Brüsszel megkezdi az eljárást a Malév GH ellen

Tiltott állami támogatás miatt érkezett feljelentés. További felszámolást indítottak.

Bodacz Péter
2017. 09. 21. 12:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megalapozottnak találta az Európai Bizottság versenyjogi főigazgatósága azt a beadványt, amelynek feltételezése szerint a repülőgépek földi kiszolgálását végző Malév Ground Handling (Malév GH) Zrt. a közösségi joggal ellentétesen vett igénybe állami támogatást, így a testület eljárást indít hazánk ellen – értesült lapunk brüsszeli forrásból. A bizottság első lépésként felveszi a kapcsolatot a hazai illetékesekkel; a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal, valamint a Malév GH feletti tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-vel.

Mint arról lapunk két héttel ezelőtt hírt adott, a bizottsághoz érkezett 180 oldalas kereset arra hívja fel a figyelmet, hogy a 2012-ben csődbe ment nemzeti légitársaság még működő, állami tulajdonban lévő leányvállalata a szintén köztulajdonú Magyar Fejlesztési Bankkal (MFB) szemben fennálló, 260 millió forintos tartozását egy felcímkézett állami támogatásból rendezte tavaly ősszel. A Malév GH akkor már jó ideje nem tudta törleszteni a hitelt, így nem önszántából, hanem inkasszó útján rendezte tartozását. Ez úgy történhetett, hogy a vállalat különös módon nem elkülönítve, hanem azon a CIB Bank által vezetett bankszámlán tartotta az állami támogatás összegét, amelyre inkasszós joga volt az MFB-nek.

Brüsszeli informátorunktól arra vonatkozóan nem kaptunk tájékoztatást, hogy ki jelentette fel a Malév GH-t, de ágazati források egyértelműen a társaság korábbi alvállalkozóját, ma már azonban vetélytársát, a hazai hátterű BudPort Kft.-t sejtették. A cég ügyvezetője, Galgóczy Ferenc eddig nem kommentálta a híreket.

Lapunk újbóli megkeresésére azonban elismerte, a beadvány tőlük származik. Galgóczy levelében közölte: a lépéssel a piac további torzítását szeretnék megakadályozni. – Elfogadhatatlan, hogy az alapvetően már működésképtelen, rosszul gazdálkodó, veszteségeket felhalmozó céget az adófizetők pénzéből finanszírozzanak – fogalmazott az ügyvezető.

Eközben újabb hitelező jelentkezett a Malév GH-nál a tartozás azonnali rendezését követelve: a társaság alvállalkozójaként tevékenykedő, takarítást és rakodást végző Airport Security – lapunk információi szerint – elküldte mintegy 50 millió forintról szóló fizetési meghagyását az állami vállalatnak. A Malév GH-nak nyolc napja van rendezni tartozását, ellenkező esetben bíróság indíthat ellene felszámolási eljárást. Zsinórban a másodikat, a napokban ugyanis a BudPort már kezdeményezte a cég felszámolását egy 100 milliós nagyságrendű tartozás miatt. (Az ügy érdekessége, hogy ezen követelést a BudPort az Airport Securitytől vette át a két cég közötti stratégiai megállapodás részeként. Azaz egyértelműen az a kép rajzolódik ki, hogy a tranzakció a BudPort és a Malév GH ferihegyi piacért folytatott játszmájának része.)

A Malév Ground Handling nehéz helyzetéről az elmúlt hetekben több ízben is beszámoltunk. A 2,8 milliárd forintos adóssággal küzdő, mintegy 300 embernek munkát adó nagyvállalat reorganizációs terve ugyan elkészült, ám a kormány gazdasági kabinetje a múlt heti ülésén nem hagyta jóvá a megvalósításhoz és tőkeemeléshez szükséges 5,3 milliárd forintról szóló előterjesztést, tiltott állami támogatás lehetőségétől tartva. Több partner ugyan a jelek szerint kivár, ám a Malév GH ügyével kapcsolatban megkülönböztetett figyelem érzékelhető. A társaság legfőbb ügyfelének számító Wizz Airnél érdeklődésünkre mindössze annyit árultak el, hogy ha bármilyen fejlemény kérdéseket vetne fel a meglévő földi kiszolgálás fenntarthatóságával kapcsolatban, a helyzetet „haladéktalanul és hatékonyan” kezelni fogják. Ennél többet azonban titoktartási kötelezettségükre hivatkozva nem árultak el. Lapunk kereste a repülőtér üzemeltetését ellátó Budapest Airportot is, amelynek a piaci hírek alapján több mint egymilliárd forinttal tartozik a Malév GH, választ azonban nem kaptunk.

Úgy értesültünk, az állami cég az Aide Hungary munkaerő-kölcsönző társaságnak 54 millió forinttal tartozik. A cég ügyvezetője, Babiák Zsolt érdeklődésünkre közölte, a Malév GH rendszeres késésben van a számlák rendezésével, ám eddig mindig fizetett, így nem áll érdekükben felszámolást kezdeményezni. – A fő kérdés a piaci partnerek bizalma, márpedig ezen a téren nem tapasztalunk változást – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.