Van, amikor az ügyfél győz a bank fölött

A pénzintézetek fölényük tudatában sokszor jogtalan követelésekkel zaklatják a számlatulajdonosokat.

Hajdú Péter
2017. 02. 07. 6:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár sokan eleve reménytelennek tartják, hogy egy banki elszámolás, esetleg jogtalannak tartott hitelintézeti tranzakció kapcsán tengelyt akasszanak szolgáltatójukkal, mégiscsak érdemes nekiveselkedni, ha az ember úgy érzi, igaza van. Mert hiába a pénzintézetek szakmai felkészültsége, ott is hibázhatnak, esetleg tudatosan vagy kellő tudás hiányában félreértelmezik a tevékenységükre vonatkozó jogszabályokat.

Ezt igazolják a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) honlapján megjelent legfrissebb ajánlások is. Az egyik – a PBT által idén januárban elbírált – ügyben a bank a testület döntése értelmében jogtalanul emelt le százezer forintot az ügyfél számlájáról. Az ügylet lényege a következő: az ügyfél 200 ezer forint készpénzt vett fel a bankfiókban. Legnagyobb meglepetésére tíz nappal később a bank beleegyezése nélkül leemelt számlájáról 100 ezer forintot, mondván: a kártyás bankfióki készpénzfelvételnél az ügyintéző tévedett és 300 ezer forintot adott át neki.

Az ügyfél írásos panasszal fordult a pénzintézethez, hogy azonnal utalja vissza a pénzt, és indítson vizsgálatot. A bank arra hivatkozva tagadta ezt meg, hogy a ténylegesen fölvett 300 ezer forint helyett csak 200 ezer forinttal terhelték meg az ügyfél számláját, azaz téves könyvelés történt – amelyet kijavítottak, s amelyre a banki szabályzat feljogosítja őket. Egyébként igazukat videofelvétellel is bizonyítani tudják.

Miután nem tudtak megegyezni, az ügyfél a békéltető testülethez fordult, a bizottság neki adott igazat. Ugyanis sem a videofelvétel, sem bizonylatok nem igazolták, hogy valóban tévedett az ügyintéző és százezer forinttal többet adott át az ügyfélnek. A kiadott címletekről készült részletezés szerint három darab húszezerforintost és tizennégy darab tízezerforintost adtak át az ügyfélnek. A PBT ajánlásában arra is fölhívta a figyelmet, hiába hivatkozik a bank hibás könyvelésre – ugyanis annak feltétele az lenne, hogy a banki bizonylatok és az elektronikus könyvelés, azaz a számla megterhelése egymásnak ellentmondjon, amiről ez esetben nincs szó. Így a bank köteles a számláról jogtalanul leemelt összeget visszautalni.

Az általunk megkérdezett szakértő is azt mondta erre, egyértelmű a helyzet. Békefi László ügyvéd arra hívta fel a figyelmet az eset kapcsán, hogy miután a banki bizonylatok egyértelműen bizonyítják az ügyfél igazát, illetve a nap végi záráskor sem jelezték a hiányt, ráadásul a videofelvételből sem derül ki egyértelműen a túlfizetés, nincs miről beszélni. Az ügyvéd szerint még ha igaza is lenne a banknak, akkor sem ez az ügyfélbarát megoldás. Praxisában például előfordult már hasonló eset, végül vita nélkül végződött. Akkor a bank szintén azt állította, hogy néhány tízezer forinttal többet fizetett ki pénztáron keresztül egy ügyfélnek. Az esti pénztárzáráskor kiderült a tévedés, azonnal felhívták az ügyfelet, aki valóban megtalálta a többletet, és békésen intézték el a felek egymás között az ügyet.

Tehát semmiképpen nem az erőfölénnyel való visszaélés a megoldás, amikor a bank az ügyfél beleegyezése nélkül leemeli az összeget annak számlájáról.

Egy másik, szintén a PBT elé került ügyben a bank először a bankok elszámoltatásáról szóló törvény értelmében visszafizetett negyedmillió forintot – mint jogellenesen felszámított díjat – az ügyfélnek, majd több mint egy évvel később visszakövetelte. A pénzintézet arra hivatkozott, az elszámoláskor elfelejtette számításba venni, hogy korábban a kedvezményes végtörlesztés során a negyedmillió forintnál nagyobb kedvezményt biztosított az ügyfélnek. Ezt az összeget pedig levonhatja a jogtalanul felszámított díjként visszafizetett összegből. Ellentmond ennek az a tény, hogy a 2015 áprilisában történt kifizetést követően novemberben arról tájékoztatták a klienst, hogy nem végtörlesztésből származik a 250 ezer forintos összeg, s meg sem említik a végtörlesztéssel kapcsolatos kártérítést.

Ezzel szemben jogalap nélküli gazdagodás címén kérte vissza a bank az összeget, de semmiféle bizonyítékot nem mutatott be. Így például új és részletes elszámolást sem adott át az ügyfélnek, illetve nyújtott be a békéltető testületnek. De a PBT azért sem tartotta jogosnak a követelést, mert az elszámoltatási törvényben meghatározott határidő lejártával, csak 2016 nyarán álltak elő követelésükkel.

Békefi László az utóbbi eset kapcsán arra hívta föl a figyelmet, hogy ha a bank hivatalosan közölte az elszámolást, akkor attól a pillanattól kezdve az rögzült az ügyben – függetlenül attól, hogy korábban mi történt. Az pedig már csak a hab a tortán, hogy még a határidőből is kifutott a bank panaszával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.