Akár az év végéig is magas szinten maradhatnak az üzemanyagárak egész Európában, így Magyarországon is az amerikai kontinensen egymás után pusztító hurrikánok miatt. A természeti csapások következtében ugyanis számos ottani olajfinomító leállásra kényszerült, újból termelésbe állítani őket pedig hónapokat vesz majd igénybe. Addig pedig szűkös marad a késztermékkínálat, amit az európai lepárlókból igyekeznek pótolni az amerikaiak, s ez az öreg kontinensen is felhajtja az árakat – tudtuk meg az Erste Bank olajipari elemzőjétől.
Pletser Tamás elmondta: jelenleg Európában 5-6 dollárral magasabb a benzin hordónkénti ára annál, mint amilyen szintet a nyersolajárak indokolnának, s ez meglátszik a hazai termékek árain is: idehaza csak az elmúlt héten átlagosan 13 forinttal emelkedett a benzin, és kilenc forinttal a dízel literenkénti átlagára. Az emeléssel a benzin átlagára 355 forint fölé, a gázolajé pedig 350 forint közelébe növekedett. A különböző kutak kiskereskedelmi árai között azonban akár literenként 50 forint különbség is tapasztalható.
Az elemző úgy véli: a hajtóanyagokért néhány hét múlva pár forinttal kevesebbet kérhetnek majd a hazai töltőállomásoknál, de az árak alakulása meglehetősen bizonytalan. A hurrikánszezon ugyanis október végéig tart, addig még további természeti csapások pusztíthatnak az amerikai kitermelőhelyek és feldolgozóüzemek környékén. A szakember megjegyezte: egyedül a Harvey tombolása miatt az Amerikai Egyesült Államokban le kellett állítani napi 600-700 ezernyi hordót kitermelő olajkutat és hozzávetőleg négymilliónyi hordó finomítói kapacitást. Azt pedig még nem tudni, hogy a jelenleg is dühöngő Irma hurrikán, illetve a később várható esetleges újabb csapások elvonulása után pontosan milyen adatok látnak majd napvilágot a nyersolajtermelési és -feldolgozási piacon. A tapasztalatok szerint azonban az olajkitermelők gyorsabban újraindíthatók, mint a finomítók.
Jelenleg az észak-amerikai kontinensen referenciatípusnak számító WTI ára hordónként 48 dollár, az Európában mértékadónak tartott Brent olaj jegyzése pedig hordónként 53 dollár felett van. Bármennyire szokatlanul is hangzik, a magyar autósoknak örülniük kell a viszonylag magas Brent-áraknak, mert a kormány adószabályozása ennek az olajtípusnak az árához köti a hazai üzemanyagárakba épített jövedéki adó nagyságát.