Biztosítási botrány a Volánoknál?

A regionális közlekedési központok a kafetéria terhére erőltetik dolgozóikra a szolgáltatást.

Bodacz Péter
2017. 02. 20. 11:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár a másfél milliárd forintot is elérheti az állami nagyvállalatokat érintő gyanús életbiztosítási „üzlet” értéke: a Hír TV Célpont című magazinja ezúttal a Volán-társaságoknál tárt fel visszaéléseket, amelyek vesztesei egyértelműen a dolgozók, míg a nyertesek oldalán Keszthelyi Erik biztosítási ügynök alkuszcége, valamint az Uniqa Biztosító van. A jelek szerint a Volán-társaságok vezetése is érdekelt az ügyletben.

A Célpont szerint a Dél-alföldi Közlekedési Központban (DAKK) a béren kívüli juttatási keret terhére élet- és baleset-biztosítást kötöttek 2200 dolgozóra. A munkatársaknak lényegében nem volt választásuk: a műsornak név és arc nélkül nyilatkozó alkalmazott elmondta, hogy volt olyan kolléga, aki nyugdíjazás előtt állván nem kívánt élni a lehetőséggel, ám az illetőt szankciókkal fenyegették meg. Így kénytelenek voltak elfogadni azt, hogy a szabadon felhasználható éves kafetériakeret a papíron szereplő 340 ezer helyett 280 ezer forint. A 2014 tavaszán indult – nem választható – szolgáltatást egyébként három évig fizeti a Volán, utána a dolgozó dönthet, hogy megtartja-e a biztosítást, vagy esetleg felmondja.

Az utóbbi esetben az addig befizetett pénz töredékét kapják vissza az ügyfelek. A történet további érdekessége, hogy a DAKK nem írt ki közbeszerzési pályázatot a biztosítási szolgáltatás nyújtására, azaz az Uniqa verseny nélkül jutott több ezer ügyfélhez. Mindez pedig jogi aggályokat vet fel.

Hoffmann Antal, a Dél-alföldi Közlekedési Központ szakszervezeti vezetője arról tájékoztatta a Célpontot, hogy a társaság vezetése semmilyen értékelhető magyarázatot nem adott arra vonatkozóan, mi szükség van a szolgáltatásra, és az sem derült ki, hogy az pontosan mit takar. Elmondása szerint ráadásul egy-egy baleset után igen érdekes szituációk adódtak, a biztosító ugyanis nem nagyon akart fizetni. A Hoffmann által említett ügyeket végül Fekete Antal, a DAKK alá tartozó Körös Volán vezetője intézte el egy telefonhívással azt követően, hogy a szakszervezeti vezető hozzá fordult a kifogásaival.

A biztosítási szerződéseket Keszthelyi Erik alkuszcége, a Keszthelyi Holding intézte, amelynek becslések szerint szerződésenként kilencvenezer forint bevétele származott minden egyes kötvényből. Keszthelyi neve és a kafetéria terhére kötelezővé tett életbiztosítás az állami tulajdonú cégeknél nem számít egyedinek: néhány héttel ezelőtt szintén a Célpont tárta fel, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. 2700 munkására ugyanebben a konstrukcióban – verseny nélkül – „kapott” szolgáltatást. A szerződéseket ott is a Keszthelyi Holding intézte, a szolgáltató szintén az Uniqa volt.

A jelek szerint egyébiránt nem csak a DAKK, hanem mind a hét regionális közlekedési központ ugyanezt a modellt követi, így Keszthelyi cégén keresztül 14 ezer volánosnak lehet biztosítása. Tehát összesen 16 700 ügyféllel és kilencvenezer forintos jutalékkal számolva másfél milliárd forint bevétele származhatott az ügyletekből a Keszthelyi Holdingnak. A Célpont kereste a társaságot, az Uniqa Biztosítót, a közlekedési központok tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t, valamint a Volán-társaságokat is, de érdemi választ nem kaptak a kérdéseikre.

Nem ez az egyetlen furcsa eset a Volán-társaságok háza táján: mint korábban beszámoltunk róla, a Volánbusz Zrt. irreálisan magas összeget, bruttó nyolcmilliárd forintot szán formaruha-beszerzésre. A Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetmény szerint 24 ezer télikabátot, 57 ezer nyakkendőt, 110 ezer nadrágot, 114 ezer hosszú és ugyanennyi rövid ujjú inget, valamint több mint 6 ezer blúzt és szoknyát vásárol a cég. Miután összesen 12-13 ezer munkavállaló jogosult formaruhára, ez azt jelenti, hogy fejenként több mint 600 ezer forintot áldoz e célra a hét regionális közlekedési központ. – Ha a korábbi közbeszerzésekből indulunk ki, akkor egy szett formaruha körülbelül 120 ezer forintba kerül, azaz a jelenlegi létszámot figyelembe véve fejenként öt garnitúráról van szó, ami teljesen felesleges – fejtette ki Hoffmann Antal. A beszerzés részleteiről érdeklődtünk a vagyonkezelőnél, de választ még erre sem kaptunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.