A hamisításnak több formája is létezik, gyakori például, hogy egy ismert festő szignóját kanyarítják rá egy eredetileg jelzetlen műtárgyra. De az is előfordul, hogy az eredeti aláírást eltávolítják és a kevésbé értékelt művész neve helyére egy jobban eladható alkotó kézjegyét „varázsolják”. Ám a legnagyobb lehetőség a csalók számára az, ha kiváló művészek „elveszett” műveit festhetik meg.
Ezt a módszert választotta a német Wolfgang Beltracchi is. Az évszázad műhamisítójaként számon tartott szobrász-festő 2010-ig kereskedett nagynevű festők műveivel, amikor is kiderült, hogy a híres művészek „elveszett”, később jó pénzért értékesített alkotásait valójában ő festette. Beltracchi olyan profin dolgozott, hogy a szakértők több mint 35 éven át hittek neki. Hamisítványait olyan aukciósházak értékesítették hatalmas összegekért, mint a Christie’s vagy a Sotheby’s. A csaló elmondta, hogy maga Max Ernst özvegye is elhitte, hogy a hamisítványt, amit tőle vásárolt, valóban a férje festette. Sőt azzal is eldicsekedett, hogy három nap alatt készít el egy festményt, és szinte bárkinek a stílusában tud alkotni. Beltracchi a lebukás elkerülése érdekében a festékeket laboratóriumi vizsgálatoknak vetette alá. Végül azért járt pórul, mert az egyik tubuson nem tüntették fel, hogy titánfehér festéket tartalmaz. A Beltracchi által megfestett mű alkotója azonban akkor élt, amikor még nem használtak titánfehért. A férfit végül hat év börtönre ítélték.
Tűzkő Péter szerint a műtárgyhamisítás egykorú a műkereskedelemmel, már a rómaiak is hamisítottak görög szobrokat. A szakember 2004 óta dolgozik a BÁV-nál műkereskedelmi üzletágvezetőként, végzettsége szerint művészettörténész és a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület tagja. – Manapság a hamisítványok között rengeteg a gyenge darab, hiszen Magyarországon a vizuális kultúra nem túl fejlett, és a hamisítók általában nem rendelkeznek kellő szakmai tudással – kezdi. Nagyobb problémát jelent, hogy a leggyakrabban hamisított festőink, Vaszary, Mednyánszky alkotásait száz éve is másolták, és azokról a képekről, amelyek egyidősek a művész alkotásaival, gyakran nagyon nehéz megmondani, hogy eredeti vagy másolat. Arról nem is beszélve, hogy az alkotók életművét sok esetben hiányosan dolgozták fel. Amikor a műkereskedelemben felbukkan valamelyik nagy festő addig elveszettnek hitt képe, akkor különösen résen kell lennie a szakembereknek. – Ami a hamisítási módszereket illeti, a modern korban eleinte „csak” műtárgyakat másoltak, aztán a művészek szignóját, újabban már szakkönyveket, szakvéleményeket, sőt „szakértőt” is hamisítanak. Egyszer például helyettem valaki mást mutattak be szakértőként a vásárlónak – folytatja a szakember.