VW-botrány: újabb vizsgálat indult a volt vezérigazgató ellen

A héten 28 helyszínen tartottak házkutatást.

MTI
2017. 01. 27. 17:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ügyészség a pénteki bejelentés szerint azt akarja kideríteni, hogy pontosan mikor is szerzett tudomást Winterkorn arról, hogy a Volkswagen egyes modelljeibe a károsanyag-kibocsátási adatokat manipuláló szoftvert telepítettek.

Az ügyészség közölte azt is, hogy 28 helyszínen (lakásban, illetve irodában) tartottak házkutatást a héten az üggyel kapcsolatban, és az emissziós botrányban csalással, illetve a versenytörvény megsértésével gyanúsított személyek száma 21-ről 37-re emelkedett.

Winterkorn ellen már folyik egy másik eljárás piaci manipulációk gyanúja miatt: a német szövetségi pénzpiaci felügyelet kérésére tavaly júniusban indított vizsgálat során az ügyészségnek azt kell eldöntenie, hogy Winterkorn időben tájékoztatta-e a pénzpiacokat a károsanyag-kibocsátási adatok manipulálásáról.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) 2015. szeptember 18-án vádolta meg azzal a legnagyobb európai autógyártó-vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A Volkswagen három nappal később elismerte a csalást.

A botrány kirobbanása után 5 nappal Martin Winterkorn lemondott a vezérigazgatói tisztségről, és azt állította, hogy nem követett el jogsértést. Winterkorn több mint 8 évig tartó vezérigazgatói megbízatása alatt megduplázódtak a VW eladásai, profitja pedig csaknem háromszorosára emelkedett. A Volkswagen azt állítja, hogy igazgatótanácsát 2015 augusztusában tájékoztatták, az amerikai hatóságokat pedig szeptember elején értesítették a csalást lehetővé tévő szoftverről.

Winterkorn a múlt héten egy parlamenti meghallgatáson nem volt hajlandó válaszolni arra a kérdésre, hogy mikor szerzett tudomást a csaló szoftver módszeres alkalmazásáról. Mindössze annyit mondott, hogy ez nem a hivatalos beismerés elhangzása előtt történt. Az ügyészség viszont azt gyanítja, hogy a volt vezérigazgató jóval a botrány kirobbanása előtt értesült a csalásról.

Korábbi német lapértesülések szerint a Volkswagennél 2008 óta használták a károsanyag-kibocsátási adatok manipulálására szolgáló szoftvert, és a csalásról sokkal többen tudtak a cégnél, mint ahogy a dízelbotrány elején gondolták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.