Fairtrade termékeket követelnek a szupermarketekbe

A magyarországi kínálat nagyon szegényes, pedig lenne igény a méltányos kereskedelem támogatására.

Kuslits Szonja
2017. 02. 16. 17:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Regionális petíciót indított a Tudatos Vásárlók Egyesülete cseh, lengyel, szlovák és máltai partnereivel, amelyben fairtrade termékeket kérnek a legnagyobb szupermarketláncoktól – tudtuk meg a lapunkhoz eljuttatott közleményből.

Eszerint egyre több fogyasztó szeretne méltányos kereskedelmi, azaz fairtrade termékek vásárlásával hozzájárulni a szegénység leküzdéséhez. A méltányos kereskedelem ugyanis jobb életkörülményeket biztosít a gazdáknak és tisztességesebb munkakörülményeket a dolgozóknak a fejlődő országokban. Európai felmérések szerint a magyar fogyasztók 28 százaléka, a csehek 36, a lengyelek 29, a szlovákok 32 százaléka fizetne legalább öt százalékkal többet olyan fejlődő országokból származó fairtrade termékekért, hogy ezzel is támogassák az ott élő embereket.

A petícióban azt írják: „Szeretnénk, ha üzleteikben az év minden napján és az ország egész területén lennének különböző fairtrade minősített termékek, különösen csokoládé, kakaó, kávé, tea, banán és más déligyümölcsök.” Emellett hangsúlyozzák azt is, hogy a fairtrade minősített termékek kapjanak kiemelt megjelenést a boltok polcain és a reklámanyagokban, továbbá jelenjen meg a minősítést igazoló logó, a kommunikációs anyagokban pedig rövid ismertető is. Szeretnék továbbá, ha a társadalmi felelősségvállalás keretében a szupermarketek a fairtrade termékek értékesítésével kapcsolatos, nyilvánosan is elérhető üzleti célokat is kitűznének.

A petíció huszonegy vezető láncot céloz öt országban. Magyarországon a fogyasztók az öt piacvezető szupermarketnek, a Tescónak, a CBA-nak, a Coopnak, a Lidlnek és a Sparnak küldhetik el a fairtrade iránti igényüket. A Tesco és Lidl majdnem mind az öt országnál szerepel. A globális fairtrade-piac folyamatosan növekszik. A legnépszerűbb termékek a kávé, a kakaó, a csokoládé, a tea, a banán, a méz, a virágok, a gyapjú és egyre gyakrabban feltűnik az arany is alapanyag vagy ékszer formájában. 2015-ben világszinten a fairtrade termékek eladása elérte a hétmilliárd eurót, a magyarországi fairtrade-kínálat azonban nagyon szegényes.

Tuba Dorottya, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa szerint a magyar vásárlók éppúgy igénylik és megérdemlik a fairtrade termékeket, mint a nyugat-európaiak, hogy vásárlásaikkal ők is támogathassák a fenntarthatóságot és a méltányosságot. Úgy véli, Magyarország fejlődő fairtrade-piac, éppen ezért az a szupermarket, amely először lép, versenyelőnyhöz fog jutni.

Mi a fairtrade lényege?

A fairtrade minősítés kritériumrendszere garantálja, hogy a termelés megfelel bizonyos alapvető munka- és emberi jogi feltételeknek. Ezért a termelők előre meghatározott minimumárat kapnak, amely fedezi a fenntartható termelés költségeit. A megfelelőséget a minősítő szervezetek rendszeresen ellenőrzik, a megfelelő termelők és kereskedők a minősítő szervezet logóját marketingcélokra használhatják. A legelterjedtebb és az „eredeti” a Fairtrade International által koordinált minősítés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.