Nem bírják a tempót a csomagküldő cégek

Az online kereskedelem bővülése folyamatosan nehézségek elé állítja a szállítmányozókat.

Bodacz Péter
2017. 09. 26. 15:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A logisztikai és csomagkézbesítési szolgáltatások fejlettsége immár közvetlenül is hatással van az online kereskedelem bővülésére, hiszen a vásárlók számára az ingyenes kiszállítás a legfontosabb hívószó – derül ki a GfK internetes kereskedelmi trendeket vizsgáló kiadványából. Mint Dörnyei Otília, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója lapunknak elmondta, a tavaly év végi roham egyértelmű jelzés volt a szolgáltatóknak, hogy elengedhetetlen a kapacitásuk bővítése, máskülönben rendszeressé válhatnak a kisebb-nagyobb késések. Szavai szerint ugyanakkor mind nagyobb igény mutatkozik a gyors – és lehetőség szerint „ingyenes” – kézbesítésre is. – A díjmentes szállítás ígérete jó marketingfogásnak számít, de előfordulhat, hogy a kiszemelt termék máshol postaköltséggel együtt is olcsóbb, érdemes tehát körültekintően választani – fejtette ki a szakértő, megjegyezve: egy nemrég készült felmérésük szerint az online ügyfelek 72 százaléka még többet vásárolna, ha a szállítás ingyenes volna, míg a megkérdezettek 43–48 százalékát motiválják különböző kedvezmények vagy szezonális akciók.

A GfK adatai szerint egyébiránt, Csehországot leszámítva, a közép-európai régió jelentős lemaradásban van az online vásárlás terén, ami nem a szolgáltatások minőségének különbségére, hanem sokkal inkább az eltérő vásárlói szokásokra vezethető vissza. A kultúraváltás ugyanakkor visszafordíthatatlannak tűnik a régióban és így hazánkban is. A szakértő szavai szerint a kereskedelmi csatornákat és módokat tekintve egyre inkább egységes piacról beszélhetünk az Európai Unióban és globálisan is, különbség főleg a fogyasztás mértékében, valamint a vásárlók szokásaiban jelentkezik.

Dörnyei Otília kitért arra is, hogy az online kereskedelmet elsősorban a jegyeladás és a turisztikai, utazással kapcsolatos szolgáltatások – szállás- és repülőjegy-foglalás, biztosítás – is húzzák, ezt a könyveladás és a műszaki cikkek értékesítése követi.

Az online kereskedelem a csomagkézbesítők mellett a Budapesti Békéltető Testületnek is sok munkát ad: mint Kolyvek Antóniától, a szervezet szóvivőjétől megtudtuk, a legtöbb panasz a webáruházon keresztül vásárolt elektronikai cikk kapcsán érkezik. Ezekre a termékekre vonatkozóan a jogszabályok egyéves garanciát írnak elő, meghibásodás esetén pedig az üzletnek kell bizonyítania, hogy a probléma a nem rendeltetésszerű használatból adódik. Kitért arra is, sok esetben csak a meghibásodás után tűnik fel a vásárlónak, hogy a terméket külföldi webáruházból rendelték, s így a probléma megoldása hosszadalmasabb lehet. De nemcsak a garancia érvényesítése kapcsán vetődik fel fogyasztói panasz, hanem a terméket kézbesítő csomagküldő társaságokat illetően is. – Először a webáruházhoz kell fordulni, ha kicsomagolás után sérülést fedezünk fel a terméken, ám érdemes állításunkat fotókkal, esetleg tanúkkal is igazolni – fogalmazott Kolyvek Antónia, hozzátéve: a vitás esetek többségét a tárgyalóasztalnál sikerül rendezni. Ebben segít, hogy a bepanaszolt társaságnak kötelező részt vennie a békéltetésben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.