Nemcsak műalkotásokat, „szakértőt” is hamisítanak

Az eladásra kínált műtárgyak több mint fele hamis, sőt a múzeumokban lévő hamis képek aránya is magas.

Lázár Fruzsina
2017. 02. 01. 19:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hamisításnak több formája is létezik, gyakori például, hogy egy ismert festő szignóját kanyarítják rá egy eredetileg jelzetlen műtárgyra. De az is előfordul, hogy az eredeti aláírást eltávolítják és a kevésbé értékelt művész neve helyére egy jobban eladható alkotó kézjegyét „varázsolják”. Ám a legnagyobb lehetőség a csalók számára az, ha kiváló művészek „elveszett” műveit festhetik meg.

Ezt a módszert választotta a német Wolfgang Beltracchi is. Az évszázad műhamisítójaként számon tartott szobrász-festő 2010-ig kereskedett nagynevű festők műveivel, amikor is kiderült, hogy a híres művészek „elveszett”, később jó pénzért értékesített alkotásait valójában ő festette. Beltracchi olyan profin dolgozott, hogy a szakértők több mint 35 éven át hittek neki. Hamisítványait olyan aukciósházak értékesítették hatalmas összegekért, mint a Christie’s vagy a Sotheby’s. A csaló elmondta, hogy maga Max Ernst özvegye is elhitte, hogy a hamisítványt, amit tőle vásárolt, valóban a férje festette. Sőt azzal is eldicsekedett, hogy három nap alatt készít el egy festményt, és szinte bárkinek a stílusában tud alkotni. Beltracchi a lebukás elkerülése érdekében a festékeket laboratóriumi vizsgálatoknak vetette alá. Végül azért járt pórul, mert az egyik tubuson nem tüntették fel, hogy titánfehér festéket tartalmaz. A Beltracchi által megfestett mű alkotója azonban akkor élt, amikor még nem használtak titánfehért. A férfit végül hat év börtönre ítélték.

Tűzkő Péter szerint a műtárgyhamisítás egykorú a műkereskedelemmel, már a rómaiak is hamisítottak görög szobrokat. A szakember 2004 óta dolgozik a BÁV-nál műkereskedelmi üzletágvezetőként, végzettsége szerint művészettörténész és a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület tagja. – Manapság a hamisítványok között rengeteg a gyenge darab, hiszen Magyarországon a vizuális kultúra nem túl fejlett, és a hamisítók általában nem rendelkeznek kellő szakmai tudással – kezdi. Nagyobb problémát jelent, hogy a leggyakrabban hamisított festőink, Vaszary, Mednyánszky alkotásait száz éve is másolták, és azokról a képekről, amelyek egyidősek a művész alkotásaival, gyakran nagyon nehéz megmondani, hogy eredeti vagy másolat. Arról nem is beszélve, hogy az alkotók életművét sok esetben hiányosan dolgozták fel. Amikor a műkereskedelemben felbukkan valamelyik nagy festő addig elveszettnek hitt képe, akkor különösen résen kell lennie a szakembereknek. – Ami a hamisítási módszereket illeti, a modern korban eleinte „csak” műtárgyakat másoltak, aztán a művészek szignóját, újabban már szakkönyveket, szakvéleményeket, sőt „szakértőt” is hamisítanak. Egyszer például helyettem valaki mást mutattak be szakértőként a vásárlónak – folytatja a szakember.

Tűzkő Péter szerint a hamisítványok kiszűréséhez nagy gyakorlat, jó szem és némi megérzés is szükséges. Aki már több száz Mednyánszky-képet látott, az nagy valószínűséggel rá fog jönni, ha hamisítványt mutatnak neki. De vannak objektív és szubjektív módszerek, műszeres vizsgálati lehetőségek is. És azt sem árt megnézni, hogy a gyanúsnak tartott műtárgy beleillik-e a festő életművébe. A hamisító mindig hibázik, legnagyobb biztonsággal a műtárgy előéletének a felkutatásával lehet leleplezni a hamis tárgyakat. A szakember szerint érdemes nagy múltú cégeknél vásárolni műtárgyakat, például a BÁV több mint 240 éve jelen van a műtárgypiacon, és felelősséget vállal a tárgyak eredetiségéért, és nem utolsósorban hatalmas műtárgyadatbázissal rendelkezik.

Magyarországon a Hamisítás Elleni Nemzeti Testületet 2008-ban a szellemitulajdon-jogok megsértése elleni fellépés hatékonyabbá tétele érdekében hozták létre. Hat munkacsoportjuk közül a műtárgyhamisítás elleni – amely a hamisítással szembeni fellépés, a tudatosság növelése, a jogérvényesítés elősegítése céljából alakult meg – több konferenciát és előadás-sorozatot is tartott az elmúlt hónapokban, ahol többek között a festményhamisítók jellegzetes módszereit elemezték, valamint a korszerű természettudományos vizsgálati módszerekre – fizikai, vegyi, röntgen – hívták fel a figyelmet. 

– A konferenciákon különböző csoportokat igyekeztünk megszólítani, többek között a gyűjtőket, illetve a konferenciát megelőző előadás-sorozaton a felsőoktatási intézmények hallgatóinak tartottak elméleti és gyakorlati foglalkozásokat a téma legavatottabb szakértői. Ugyanis az egyetemeken ilyen részletességgel nem tanulnak erről a diákok – mondja dr. Kármán Gabriella, a munkacsoport vezetője, az Országos Kriminológiai Intézet kutatója. Bár a szobroktól a bútorokon, szőnyegeken át az ékszerekig mindenféle tárgyat hamisítanak, az Országos Kriminológiai Intézet felmérése szerint a hatóságok látókörébe került esetek 60-70 százaléka festményeket érint. Kármán Gabriella hozzátette, hogy bár ez a fajta bűncselekmény rendkívül gyakori – feltételezések szerint a műkereskedőknek eladásra felajánlott tárgyak 30-50 százaléka hamis lehet – sajnos nagyon kevés ügy jut a hatóságok tudomására. 2000–2012 között összesen 36 hamisítási ügyben indult eljárás. Bár a büntetőjogi felelősségre vonás is fontos, ahhoz, hogy a hamisítóknak nehezebb dolguk legyen, nagy hangsúlyt kellene fektetni a megelőzésre. Például jó volna, ha jogszabály rögzítené, hogy a műkereskedő meghatározott szakképzettséggel rendelkezzen, és az is sokat segítene, ha bizonyos értékhatár fölött eredetiségigazolást is kellene adnia a műkereskedőnek. (A neves galériákban, aukciósházakban ez magától értetődik.)  

Kármán Gabriella szerint a másik neuralgikus pont a szakértői bizonyítás kérdésköre. A hatóságok által ismertté vált ügyekben jellemzően a hamis tárgyat eladó személyt gyanúsították csalással. Ám a műkereskedő legtöbbször arra hivatkozik, hogy neki szakértői vélemény állt rendelkezésére a műtárgy eredetiségét illetően. Pedig ez lehet, hogy hamis vagy módszertanilag aggályos. Az ügyek jelentős részében nem lehet bizonyítani, hogy a műkereskedő tudott arról, hogy a tárgy hamis.

Magyarországon a hamisítók által leginkább kedvelt festők Rippl-Rónai József, Vaszary János, Munkácsy Mihály. Rippl-Rónai nevéhez fűződik az utóbbi idők legnagyobb hamisítási botránya is. D. Ferenc kaposvári galériatulajdonos már 1998-ban lebukott több hamis képpel. Bár a képek készítőit is megtalálták, mivel sem azt nem lehetett bizonyítani, hogy a készítő tudta, hogy eredetiként adják el a képeit, sem azt, hogy a galéria tulajdonosának tudomása volt arról, hogy a festmények nem eredetiek, az ügy a vádemelésig sem jutott el. Legközelebb 2013-ban indult nyomozás a műkincskereskedő ellen, amikor tizennyolc hamis műalkotást, közöttük Rippl-Rónai-, Mednyánszky-, Aba-Novák-, Munkácsy-, Benczúr- és Gulácsy-festmények másolatát és hamis Kovács Margit-kerámiákat találtak a kereskedőnél végzett házkutatás során. A galériatulajdonos kortárs művészeket bízott meg a hamisítványok elkészítésével úgy, hogy az adott korra jellemző anyagokat is biztosította. A művészeknek nem volt tudomásuk arról, hogy a megrendelt műtárgyakat eredetiként akarja értékesíteni. D. Ferencet 4 és fél év letöltendő szabadságvesztésre ítélte a Kaposvári Járásbíróság. Az ítélet szerint a műkincskereskedő több tíz millió forinttal károsította meg a vásárlóit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.