Nem mentik meg a Malév-céget

A kormány gazdasági kabinetje elvetette a Malév GH reorganizációs terveit, nem adnak rá központi pénzt.

Bodacz Péter
2017. 09. 15. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem szavazta meg a kormány gazdasági kabinetje azt az előterjesztést, amely az utolsó még működő Malév-leányvállalat, a Malév Ground Handling (MGH) működésének újjászervezésére adott volna 5,3 milliárd forintot – tudta meg lapunk. Információink szerint a keddi tanácskozáson a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tervét sem a gazdasági tárcát képviselő Tállai András államtitkár, sem pedig Lázár János nem támogatta. Előbbi azért nem, mert az MGH-nak komoly adótartozása van, a kancelláriaminiszter pedig a Támogatásokat Vizsgáló Iroda szakvéleményétől tette függővé döntését. (A szervezet feladata, hogy megvizsgálja, az állam által nyújtott támogatás megfelel-e az uniós versenyjogi előírásoknak.)

A Malév GH reorganizációs tervét korábban már ismertettük: a május 12-ei keltezésű, ám a 2015-ös mérlegadatokra építő prezentáció alapján 2,7 milliárd forintból újították volna meg a járműparkot, amelynek üzemeltetését ki akarták szervezni. Emellett újratárgyaltak volna számos bérleti és alvállalkozói szerződést, valamint a béreket is rendezni akarták.

A terv e hét keddre kiegészült egy további 550 milliós tétellel is, ami egy korábbi hitel rendezését fedezte volna.

A repülőgépek földi kiszolgálását ellátó állami tulajdonú, 300 főt foglalkoztató MGH nagyon nehéz helyzetben van; jelenleg 2,8 milliárd forinttal tartozik, az elavult vállalati struktúrában hosszú évek óta képtelen nyereséget termelni a négyszereplős ferihegyi piacon. Ráadásul az állami milliárdok és az utalás elmaradása egyaránt súlyosbíthatja a bajokat. Hiszen a pénz folyósítása könnyen tiltott állami támogatásnak minősülhet. Az uniós jog megengedi ugyan, hogy az állam reorganizációra biztosítson forrást, ám mint ahogy a tervekből kiderül, a pénz egy része a lyukak betömködésére – adósság- és bérrendezésre – menne el, amit Brüsszel nem fogadhat el.

A támogatás megítélésének elmaradása miatt ugyanakkor az üzleti partnerektől érkezhetnek a pofonok: lapunk információi szerint az MGH és a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA) közötti hosszú távú bérleti szerződés idén márciusban lejárt, és csak nemrég sikerült elvi megállapodást kötni a további együttműködésről. A BA a hosszú távú szerződésmódosítás egyik feltételéül a tulajdonosi beavatkozást – azaz az állami támogatás megítélését – szabta. Magyarán, ha nincs állami forrás, akkor a BA bármikor felmondhat az MGH-nak. Ez pedig a társaság azonnali végét jelentheti: a földi kiszolgálás rendjéről szóló, 2002-ben hozott miniszteri rendelet alapján érvényes bérleti szerződés hiányában a társaság tevékenységéhez szükséges engedélyt bevonhatja a szakhatóság. Az ügyben lapunk megkeresésére Hardy Mihály, a BA kommunikációs igazgatója közölte: a Malév GH-nak van bérleti szerződése, ám a részleteit nem kívánják nyilvánosságra hozni.

Úgy tudjuk, szintén a reorganizációs forrásoktól függ az MGH fő üzletfelével, a Wizz Airrel nemrég kötött szerződés sorsa is. Ha a földi kiszolgáló nem kap pénzt, a fapados felmondhatja a megállapodást. Az MGH körül ráadásul más okok miatt is fogy a levegő: az Alfahír írta meg néhány napja, hogy a társaság egyik versenytársa – korábban alvállalkozója, ma már inkább piaci ellenfele –, a BudPort Kft. stratégiai szövetséget kötött az Airport Security Zrt. nevű céggel (ez takarítja a repülőgépeket). Ennek értelmében a BudPort átvette a takarítócég MGH-val szemben fennálló százmilliós követelését, azaz a BudPort bármikor jogosult felszámolási eljárást kezdeményezni. Galgóczy Ferenc, a BudPort vezetője a lapnak kifejtette: tettek ajánlatot arra, hogy az MGH reorganizációját segítsék akár anyagilag is, elfogadhatatlannak tartják ugyanakkor az állami támogatás bármilyen formáját.

S ha mindez nem lenne elég, az Európai Bizottság jelenleg is vizsgál egy tiltott állami támogatással kapcsolatos ügyet, mert az állami társaság a szintén köztulajdonú Magyar Fejlesztési Bankkal szemben fennálló tartozását egyéb célra szánt állami támogatásból rendezte.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.