzemében 38 ezret).
A regisztrációs illeték eltörlése miatt idén legkevesebb 30 százalékkal csökkenhet az új autók eladása, és akár 15 ezer fős elbocsátást is eredményezhet az ágazatban – állapította meg Cristian Milea, az APIA igazgatótanácsának tagja. A szervezet azt javasolja a román kormánynak, hogy vessen ki összevont adót a használt autók esetében: önálló illetéket forgalomba íratáskor, továbbá a jármű kora alapján megszabott díjszabást.