Buda-Cash: a külföldi ügyfelek megkapták azt a pénzt, amit a magyarok nem

Egy dán bank hibája miatt veszítettek vagyonokat a cég ügyfelei, de nem áll ki mellettük senki.

Hajdú Péter
2017. 05. 25. 12:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a svájci frank árfolyama 2015 elején pillanatok alatt hatalmasat erősödött a világ összes devizájával szemben, hatalmas veszteségeket szenvedtek el azok a befektetők, akik a dán Saxo Bank online devizakereskedési rendszerét használták. A veszteség a bank hibája volt: hiába próbálták az ügyfelek lezárni az egyre nagyobb mínuszt mutató pozícióikat, a kereskedési platform nem tette lehetővé. Emiatt Svájcban és Nagy-Britanniában kártérítésre is kötelezték a Saxo Bankot, azok a magyar ügyfelek azonban, akik a rendszert az azóta felszámolás alá került Buda-Cashen keresztül használták, nemhogy kártérítést nem kaptak, hanem még pénzt követel tőlük a brókercég felszámolója, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) tulajdonában lévő Pénzügyi Stabilitási Nonprofit (PSFN) Kft.

A devizával kereskedők általában beállítják a rendszerben, mekkora veszteséget viselnek még el egy-egy ügyleten. Amikor erre a szintre kerül az árfolyam, a kereskedési platform lezárja a pozíciót, az ügyfél pedig nem veszít többet a maga által meghatározott limitnél. Amikor a svájci jegybank 2015. január 15-én megszüntette az euró/svájci frank 1,2-es minimális átváltási rátáját, a frank erősödésbe kezdett. Ez mindenkinek azonnali veszteséget okozott, aki a deviza gyengülésére spekulált, a „vészfék” pedig nem működött, a bank a beállított stop pozíciók ellenére sem zárta le az ügyleteket.

A dán bankfelügyelet szerint mindez azért történt, mert a Saxo Bank kereskedési rendszere a hír bejelentéskor lefagyott, a pénzintézet ugyanakkor arra hivatkozik, hogy azért nem tudta lezárni a pozíciókat, mert éppen alig folyt kereskedés a piacon, vagyis a beállított szinten nem találtak vevőt. Ezért utólag, a rendszerbe kézzel belenyúlva zárták le a kötéseket, megtízszerezve az ügyfelek veszteségét.

A bank érvelésével szemben a brit pénzügyi ombudsman, illetve egy svájci bíróság bebizonyította, hogy a bank által hivatkozott időszakban intenzív kereskedés folyt, azaz a bank azonnal lezárhatta volna a pozíciókat. Ráadásul azt is bizonyították, hogy a Saxo úgynevezett árjegyző bank, amely saját maga nevében adja meg az árat az ügyfélnek, tehát nem hivatkozhat arra, hogy nem voltak piaci árak a bejelentést követő percekben. Végül a brit ombudsman és a svájci bíróság is kötelezte a bankot, hogy állítsa vissza a tényleges szintre az ügyfélszámlák egyenlegét, valamint fizessen kamatot és fájdalomdíjat.

A Magyar Nemzetnek nyilatkozó károsultak is azt várják el, hogy az ő számlájukat is állítsák vissza arra a szintre, amelyet beállítottak, és amelyen 2015. január 15-én, a Saxo időszámítása szerint 10 óra 30 perc és 10 óra 31 perc között zárni kellett volna az ügyleteket. A károsult csoport minden érintettjére igaz, hogy a banknál később a rendszerbe kézzel belenyúlva rontották tovább 0,9625-ös euró/frank szintre a zárásokat, pedig ha az automatikus stop érvénybe lépett volna, és az 1,19-os árfolyam körül zárják le a pozíciókat, akkor nem fordult volna számlájuk egyenlege negatívra, és most nem követelnének rajtuk egy vagyont. 

A hazai ügyfelek először az ügyben közreműködő Buda-Cashnél reklamáltak, s azt a választ kapták, hogy ők sem értenek egyet a lezárásokkal, és reklamálnak a rendszert működtető Saxo Banknál. Miután egy hónapig semmi nem történt, a károsultak a jegybank felügyeleti részlegénél is panaszt tettek. Ezután kezdődött meg a Buda-Cash felszámolása. A jegybank későbbi válasza szerint miután elindították a felszámolást, a felügyelet már nem illetékes.

Miután a PSFN elindította a felszámolást, a károsultak értesítést kaptak, hogy néhány napon belül fizessék be a tartozásukat. Ezt megfellebbezték, mondván, a magyar jogszabályok, illetve a Saxo Bank saját üzletszabályzata alapján sem módosíthatták volna utólag, kézzel a pozícióikat. Később az említett brit és svájci eljárásokból kiderült, hogy igazuk van, mégsem történt a mai napig semmi. A héten ráadásul a felszámolás alatt lévő Buda-Cash ismét fizetési felszólítást küldött nekik, perrel is fenyegetőzve, miközben a hitelezői igényeket két és fél év alatt még nyilvántartásba sem vette a társaság. Külön érdekessége az ügynek, hogy a pórul járt ügyfeleken a teljes veszteséget követelik, miközben a Saxo a tartozás felét, majd később kétharmadát már 2015-ben (tehát az angol és svájci pervesztésük előtt egy évvel) elengedte azon ügyfeleknek, akik hajlandók voltak fizetni. Ennek fényében érthetetlen, hogy az MNB miért nem áll ki a magyar befektetők és a pénzpiac védelme érdekében.

A Saxo Bank kérésünkre kifejtett álláspontja szerint a brit és a svájci döntések elszigeteltek, nem jelentenek precedenst. A dán pénzügyi felügyelet, illetve a békéltetőtestület, valamint egy bíróság viszont megállapította, hogy egyenlő módon kezelték az ügyfeleket, illetve olyan megbízhatatlanok voltak a piaci viszonyok, hogy lehetetlennek bizonyult az ármegállapítás. Ugyanakkor elismerték, a felügyelet elmarasztalta a bankot az ügyfelek késői értesítése, illetve a befektetések védelmével kapcsolatos hiányosságok miatt. A magyar ügyfelekről szóló híreket pedig a dán törvények értelmében nem kommentálhatják.

A jegybank felügyeleti részlege nem nyilatkozott lapunknak, hatáskör híján a PSFN-t jelölte meg válaszadóként. A PSFN válaszából kiderül, hogy ismerik a brit, svájci és dán döntéseket, és perben állnak a Saxóval: 1,88 milliárd forintot és 2,56 millió eurót követelnek rajtuk. A válaszból azonban nem világos, milyen követeléseket jelentenek ezek az összegek. Meglepő azonban, hogy miközben pereskednek a dán bankkal, vagyonokat követelnek azoktól a magyar károsultaktól, akik a kereskedési rendszer januári hibája miatt szenvedtek el veszteségeket. Vagyis úgy tűnik, a magyar károsultak rosszabbul jártak, mint brit vagy svájci sorstársaik, mert értük sem a felügyelet, sem a felszámoló, sem egyetlen más hivatalos magyar szervezet sem hajlandó kiállni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.