Gyakorlatilag minden civil szervezet és egyház vesztese az új, elektronikus adóbevallási rendszernek, mivel sokkal nagyobb energiát követelt meg a szervezetektől, hogy mozgósítsák szimpatizánsaikat. Azok, akik megijedtek az új adóbevallási rendszertől és csökkentették a médiaaktivitásukat, egyértelműen rosszul jártak – mondta lapunknak az Adó1százalék.com üzletfejlesztési menedzsere.
Mint ismeretes, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) múlt pénteken tette nyilvánossá az adatokat, amelyekből kiderült, hogy 8,5 milliárd forintról 7,5 milliárdra csökkent a minden adózó számára lehetséges gesztus – a személyi jövedelemadó egy százalékát kitevő felajánlások – értéke. Ezzel egyébként beigazolódott lapunk májusi jóslata, miszerint idén a tavalyihoz képest jócskán mérséklődik a civil szervezeteknek és egyházaknak tett felajánlások összege.
A 12 százalékos csökkenés oka elsősorban az adózók kényelmessége. A NAV ugyanis idén vezette be, hogy a magánszemélyeknek nem is kell adóbevallást készíteniük, ezt megteszi helyettük a szervezet. A kész dokumentumot csak akkor kell módosítani, ha valaki azt tapasztalja, valami nincs rendben a tervezettel. Így viszont az adózóknak maguknak kell az egyszázalékos felajánlásokról gondoskodniuk, s úgy tűnik, ezt sokan elfelejtették, vagy nem vették a fáradságot arra, hogy a NAV honlapján ezt néhány kattintással elintézzék. Erre a végkifejletre figyelmeztettek egyébként már az adóbevallások és felajánlások májusi határideje előtt az adószakértők, és aggodalmukat fejezték ki az egy százalékokból a költségvetésük jelentős részét fedező szervezetek is.
Janga Szabolcs menedzser szerint azonban nem szabad feladni, alkalmazkodni kell az új helyzethez. Úgy véli, miután a médiafogyasztási szokások egyre inkább az online felé terelődnek, a civil szervezeteknek és egyházaknak is erősíteniük kell ezen a téren az aktivitásukat. A számukra fontos felületek és a közösségi oldalak kihasználása ma már elengedhetetlen egy sikeres kampányhoz. Hozzátette ugyanakkor, hogy szerencsére több olyan szervezet volt, amely bizakodva állt a feladat elé, és egy erős kampánnyal még növelni is tudta az egyszázalékos bevételeket.